• 1
  • 2
2008-04-09, 13:23
Bannlyst
Vad jag har förstått så använder dem flesta som kört Linux ett tag terminalen till iaf 90%. Kan inte förstå hur man kan tycka det är smidigare att skriva 20 tecken än klick klick drag släpp. Varför använder ni terminalen och hur många %?
Citera
2008-04-09, 13:26
Medlem
cammos avatar
Jag använder 100% teminal eftersom jag bara har servrar utan GUI.
Citera
2008-04-09, 13:55
Medlem
Kör terminalen 100% på min server.

Kör terminalen till det mesta av konfigureringen på min desktop, men när det gäller att flytta filer och leka runt i filsystemet brukar jag köra med 2 nautlius öppna.
Citera
2008-04-09, 13:59
Medlem
Men alltså, det beror ju på vad man ska göra, inte som att jag surfar med lynx frivilligt

Terminalen är dock snabbare än klickande med musen när man väl lärt sig använda tabkomplettering och kommandona.
Citera
2008-04-09, 13:59
Medlem
När du lärt dig allt så går det fortare...
Citera
2008-04-09, 14:01
Medlem
Neths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tofsen
Vad jag har förstått så använder dem flesta som kört Linux ett tag terminalen till iaf 90%. Kan inte förstå hur man kan tycka det är smidigare att skriva 20 tecken än klick klick drag släpp. Varför använder ni terminalen och hur många %?

Jag använder terminalen till i princip allting utom att surfa och se film.

jag kan lova dig, du kommer aldrig navigera runt i ett filsystem med musen lika fort som jag gör via bash

Jag tycker helt enkelt inte om att arbeta grafiskt. För mig är det både skönare, enklare och effektivare att sköta allt via terminal.
Citera
2008-04-09, 15:47
Medlem
Tormandys avatar
Räknas det som att man använder terminal när man lyssnar på musik i moc?
Ska jag hitta filer i filsystemet använder jag gärna nautilus. Surfa / Pidgin / Torrents använder jag GUI. Resten är väl terminal..
Aptitude är ju så skönt
Citera
2008-04-09, 15:57
Medlem
Dr.Kratzs avatar
Allt genom terminal förrutom de få saker som faktiskt kräver GUI för att fungera tillfredsställande, tex. att surfa.

Skulle alldrig klara av windows-kaoset där man måsste öppna dialog på dialog och gå igenom massvis med meningslösa guider för att uträtta något simpelt.
Varför inte sköta allt från samma ställe, mycket enklare och mycket snabbare.

Sålänge man inte kan använda något vettigt shell är man handikappad i datorvärlden!
Citera
2008-04-09, 16:16
Medlem
Flärps avatar
Använder terminalen så mycket jag kan. I princip det enda jag gör i GUI är att surfa, resten sköts via terminal. I stort sett enda anledningen till att jag har X är för att kunna surfa. MSN, IRC, Mp3 och torrents är exempel på vardagssysslor som sköts via terminal till fördel framför GUI.

Som sagt, när man väl lärt sig terminal så vill man aldrig mer röra en mus igen, förutom de som sitter på det motsatta könet
Citera
2008-04-09, 18:47
Medlem
Mekanisks avatar
Använder terminalen när jag pillar med systemet. Annars är det GUI som gäller. Pillar dock en hel del med systemet så det blir ju rätt så mycket terminalanvändande.
Citera
2008-04-09, 20:17
Medlem
Santa Clauss avatar
Till allt utom att surfa. Ibland skriver man kanske något dokument i OO, men oftast blir det vim även för det.
Citera
2008-04-09, 20:50
Medlem
undefs avatar
Kör enbart olika flavörer av Unix och jag använder terminal till så gott som allt. Varför? Antagligen gammal vana. Men så slipper jag också klicka och ha mig överallt, vilket sliter på handlederna. Jag gör i princip allt utom att surfa i terminal. Detta inkluderar mail osv.

Har utvärderat ett antal utvecklingsmiljöer, men inget fungerar lika bra som tre terminaler, en för vi, en för gcc och en med gdb.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in