2022-10-04, 05:07
Medlem
rafterajars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
Om man nu inte ska ha vapen som tex kniv så säger jag MMA.

Kolla på en vanlig streetfight så inser man att det är lätt att hamna på marken, och där är en boxaare chanslös.

Fast hamnar du på backen så är du ganska chanslös ändå, då folk numera slåss i grupp.
Citera
2022-10-04, 05:52
Medlem
fikasugens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alforno
Nu vill jag börja lära mig att försvara mig "på riktigt". Funderar mellan någon asiatisk kampsport eller boxning, tror dock att boxning är lättare att tillämpa och mer effektivt.

Det är inte så att jag vill slå folk på gatan eller nått. Utan jag menar när man stöter på en full idiot en lördag kväll som bara är ute efter att få slåss. Råkat ut för flera stycken sådan i mitt liv och några har slutat med att man åkt några hårda slag utan någon anledning alls, och inte vågat eller vet hur man ska slå tillbaks.

Vad tror ni är bäst?

Mvh alforno

Fick lära mig att man inte behöver gå lära sig någon kamsport utan det räcker med att du vet var halsen finns på förövaren så räcker det. Ett välinriktat slag på halsen på gärningsmannen så kan du dansa därifrån. Finns videos på Youtube om detta satsa på detta så överlever du även fast du är liten tjej.
Citera
2022-10-04, 08:12
Medlem
Brottargalnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G-kraft89
Brottnings liggande teknik förlorar mot bjj eftersom de saknar låsningar.

Det stämmer inte att man kommer förlora baserat på 5 ufc-matcher. Anderson silva som ung hade så överlägset fotarbete att det gick inte att få tag i honom.

Damien maia försökte hela kvällen och fick aldrig händerna om honom.

Silva kan BJJ men även om han inte kunnat det så hade det inte ändrat matchbilden eftersom det blev aldrig någon svår grappling.

Nä, alla Silvas förluster som ung var på grund av grappling. Även flera matcher där han lyckades vända det höll han på att förlora på poäng, t.ex. mot Hendo.

Han var redan 35 år gammal när han mötte Maia, Maia var/är värdelös på nedtagningar.
Citera
2022-10-04, 10:44
Medlem
ConspiracyEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G-kraft89
Brottnings liggande teknik förlorar mot bjj eftersom de saknar låsningar.

Det stämmer inte att man kommer förlora baserat på 5 ufc-matcher. Anderson silva som ung hade så överlägset fotarbete att det gick inte att få tag i honom.

Damien maia försökte hela kvällen och fick aldrig händerna om honom.

Silva kan BJJ men även om han inte kunnat det så hade det inte ändrat matchbilden eftersom det blev aldrig någon svår grappling.
Brottning förlorar mot BJJ, sant. Men tror du seriöst att någon utan någon som helst liggande teknik hade kunnat bli en stor stjärna inom MMA. Visst, Silva och Mcgregor använde sällan liggande tekniker, men de kunde ändå försvara sig mot dem.

Om jag nu har helt fel, hur kommer det så då att Gracie totalt dominerade MMA i början (eller UFC)? Var de andra bara helt enkelt riktigt dåliga?
Citera
2022-10-04, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConspiracyEyes
Brottning förlorar mot BJJ, sant. Men tror du seriöst att någon utan någon som helst liggande teknik hade kunnat bli en stor stjärna inom MMA. Visst, Silva och Mcgregor använde sällan liggande tekniker, men de kunde ändå försvara sig mot dem.

Om jag nu har helt fel, hur kommer det så då att Gracie totalt dominerade MMA i början (eller UFC)? Var de andra bara helt enkelt riktigt dåliga?

De var dåliga och uselt förberedda. Gracies var tränade för vale tudo, så de är inte renodlade grapplers heller. Royce Gracie hade runt 50 MMA matcher innan UFC 1.
Citera
2022-10-04, 19:35
Medlem
Jag tycker att argumentet att alla slagsmål slutar på.marken är urvattnat. I ett slagsmål så skulle jag säga att takedowns är mycket bra att behärska . Får man ner nån som inte kan bjj så kan den i te göra nånting och dom flesta brukar lugna sig efter att rullat på asfalten lite.
Mma är bäst. Skulle vilja säga muay thai som jag själv håller på med men mma-utövaren har bättre rörlighet då handskarna inte skyddar nånting. Enda fördelen med muay thai är väl kanske att man behärskar knän och armbågar bättre vilket är bra i clinch.
Citera
2022-10-05, 03:13
Medlem
hennevilljagknullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rafterajar
Fast hamnar du på backen så är du ganska chanslös ändå, då folk numera slåss i grupp.

Absolut inte.
Visst händer det, men det är betydligt vanligare att 2 personer hamnar i bråk på krogen, fest, eller så.

Jag har bott på flera ställen i sverige och kan säga det skiljer sig absolut.
Babbar slåss i grupp ja, men går du ut en kväll i luleå och inte viker ner dig mot skitfolk, så kan du räkna med att det blir slagsmål.
Citera
2022-10-05, 03:18
Medlem
rafterajars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
Absolut inte.
Visst händer det, men det är betydligt vanligare att 2 personer hamnar i bråk på krogen, fest, eller så.

Jag har bott på flera ställen i sverige och kan säga det skiljer sig absolut.
Babbar slåss i grupp ja, men går du ut en kväll i luleå och inte viker ner dig mot skitfolk, så kan du räkna med att det blir slagsmål.

Men vilka är det man ofta hamnar i bråk med på krogen, inte är det Kalle Svensson i alla fall.
Citera
2022-10-09, 06:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FSMW
Jag tycker att argumentet att alla slagsmål slutar på.marken är urvattnat.
Det är inget argument utan statistiskt fakta. Även två som aldrig tränat någon typ av grappling brukar det sluta så för.

Men naturligtvis betyder inte det att någon som är framgångsrik i BJJ t ex automatiskt är bra på gatan. Han kan bli nerslagen och förlora lätt mot erfaren gatufighter som aldrig tränat någonting.
Citera
2022-10-09, 10:55
Medlem
Brottargalnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tellusstar
Det är inget argument utan statistiskt fakta. Även två som aldrig tränat någon typ av grappling brukar det sluta så för.

Ta gärna och länka den statistiken.
Citera
2022-10-09, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tellusstar

Men naturligtvis betyder inte det att någon som är framgångsrik i BJJ t ex automatiskt är bra på gatan. Han kan bli nerslagen och förlora lätt mot erfaren gatufighter som aldrig tränat någonting.

Säkert men grejen med påståendet är ju att eftersom man ändå kommer ligga på marken så är bjj bäst. Bjj saknar helt för mycket för att vara bäst. Därför tar mma hem priset.
Citera
2022-10-09, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FSMW
Säkert men grejen med påståendet är ju att eftersom man ändå kommer ligga på marken så är bjj bäst. Bjj saknar helt för mycket för att vara bäst. Därför tar mma hem priset.
Håller med helt men vissa kommer inte förstå det. Och som någon skrev ja KM är bra men vissa klubbar är teoretiska vilket MMA inte är för där kör man med grappling och serier med slagtekniker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in