Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-04-13, 15:59
  #1
Medlem
Cracker-Jack...s avatar
Jag startar denna tråden efter att ha läst nedanstående tråd.

http://www.flashback.org/showthread...6#post10796246



Jag tänkte att vi kunde lägga upp lite prov på våra egna sångkunskaper här. Jag menar inte proffessionella inspelningar med samplade ljud utan den råa sanningen som kommer fram när man sjunger i t.ex. sin headsetsmic. Utan eko eller andra samplade inslag som gör det vackrare än det i själva verket är.
Om ni har en instrumental låt i bakgrunden eller bara sjunger acapella, väljer ni själva. Det är rösten & sångtekniken som ska bedömas, inte instrumenten eller musiksmaken.


Om ni spelar in en låt, eller bara en del av den (som på Idol där låtarna förkortas till dryga minuten), så kan ni lägga upp filerna på nedanstående sida, och sedan skriva länken här.

http://www.ftp.nu/

Annars kan ni självklart lägga upp det på youtube också, om ni vågar stå för det med nuna & allt


Om/när vi får in tio bidrag, så lovar jag att själv posta ett, hehe..

Om ni vägrar att sjunga in låten utan datorfabricerade förbättringar, så kan ni inkludera vad ni använt er av när ni postar filen.
__________________
Senast redigerad av Cracker-Jack... 2008-04-13 kl. 16:17.
Citera
2008-04-13, 16:00
  #2
Medlem
Noetlovskijs avatar
Jag tänker nog göra ett försök på det här.



Kan man inte få sjunga in en låt tills man blir nöjd och det låter bra. Förutsatt att auto-tuning är förbjuden. Men reverb och liknande borde väl gå bra?
__________________
Senast redigerad av Noetlovskij 2008-04-13 kl. 16:03.
Citera
2008-04-13, 16:06
  #3
Medlem
Cracker-Jack...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noetlovskij
Jag tänker nog göra ett försök på det här.



Kan man inte få sjunga in en låt tills man blir nöjd och det låter bra. Förutsatt att auto-tuning är förbjuden. Men reverb och liknande borde väl gå bra?

Nu vet jag inte ens vad autotuning innebär, men det färdiga resultatet ska vara precis som om du hade sjungit utan mic, t.ex. framför en lägereld mitt ute i skogen. Inga tekniska inslag som förbättrar framförandet är legitimt.

Men du kan sjunga in låter hur många gånger du vill innan du postar bidraget, självklart ska du vara nöjd med det


Om ni vägrar att sjunga in låten utan datorfabricerade förbättringar, så kan ni inkludera vad ni använt er av när ni postar filen.
Citera
2008-04-13, 16:11
  #4
Awaiting Email Confirmation
Chifens avatar
Oj det gick snabbt för dig att få upp tråden, roligt att se sådan entusiasm.

Jag gör nog ändå som du och väntar innan jag lägger upp en egen
Lite för feg av mig antar jag.
Citera
2008-04-13, 17:09
  #5
Medlem
Noetlovskijs avatar
Jävlar i min lilla låda - här blir man först ut. Hoppas man inte blir sist heller.

Jag känner mig exploaterad och naken.
Anser mig själv vara en av de som kan sjunga, men inte bra.
Kan ta tonerna men det är inte särskilt snyggt och jag gillar inte min röst.

Förberedelser:
Kaffe och chokladkaka (vilket båda är hemskt för stämbanden)

Utrustning:
Golden Age kondensatormikrofon
Line6 Toneport
Gearbox
Garageband

På sången ligger reverb, eko, kompressor.
Gjorde väl en... 4-5 tagningar men jag är inte helt nöjd men nån måtta får det vara, tänkte jag. Musiken är en låt av Porcupine Tree jag (på gitarr) och en vän (piano) spelade in för någon månad sedan.

http://www.ftp.nu/files/8442/


Eek!
__________________
Senast redigerad av Noetlovskij 2008-04-13 kl. 17:13.
Citera
2008-04-13, 17:58
  #6
Medlem
von skithåls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cracker-Jack...
Jag startar denna tråden efter att ha läst nedanstående tråd.

http://www.flashback.org/showthread...6#post10796246



Jag tänkte att vi kunde lägga upp lite prov på våra egna sångkunskaper här. Jag menar inte proffessionella inspelningar med samplade ljud utan den råa sanningen som kommer fram när man sjunger i t.ex. sin headsetsmic. Utan eko eller andra samplade inslag som gör det vackrare än det i själva verket är.
Om ni har en instrumental låt i bakgrunden eller bara sjunger acapella, väljer ni själva. Det är rösten & sångtekniken som ska bedömas, inte instrumenten eller musiksmaken.


