2010-08-26, 11:21
Bannlyst
Men va fan, rån har väl alltid skett med vapen. Slagsmål sker fortfarande sällan med vapen. Sverige ligger fortfarande lågt i mordstatistiken. Skulle man lyssna på vissa så e t.ex. new york fullständig krigszon i jämförelse.

Sverige finns inte med här men vill minnas att vi ligger ungefär som norge/danmark:

Denmark: 0.0106775 per 1,000 people
Norway: 0.0106684 per 1,000 people

Nästan hälften så mycket som frankrike:

France: 0.0173272 per 1,000 people

2/3 av kanada, england

Canada: 0.0149063 per 1,000 people
United Kingdom: 0.0140633 per 1,000 people

Finland har snart 300% fler mord:

Finland: 0.0283362 per 1,000 people

Va fan, det e väl lika bra att stänga ner dom länderna om man utgår från att det e riktigt farligt i sverige som man kan tro på vissa i denna tråd, då e det ju nästan armageddon i andra delar av västvärlden

http://www.nationmaster.com/graph/cr...ers-per-capita
Senast redigerad av Slutajiddra 2010-08-26 kl. 11:34.
Citera
2010-08-26, 11:42
Medlem
Whiplarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slutajiddra
Men va fan, rån har väl alltid skett med vapen. Slagsmål sker fortfarande sällan med vapen. Sverige ligger fortfarande lågt i mordstatistiken. Skulle man lyssna på vissa så e t.ex. new york fullständig krigszon i jämförelse.
Javisst är det så med rån, nästan alltid vapen med där. Men eftersom det pratas självförsvar så är det inte fel att ta upp rån, man ska väl kunna försvara sig mot en rånare likaväl som i ett regelrätt slagsmål. Dessutom ökar ständigt bevapningen, så det är absolut inte ovanligt med vapen i slagsmål, tvärtom. Vad gäller NY så är det säkert värre där, även om utvecklingen har vänt eller i alla fall stagnerat, men det känns som vi sakta men säkert är på väg dit. Utvecklingen dom senaste 30 åren pekar på det i alla fall. Då var det förstasidorsrubriker med händelser som bombdåd, automatvapen, knivslagsmål etc etc, idag blir det knappt en en-spaltare.
Citera
2010-08-26, 12:46
Medlem
xmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whiplars
Javisst är det så med rån, nästan alltid vapen med där. Men eftersom det pratas självförsvar så är det inte fel att ta upp rån, man ska väl kunna försvara sig mot en rånare likaväl som i ett regelrätt slagsmål. Dessutom ökar ständigt bevapningen, så det är absolut inte ovanligt med vapen i slagsmål, tvärtom. Vad gäller NY så är det säkert värre där, även om utvecklingen har vänt eller i alla fall stagnerat, men det känns som vi sakta men säkert är på väg dit. Utvecklingen dom senaste 30 åren pekar på det i alla fall. Då var det förstasidorsrubriker med händelser som bombdåd, automatvapen, knivslagsmål etc etc, idag blir det knappt en en-spaltare.

Så sant. Gatuvåldet har ändrat karaktär de senaste 10-20 åren. Från att mest ha behövt riskera, enkelt uttryckt, ett slag på käften tidigare så är det idag vanligare med olika vapen och tillhyggen samt att gärningsmännen är fler.

Södersjukhuset håller koll på våldets karaktär med sina undersökningar och ser hur våldet har blivit grövre. Mer än hälften av offren på Sös råkar idag ut för fler än en angripare. Skadorna är därför fler och grövre. Ökningen i trubbigt våld mot huvudet har ökat markant.

Om man tittar lite på vilka riskerna är idag, så har alltså insatserna höjts. Du riskerar att möta fler angripare som använder ett mycket grovt våld. Därför gäller det, om man ska träna självförsvar och vill täcka hela skalan, att möta dagens förändrade hotbild. De olika typer av RBSD-former, bl a Krav Maga, som har kommit de senaste åren är helt enkelt ett svar på den utvecklingen.
Citera
2010-08-26, 19:02
Medlem
Citat:
Så överdrivet, så feltolkat! Det finns inte någon som sagt att det du nämner hör till det normala. Det skapar verkligen inte ett bättre diskussionsunderlag med så ovederhäftiga överdrifter. Däremot så hör det (tyvärr) till vardagen med våld, vapen, dödsfall mm. Läs i dagens Göteborgs-Post om den ökade användningen av stickvapen på gatorna, det ökade antalet dödsfall mm. Artikeln talar sitt tydliga språk! Det behövs inga löjliga överdrifter om en pluton soldater. Våldet finns därute, men jag delar inte uppfattningen om att det på FB betraktas som normalt med "att det kommer påverkade ungdomar och en pluton soldater", men blunda inte för verkligheten.
Tycker också att det är helt fel att säga att "så fort man går från skydd till attack så är det uppenbart oförsvarligt våld". Det beror väl på vilken form av attack du använder dig av. Det går inte att generalisera på det viset, och framförallt inte hänvisa till motivet hämnd! Var har du fått hämnd ifrån??

hmm, du verkar vara en sådan där FB anhängare som också är SD-sadist och tror på SDs propaganda att alla invandrare är våldtäktsmän och att alla social utslagna personer begrå brott....

Tyvärr min vän det är så rätten tolkar det. Går du över från defensivt skydd till aktivt offensivt skydd så är det hämnd.
Citera
2010-08-26, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neville86
Så du tycker att man ska agera slagpåse tills dom är nöjda?
Jo, det är försvarbart att använda dig av attacker i ett försvar.

Du får inte bruka mer våld än nöden kräver bara.

Du verkar dra detta till sin yttersta spetts hela tiden?
Dessutom svarade du inte på mina frågor i föregående inlägg.

