2008-04-19, 13:09
Medlem
wiiiili
Mystiqe
soppskal
devil_666

Tack för att ni uppskattar det,, känns bra att man får respons

Mvh Jack
Citera
2008-04-19, 13:11
Medlem
wiiiilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JackBSk
wiiiili
Mystiqe
soppskal
devil_666

Tack för att ni uppskattar det,, känns bra att man får respons

Mvh Jack

kul att det här forumet börjar arta sig pga bla dig
Citera
2008-04-19, 13:11
Medlem
c-d af ands avatar
Jag får stämma in i hyllningskören och berömma dig för det gedigna arbetet med att samanställa fakta och analysera informationen.

Då jag själv lider av hypotyreos samt testosteronbrist (vad det medicinskt korrekta namnet är lämnar jag utanför diskussionen pga bristande information) så finner jag stort personligt intresse i denna information.

Det skulle vara intressant att få veta ifall du har gått genom läkarvården för att få medicinerna eller ifall du har tagit andra vägar.

Själv så äter jag en läkarordinerad dos på 100μg levaxin per dag samt 1000mg testo var 11:e vecka.

På eget bevåg har jag dock ökat testodosen genom att själv tillsätta 250mg testo-e var femte dag. Har givetvis även kört med proviron och pregnyl, dock hör det egentligen inte till historien och vet egentligen inte varför jag drog upp detta, men låter det stå kvar i informativt syfte.

Men det jag ville komma fram till med detta inlägg var helt enkelt ifall även du lider av hypotyreos och ifall det har påverkat ditt kurande i någon riktning.

Med vänlig hälsning
C-D af And
Citera
2008-04-19, 16:48
Medlem
Tack för infot, intressant läsning.
Mvh// SB
Citera
2008-04-19, 17:02
Medlem
wiiiilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av c-d af and
Jag får stämma in i hyllningskören och berömma dig för det gedigna arbetet med att samanställa fakta och analysera informationen.

Då jag själv lider av hypotyreos samt testosteronbrist (vad det medicinskt korrekta namnet är lämnar jag utanför diskussionen pga bristande information) så finner jag stort personligt intresse i denna information.

Det skulle vara intressant att få veta ifall du har gått genom läkarvården för att få medicinerna eller ifall du har tagit andra vägar.

Själv så äter jag en läkarordinerad dos på 100μg levaxin per dag samt 1000mg testo var 11:e vecka.

På eget bevåg har jag dock ökat testodosen genom att själv tillsätta 250mg testo-e var femte dag. Har givetvis även kört med proviron och pregnyl, dock hör det egentligen inte till historien och vet egentligen inte varför jag drog upp detta, men låter det stå kvar i informativt syfte.

Men det jag ville komma fram till med detta inlägg var helt enkelt ifall även du lider av hypotyreos och ifall det har påverkat ditt kurande i någon riktning.

Med vänlig hälsning
C-D af And

du måste haft väldiga problem med att hålla vikten innan du fick behandling?!
Citera
2008-04-19, 17:22
Medlem
c-d af ands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wiiiili
du måste haft väldiga problem med att hålla vikten innan du fick behandling?!
Hade ett dagsbehov på under 2000kcal och då vägde jag ändå runt 95kg. Så det var fan inte lätt att hålla en perfekt kost, levde mer eller mindre uteslutande på protein för att hålla vikten nere, så jag hade inte enormt hög fetprocent (runt 15% ifall jag inte missminner mig, dock jävligt vattnig i ansiktet) men inte fan var man pigg Sov minst 12h per dygn.
Citera
2008-04-19, 17:47
Medlem
Citat:

Med vänlig hälsning
C-D af And

Hej
Tack för de varma orden
Nej jag lider inte av Hypotyreos och har inte haft problem med mina värden så vit jag vet,, informationen var endast för att det blir vanligare med bruk av t3 och därför tänkte jag att det kunde hjälpa en del på FB.

Vad jag däremot undrar är med vilken metod de faställde hypotyreos och om du har nedsatt fertilitet och om det är på grund av det??

Skulle även vilja veta om din TSH-värden har sjunkit nu när du behandlas med Levaxin och om det är en autoimmun sjukdom??

Kan väldigt lite om detta men tycker att det är intressant så jag är nyfiken

Mvh Jack
Citera
2008-04-19, 18:33
Medlem
c-d af ands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JackBSk
Hej
Tack för de varma orden
Nej jag lider inte av Hypotyreos och har inte haft problem med mina värden så vit jag vet,, informationen var endast för att det blir vanligare med bruk av t3 och därför tänkte jag att det kunde hjälpa en del på FB.

Vad jag däremot undrar är med vilken metod de faställde hypotyreos och om du har nedsatt fertilitet och om det är på grund av det??

Skulle även vilja veta om din TSH-värden har sjunkit nu när du behandlas med Levaxin och om det är en autoimmun sjukdom??

Kan väldigt lite om detta men tycker att det är intressant så jag är nyfiken

Mvh Jack
Nu får jag skämmas lite, har egentligen inte särskilt mycket koll på min egen sjukdomsstatus.
Måste nog ta och få en kopia på journalen så att man kan sätta sig ner och läsa igenom lite.

Några fertilitetsprov har dock aldrig gjorts.

THS-värdena var länge förhöjda men borde ha sjunkigt nu när levaxindosen har blivit ökad.

Angående metoden för att fastställa sjukdomsstatusen så vet jag bara att dom tog blodprov för att utröna vad min abnorma trötthet berodde på. Fick sedan bara hem ett papper som lite stelt konstaterade att min sköldkörtel gjorde lika mycket nytta som en låghalt dvärg utan armar.