Om ni spelar in en låt, eller bara en del av den (som på Idol där låtarna förkortas till dryga minuten), så kan ni lägga upp filerna på nedanstående sida, och sedan skriva länken här.

http://www.ftp.nu/

Annars kan ni självklart lägga upp det på youtube också, om ni vågar stå för det med nuna & allt


Om/när vi får in tio bidrag, så lovar jag att själv posta ett, hehe..

Om ni vägrar att sjunga in låten utan datorfabricerade förbättringar, så kan ni inkludera vad ni använt er av när ni postar filen.
Okej.. jag får bli den första då....
Bara ja och ett piano ingen magi direkt...
knockin' on heaven's door

http://www.ftp.nu/files/8443/

Nu mobbas vi inte efter åt okej?.....
Citera
2008-04-13, 18:03
  #7
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von skithål
Okej.. jag får bli den första då....
Bara ja och ett piano ingen magi direkt...
knockin' on heaven's door

http://www.ftp.nu/files/8443/

Nu mobbas vi inte efter åt okej?.....

Du var faktiskt den andra

Jävligt schyst pianoljud och sången duger fint. Det enda som var lite konstigt var de här glidningarna du gör uppåt ibland.
__________________
Senast redigerad av Noetlovskij 2008-04-13 kl. 18:07.
Citera
2008-04-13, 18:05
  #8
Medlem
von skithåls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noetlovskij
Du var faktiskt den andra
Oj!!! Förlåt
Citera
2008-04-13, 18:07
  #9
Medlem
Cracker-Jack...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noetlovskij
Jävlar i min lilla låda - här blir man först ut. Hoppas man inte blir sist heller.

Jag känner mig exploaterad och naken.
Anser mig själv vara en av de som kan sjunga, men inte bra.
Kan ta tonerna men det är inte särskilt snyggt och jag gillar inte min röst.

Förberedelser:
Kaffe och chokladkaka (vilket båda är hemskt för stämbanden)

Utrustning:
Golden Age kondensatormikrofon
Line6 Toneport
Gearbox
Garageband

På sången ligger reverb, eko, kompressor.
Gjorde väl en... 4-5 tagningar men jag är inte helt nöjd men nån måtta får det vara, tänkte jag. Musiken är en låt av Porcupine Tree jag (på gitarr) och en vän (piano) spelade in för någon månad sedan.

http://www.ftp.nu/files/8442/


Eek!


Du sjunger bra grabben, tveklöst.

Dock så är detta något mer proffsigt än jag var ute efter, för mycket effekter för att ge en rättvis bild av din "riktiga" sångröst. Detta skulle lika gärna kunna ligga ute på radion just nu, både rösten, låten & det instrumetala var väldigt bra.

Jag har ett ex som sjöng i en kör, hon var lead singer för den. Först hörde jag en inspelad version med en massa effekter, och blev imponerad. Sedan sjöng hon samma sång för mig "live" i soffan en kväll efter några glas vin.. och det var inte ens i närheten.

Nu kommer alla att gå ut för att "slå" dig, och det kommer samplas till höger & vänster, hehe.. Grejen är ju att alla inte har tillgång eller är tillräckligt insatta för att kunna använda sig av diverse "enhancements", därför vore det vettigast om alla bara sjöng rakt in i sin mic på headsetet eller liknande, då blir det fair.

Men som sagt, du lär nog vara en av de bättre sångarna i denna tråden
Citera
2008-04-13, 18:11
  #10
Avstängd
Avains avatar
Tyckte att Noetlovskij var riktigt duktig faktist.
Citera
2008-04-13, 18:15
  #11
Medlem
Noetlovskijs avatar
Aj, sorry om jag råkade paja hela idén med tråden

Jag kan skicka in ett oprocesserat bidrag lite senare.

En liten anekdot.
Tog min första sånglektion igår faktiskt, får se hur man utvecklas.
__________________
Senast redigerad av Noetlovskij 2008-04-13 kl. 18:24.
Citera
2008-04-13, 18:44
  #12
Medlem
Cracker-Jack...s avatar
Baaaah.

Tänkte skicka in ett eget bidrag, men av någon anledning så fångar datorn upp bakgrundsmusiken, men inte min röst. Verkar som att det kopplas förbi micen på något vis..


Dessutom är jag snorförkyld & låter hemsk, haha..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in