Citat:
Ursprungligen postat av Skuffen
Vad rekommenderar du för dos t3 om man kör det året runt?
Hela tanken med att köra det även offseason är att hålla en bättre form, då jag misstänker att min har en sämre utsöndring än normalt. Ligger såklart på året om.
Har letat men ej hittat. Vet du hur mycket t3 en "normal" sköldkörtel producerar om man menar i mcg?
Skulle råda dig till att kolla dina värden först. Du ringer bara vårdcentralen och säger att du har massa symptom på låg sköldkörtel. Ett blodprov och sen är det klart. Bra också att veta innan man startar om man får några problem efter.
Be om:
TSH
TPO
fritt T3
fritt T4
Normalt sett ligger man omräknat i mcg runt ca 20-30 mcg T3 /dygn och ca 90 mcg T4
Har du låga värden på T3 kommer du märka av 25mcg ED men du kan öka lite allt eftersom. Men att ha höga doser länge är inte att rekomendera. Lägg dig hellre på typ 37.5 om du ska vara på längre och öka vid deff.
Man mår helt klart bättre om man tar en kombo av T3och T4 i ration 1:2 Obs detta har jag ingenting som styrker att just den ration är bäst för alla men jag mår bra på den.
Alltså typ 37.7 mcg T3 och 75 mcg T4
och öka så under tiden. Öka sakta.
Ganska få bieffekter om man ligger lågt i dos. Eller rättare sagt hittar "din dos"
Vid hård deff och och mycket steroider kan man gå upp till 100-125 mcg T3. Men då får man vara beredd på bieffekter.
Feber och påverkan på lever och blodkroppar kan förekomma i sällsynta fall.
Vid för snabb dosökning eller för hög dos kan t ex hjärtklappning, diarré, huvudvärk, darrningar eller nervositet uppträda.
Sömnproblem upplever jag som värst.
Vill man kan man kontra detta med betablockerare men då blir det bara mer medicin.. ...suck..
Man ska inte använda T3 och eller T4 om man har dåliga binjurar.