• 1
  • 2
2008-04-09, 10:34
Medlem
Snubben2006s avatar
Jag tänkte göra mina första aktieaffärer, har inte så värst mycket kunskap om aktier, men tänkte satsa på aktier som sjunkit mycket de senaste året och som är lågt värderade..

*ASSA ABLOY B
*BOLIDEN
*STATOIL HYDRO NORGE
*HENNES MAURITZ (inte så värst lågt värderad kanske?)

tänkte spekulera på tre månder sikt, men går aktierna ner så behåller jag dem.

Vad tror ni? är jag ute och cyklar?
Citera
2008-04-09, 11:39
Medlem
ksvs avatar
Nu skrev du visserligen inte det, men att aktie fallit mycket betyder ju egentligen inte så mycket.
http://www.flashback.org/showpost.p...8&postcount=10
http://www.flashback.org/showpost.p...8&postcount=13

När det gäller dina val har inte så mycket att invända.

Boliden handlas till väldigt lågt pris om man ser till fjolårets vinst och har fin direktavkastning.
Dessutom har flera i företagsledningen nyligen köpt på sig ganska ordentligt med aktier själva, så vi kan utgå från att de tycker den är billig nu.

F.ö. tycker jag inte du ska tänka så mycket på tiden.
Om allt ser bra ut för en aktie efter tre månader finns det ju ingen anledning att sälja den, även om den redan gått upp en bit.
Citera
2008-04-09, 21:08
Medlem
cabbages avatar
Aktierna du funderar på är ju väletablerade och förhållandevis "säkra" i förhållande till många andra och jag tror det är en bra utgångspunkt att satsa på mer etablerade, stora företag till en början.

Låt det ta sin tid och skaffa dig mer kunskap medans du väntar.

Lägg inte så stor vikt i vad aktierna HAR befunnit sig utan se istället till att hålla dig uppdaterad vad
beträffar framtiden, för det är den som betyder något för dig.

..Även om det är nyttigt att återblicka för att få en bild av hur känsligt ett företag kan vara,
leta upp faktorerna bakom kursförändringar osv.

Du ska ha förtroende och intresse för företagen du satsar i, tror du att det är en framtidsmarknad? är det stor konkurrens?

Jag har själv aktier i Boliden sedan ett tag tillbaka, en långlöpare då jag låter de ligga tills de når upp i en tillfredställande kurs
Citera
2008-04-09, 22:13
Medlem
Snubben2006s avatar
tack för tipsen!

Köpte mina första aktier i Assa och boliden idag!
får se om man får blodad tand, har börjat plugga lite aktiekunskap nu oxo
Citera
2008-04-09, 22:20
Medlem
Minderbinders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snubben2006
Jag tänkte göra mina första aktieaffärer, har inte så värst mycket kunskap om aktier, men tänkte satsa på aktier som sjunkit mycket de senaste året och som är lågt värderade..

*ASSA ABLOY B
*BOLIDEN
*STATOIL HYDRO NORGE
*HENNES MAURITZ (inte så värst lågt värderad kanske?)

Vad tror ni? är jag ute och cyklar?

Jupp, och på djupt vatten i galen tunna. Det du säger är att du tror att dessa aktier bör stiga. Hade du rätt säljer du dem. Hade du fel behåller du. Gör tvärtom istället. Behåll vinnarna och sälja förlorarna.

Givetvis är det vansinne redan från början att spekulera i aktier på tre månaders sikt om man inget kan, men det visste du nog redan.
Citera
2008-04-09, 23:06
Medlem
timpwns avatar
Jag funderar också - eller funderar och funderar - jag vill rättare sagt köpa aktier i H&M. Det handlar inte om mycket, kanske en femhundring, bara för att det är kul. Gör man det så finns det en anledning att läsa på, och går det bra så kanske man blir mer intresserad, vilket aldrig är fel. Går det käpprent åt helvete, (vilket det knappast kan göra under en kortare tid), ja, då vet man i alla fall vart man lade den femhundringen någonstans!
Frågan kvartstår dock vart man kan göra detta på smidigaste sätt? Banken (Swedbank). Internet? Om man ska göra det på internet, måste man regga sig på någon sida och betala massa trams?