Sen ungefär ett år senare så tänkte jag kolla upp testonivån pga nyfikenhet, vilket fortlöpte på samma sätt som dom tidigare proven bortsett från lite pungklämmande. Resulterade dock i samma typ av papper hemskickat.

Men jag kan när jag pratar med läkaren nästa gång be att få en kopia på journalen så kan jag svara på dina frågor.
Citera
2008-04-19, 18:59
Medlem
Citat:
Nu får jag skämmas lite, har egentligen inte särskilt mycket koll på min egen sjukdomsstatus.
Måste nog ta och få en kopia på journalen så att man kan sätta sig ner och läsa igenom lite.

Några fertilitetsprov har dock aldrig gjorts.

THS-värdena var länge förhöjda men borde ha sjunkigt nu när levaxindosen har blivit ökad.

Angående metoden för att fastställa sjukdomsstatusen så vet jag bara att dom tog blodprov för att utröna vad min abnorma trötthet berodde på. Fick sedan bara hem ett papper som lite stelt konstaterade att min sköldkörtel gjorde lika mycket nytta som en låghalt dvärg utan armar.

Sen ungefär ett år senare så tänkte jag kolla upp testonivån pga nyfikenhet, vilket fortlöpte på samma sätt som dom tidigare proven bortsett från lite pungklämmande. Resulterade dock i samma typ av papper hemskickat.

Men jag kan när jag pratar med läkaren nästa gång be att få en kopia på journalen så kan jag svara på dina frågor.

Hej
Ok det skulle vara trevligt att se,, jag hoppas även att du blir så pass bra snart så att du inte är i behov av Levaxin behandling konstant men jag antar att det är ett måste för att de ska ha dina TSH-värden under kontroll.

Vad jag reagerade på var anledningen till att du skulle påbörja HRT-liknande? behandling och varför sån hög dos??
Har läkarna sagt ifall det bror på din under-produktion av tyroxin/ trijodtyronin??

Som sagt hoppas att du blir av med detta och att du inte längre behöver Levaxin-behandling.
Ha det bra och lycka till

Mvh Jack
Citera
2008-04-19, 19:11
Medlem
Mer info om Ämnet och dess påstådda inblandning i Benskörhet då jag inte har hittat andra belägg för eller emot faktan som redovisats,, kan ju diskuteras

Tyroxin och Trijodtyronin
Jodtyroniner styr ämnesomsättning och värmeproduktion i kroppens alla celler.
Hormonerna bildas i sköldkörteln genom att jodatomer kopplas till aminosyran tyrosin.
Från monojodtyrosin (T1) och dijodtyrosin (T2) utvecklas trijodtyronin (T3) och tyroxin (T4).

Varje dygn bildas normalt 90 mikrogram T4, vilket allt produceras i sköldkörteln och 30 mikrogram T3, där en liten mängd bildas i sköldkörteln. Resterande T3 som kroppen behöver omvandlas från T4 till T3, i kroppens vävnader.

T3 och T4 lagras i sköldkörteln bundet till tyreoglobulin (Tg) som är ett protein. Ett lager som motsvarar flera veckors förbrukning.

Vid frisättning till blodbanan för vidare transport till cellerna i kroppen binds den övervägande delen (>99%) T3 och T4 i till tyroxinbindande globulin (TBG) och albumin.
Den icke bundna delen, och därmed aktiva, mäts som fritt T3 och fritt T4.

Halveringstiden (den tid det tar för hälften av mängden av ett ämne att försvinna ur kroppen) för T4 är lång och det ca en månad för koncentrationen av thyreodeahormoner i blod att ändras och bli stabil vid förändring.
Från det att koncentrationen av thyreodeahormoner i blodet blivit stabil tar det ytterligare 6-8 veckor innan den biologiska effekten, av tex. en medicinändring, kan bedömas.
Halveringstiden för T3 är ca ett dygn.

T3 och T4 påverkar indirekt binjurebarken vars uppgift är att bilda olika typer av kortison (glucokorticoider, mineralkortikoider) och könshormoner (androgener, progesteron och östrogen).
Dessa medverkar i saltbalansen, infektionsförsvaret, blodsockerbalansen, könsutvecklingen och fruktsamheten.
En normal nivå av jodtyroniner är alltså nödvändig för många av kroppens livsviktiga funktioner, såväl kroppslig som själsligen.

Kalcitonin är det andra hormonet som bildas i sköldkörteln och är delaktigt i regleringen av kalkhalten i kroppen. Kalcitonin samverkar med bisköldkörtelhormon och D-vitamin och har betydelse för skelettets uppbyggnad. Men även T4 påverkar kalkomsättningen så att en för hög nivå av T4 resulterar i ökad omsättning av skelettvävnad vilket leder till benskörhet.

Källor: Bjålie, J. G. m.fl. (1998) Människokroppen. Fysiologi och anatomi. Stockholm: Liber. Elvin, C-E m.fl. (1999). Farmakologi och läkemedelsanvändning. Stockholm: Natur och Kultur. Källor: Fakta från: diverse medicinsk facklitteratur, - bl.a Invärtesmedicin av Hallberg, Lindholm och Werkö. Div. medicinska- och andra sighter på Internet - bla. Medline och PubMed. Div. uppslagsböcker. Svenska strålskyddsinstitutet. Karolinska institutets lab. FASS. Thyreotoxicos hos vuxna av Ernst Nyström (huvudredaktör), Gertrud Berg, Svante Jansson, Göran Lindstedt, Ove Törring och Stig Valdemarsson. 1999.

http://thyroid.se/content.php?ArtID=17&CatID=3#

Mvh Jack
Citera
2008-05-20, 10:10
Medlem
yoshimas avatar
jävla nice, jack!
mycket intressant läsning, de tackar vi för!
Citera
2008-05-20, 21:11
Medlem
+1 more
Bra jobbat =)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in