Jag är aldrig ute efter hämnd, bara vi blir kvitt. ;-) (<-- OBS! En smily dvs ett skämt, påpekar detta för att undvika missförstånd eller överdrivningar.)

var har jag sagt att jag vill agera slagpåse?

att använda inte mer våld än vad nöden kräver, betyder att använda det våld som krävs för att ta dig ut ur situationen, inte mer än så..
dvs slag och sparkar mot alla möjliga mål är överdrivet våld när man kan ta sig ut helt utan att skada.
Senast redigerad av Methos 2010-08-26 kl. 19:24.
Citera
2010-08-26, 19:07
Medlem
Citat:
Tror att det kan vara en avsevärd skillnad. Tycker neville86 och Mi uttryckt sig bra:

Från web GP idag:
Åtal för knark- och knivinnehav
Kvinnan från Dingle hade narkotika i sig och en kniv på sig när hon greps av polis.

Försökte stoppa rån – knivhöggs i bröstet

Knivbråk i Hammarkullen
En man greps på tisdagsmorgonen misstänkt för olaga hot sedan han viftat med kniv mot en granne på Bredfjällsgatan i Hammarkullen.

Tobaksaffär rånades med kniv
Klockan 15.25 ringde ett vittne om att en tobaksaffär rånats på Jättestensgatan i Lundby. Hisingspolisen ryckte ut.

Godisrån av män med knivar
Fyra unga män beväpnade med knivar rånade på fredagseftermiddagen en godisbutik på Skolspåret i Hjällbo.

Listan kan göras lång, mycket lång.....

Och du menar med detta att bara för att du hittar några få av alla begågna brott, så är det rättfördigat att slå sönder den som rånar?

man brukar rimligtvis sätta livet före egendom, dvs lyssna och ge efter om man blir knivhotad. Egendom är försäkrade.

det rä långt hopp mellan olaga hot och misshandel med kniv....
Citera
2010-08-26, 19:08
Medlem
Mis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
hmm, du verkar vara en sådan där FB anhängare som också är SD-sadist och tror på SDs propaganda att alla invandrare är våldtäktsmän och att alla social utslagna personer begrå brott....

Tyvärr min vän det är så rätten tolkar det. Går du över från defensivt skydd till aktivt offensivt skydd så är det hämnd.

Var nämndes invandrare? :S
Citera
2010-08-26, 19:10
Medlem
Mis avatar
Citat:
var har jag sagt att jag vill agera slagpåse?

att använda mer våld än vad nöden kräver, betyder att använda det våld som krävs för att ta dig ut ur situationen, inte mer än så..
dvs slag och sparkar mot alla möjliga mål är överdrivet våld när man kan ta sig ut helt utan att skada.

om "att använda mer våld än vad nöden kräver betyder att använda det våld som krävs för att ta dig ut ur situationen" så använder jag mig av "mer våld" nästa gång, det kan ni ge er fan på.
Citera
2010-08-26, 19:13
Medlem
Mis avatar
Citat:
Och du menar med detta att bara för att du hittar några få av alla begågna brott, så är det rättfördigat att slå sönder den som rånar?

man brukar rimligtvis sätta livet före egendom, dvs lyssna och ge efter om man blir knivhotad. Egendom är försäkrade.

livet före egendom, visst, om det kommer 4 killar med kniv så ger jag ifrån mig allt jag har på mig. om det är en snorvalp på 20-25 bast, om inte yngre(!) som säger åt mig att langa över luren annars smäller det, så krossar jag hellre näsan och 2-3 revben på killen än att ge ifrån mig luren.

vafan, methos, om alla skulle tänka som du så kunde man lika gärna gå ut och råna folk själv. ingen skulle ju ha pungkulor nog att säga ifrån. skulle va free candy varje kväll efter krogen.
"langa mobilen "
"ja visst, nånting mer? "
"nej det är bra så. tack "
"tack. "

NEXT.
Citera
2010-08-26, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mi
om "att använda mer våld än vad nöden kräver betyder att använda det våld som krävs för att ta dig ut ur situationen" så använder jag mig av "mer våld" nästa gång, det kan ni ge er fan på.
INTe mer våld skall det stå

retoriskt tjyvnyp inte snällt
Citera
2010-08-26, 19:26
Medlem
Whiplarss avatar
Citat:

Hmm, du verkar inte lyckas något vidare i dina analyser eller antaganden. Jag kan inte förstå hur man kan göra en sån felaktig analys av mina tidigare inlägg!! Vad är det i mina inlägg som får dig att tro att jag tycker att alla invandrare er våldtäktsmän etc??? Det är så fjärran från mina synpunkter och verkar mer som en provokation än ett sakligt inlägg. Till yttermera visso så är det inte heller så att rätten tolkar en aktiv självförsvarshandling utförd i nödvärn tolkas som hämnd. Stod senast idag i GP om ett fall där en 27-årig man knivhöggs till döds, en 20-åring anhölls men släpptes senare för att dådet ev. kommer att betraktas som nödvärn. Du kan inte generalisera så grovt som du gör, det blir bara fel (igen)!
Citera
2010-08-26, 19:37
Medlem
Whiplarss avatar
Citat:

Jag blir så trött!!! Återigen (för femte eller sjätte gången), jag har aldrig sagt att det är rättfärdigat att slå en rånare sönder och samman!! Var har du hittat det. Nu får du försöka ta till dig det som skrivs. Du tar inte till dig heller när andra förklarar för dig! Vad är problemet! Ge dig inte in i diskussioner om du inte kan lyssna och ta till dig information. Du verkar bara vara fokuserad på att få framföra dina egna argument och åsikter och du fortsätter med hypotetiska antaganden som gång på gång dementerats och rättats. Skärp dig!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in