Cheers!
Citera
2008-04-10, 09:59
Medlem
Snubben2006s avatar
Jag gick in på www.Avanza.se och öppnade en depå kostnadsfritt.
www.nordnet.se funkar också

500 kr är för lite, det kostar ju minst 99 kr att bara köpa aktier hos ett bolag.
Citera
2008-04-10, 11:02
Medlem
timpwns avatar
Okok, aja, kanske blir lite mer i så fall, mest bara för att det är kul. Orkar inte börja med för mycket bara!
Citera
2008-04-10, 14:20
Medlem
Minderbinders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av timpwn
Okok, aja, kanske blir lite mer i så fall, mest bara för att det är kul. Orkar inte börja med för mycket bara!

500 spänn är väldigt lite att börja med, men väldigt mycket mer än 0, så kör hårt!

https://www.aktiedirekt.se/ har de 9 spänn i minimicourtage, men köper du och säljer en enda HM-aktie, har du ändå bränt 5 % i rent courtage. Mitt tips är att börja med fonder istället.
Citera
2008-04-10, 15:36
Medlem
KingOfMoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snubben2006

Och förlora ännu mer?
"trading formlen" behåll vinnarna och sälj förlorarna.

Att en aktie ska fortsätta i samma riktning som den har gjort inom en angiven tidigare tidsenhet är ALLTID större än att den ska vända, det är ju bara när den vänder som den bryter mönstret.
Visst, man kan lära sig att hitta botten, men det är inte det som man brukar börja med.
Citera
2008-04-10, 17:38
Medlem
timpwns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minderbinder
500 spänn är väldigt lite att börja med, men väldigt mycket mer än 0, så kör hårt!

https://www.aktiedirekt.se/ har de 9 spänn i minimicourtage, men köper du och säljer en enda HM-aktie, har du ändå bränt 5 % i rent courtage. Mitt tips är att börja med fonder istället.

Hehe, sant. Såg nu med att aktien var lite dyrare än vad jag trodde, räcker ju knappt till två aktier .
Fonder har jag två av. En som jag slutat sätta in pengar på, och en ny som jag ska börja spara i en halv tusing i månaden i i 3-5 år. Får hoppas det går bra för den.
Du har inte tips på andra aktier som är lite billigare, så man i alla fall får en 10-20 stycken för en tusing? Som förväntas gå bra? Annars blir det väl tusen spänn i H&M. Vad tror du om det? Du verkar ju uppenbart mer kunnig och insatt än mig.
Avslutar med att fråga om du vet vart man kan hitta relativt lättläst litteratur för en renodlad n00b? Så slipper jag tracka dig mer!

Cheers!
Citera
2008-04-10, 20:48
Medlem
Minderbinders avatar
Citat:
Hehe, sant. Såg nu med att aktien var lite dyrare än vad jag trodde, räcker ju knappt till två aktier .
Fonder har jag två av. En som jag slutat sätta in pengar på, och en ny som jag ska börja spara i en halv tusing i månaden i i 3-5 år. Får hoppas det går bra för den.
Du har inte tips på andra aktier som är lite billigare, så man i alla fall får en 10-20 stycken för en tusing? Som förväntas gå bra?

Inget som är värt att lyssna på, och det har ingen annan här heller. Det flesta är totala idioter när det gäller aktievärdering och det är svårt att på internet skilja dem från dem som har koll, eftersom även idioterna TROR att de har koll. Många resonerar enligt följande: Man känner till att framtiden ser ljus ut för ett visst företag, försäljningen ökar och produkterna är bra. Därifrån drar man slutsatsen att aktien kommer gå upp. Det är dock är en felaktig slutsats eftersom marknaden nästan alltid känner till samma saker, vilket betyder att de redan är diskonterade (inprisade) i kursen. Ska man köpa en aktie, ska man ha kunskap som marknaden INTE har.

Kolla på hur vanliga idioter resonerar när ett företags aktie faller efter en rapport. "Ericsson visar fyra miljarder i vinst och ändå rasar aktien. Sjukt!" I själva verkar är sådana ras oftast helt självklara. Hade marknaden förväntat sig SEX miljarder i vinst är det den förväntningen aktiekursen bygger på. Då SKA aktien falla om rapporten kommer in under det.

Citat:
Annars blir det väl tusen spänn i H&M. Vad tror du om det? Du verkar ju uppenbart mer kunnig och insatt än mig.
Avslutar med att fråga om du vet vart man kan hitta relativt lättläst litteratur för en renodlad n00b? Så slipper jag tracka dig mer!

Cheers!

Ingen aning om HM, men det är alldeles klart att det är en aktie med hög risk.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in