2012-03-29, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dell
Fattade inte.?. Ligger du på 30mcg T3?

Jag har hyffsad kunskap om sköldkörtelhormoner. Men Ingen expert!

Vad har du för T3 som ligger på 30mcg?
Varför fick du det utskrivet?

Själv tycker jag ration 1:2 är bra mellan T3 och T4
Det är som det står på många ställen så att det är väldigt viktigt att trappa upp sakta.
Man behöver inte ligga speciellt högt heller.
ställ alla frågor du har så ska jag svara så gott jag kan.

Vad rekommenderar du för dos t3 om man kör det året runt?
Hela tanken med att köra det även offseason är att hålla en bättre form, då jag misstänker att min har en sämre utsöndring än normalt. Ligger såklart på året om.
Har letat men ej hittat. Vet du hur mycket t3 en "normal" sköldkörtel producerar om man menar i mcg?
Citera
2012-03-29, 22:33
Medlem
Leif.Jennekvists avatar
Citat:
Fattade inte.?. Ligger du på 30mcg T3?

Ja, har gått upp från 20 till 30 den här veckan.

Citat:
Jag har hyffsad kunskap om sköldkörtelhormoner. Men Ingen expert!

Vad har du för T3 som ligger på 30mcg?
Varför fick du det utskrivet?

Jag har Liothyronin utskrivet, 20mcg och delar tabletten så att jag får 30mcg.
Jag har en aning nedsatt funktion i min sköldkörtel och har sedan tidigare Levaxin utskrivet, men har även fått T3 utskrivet och har nu så mycket att jag vill testa att använda det till min kommande deff.

Har sedan tidigare testat clen/effe och vill nu utvärdera T3. Min plan är att gå upp till 50 mcg, har givetvis testo med som bas så att man inte försvinner helt..

http://www.fass.se/LIF/produktfakta/...16&DocTypeID=7

http://www.google.com/imgres?q=Lioth...0&tx=135&ty=67

Citat:
Själv tycker jag ration 1:2 är bra mellan T3 och T4
Det är som det står på många ställen så att det är väldigt viktigt att trappa upp sakta.
Man behöver inte ligga speciellt högt heller.
ställ alla frågor du har så ska jag svara så gott jag kan.

Jag har legat på 20 mcg i över en månad, började med 30 mcg denna veckan och tänker gå upp till 40 om 2-3 veckor och sedan 50 efter ytterligare 3 veckor...samtidigt ligger jag på 75 mcg T4.
Tänker du på hjärtat när du menar att man ska trappa upp sakta?

Jag funderar bara på hur detta kommer att gå då jag också intar T4? Ska jag hoppa att gå upp till 50 mcg på T3:n?
T4 har jag tillgång till i alla möjliga doser

Vad har du för erfarenhet av T3 och T4? Själv är jag hyffsatt insatt i sköldkörtelsjukdomar och dess olika former av medicinering etc.

Det jag är mindre bra på är T3. Du är den enda som svarat på mitt inlägg och det visar att okunskapen är stor här på FB gällande T3 och T4, därför väljer jag att som många andra pröva mig fram och se vad som passar mig bäst, men alla tips och råd är alltid välkomna och jag ser fram emot ett svar från dig.

/ Leif
Citera
2012-03-29, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skuffen
Vad rekommenderar du för dos t3 om man kör det året runt?
Hela tanken med att köra det även offseason är att hålla en bättre form, då jag misstänker att min har en sämre utsöndring än normalt. Ligger såklart på året om.
Har letat men ej hittat. Vet du hur mycket t3 en "normal" sköldkörtel producerar om man menar i mcg?

Skulle råda dig till att kolla dina värden först. Du ringer bara vårdcentralen och säger att du har massa symptom på låg sköldkörtel. Ett blodprov och sen är det klart. Bra också att veta innan man startar om man får några problem efter.
Be om:
TSH
TPO
fritt T3
fritt T4

Normalt sett ligger man omräknat i mcg runt ca 20-30 mcg T3 /dygn och ca 90 mcg T4
Har du låga värden på T3 kommer du märka av 25mcg ED men du kan öka lite allt eftersom. Men att ha höga doser länge är inte att rekomendera. Lägg dig hellre på typ 37.5 om du ska vara på längre och öka vid deff.

Man mår helt klart bättre om man tar en kombo av T3och T4 i ration 1:2 Obs detta har jag ingenting som styrker att just den ration är bäst för alla men jag mår bra på den.

Alltså typ 37.7 mcg T3 och 75 mcg T4

och öka så under tiden. Öka sakta.

Ganska få bieffekter om man ligger lågt i dos. Eller rättare sagt hittar "din dos"

Vid hård deff och och mycket steroider kan man gå upp till 100-125 mcg T3. Men då får man vara beredd på bieffekter.

Feber och påverkan på lever och blodkroppar kan förekomma i sällsynta fall.
Vid för snabb dosökning eller för hög dos kan t ex hjärtklappning, diarré, huvudvärk, darrningar eller nervositet uppträda.
Sömnproblem upplever jag som värst.

Vill man kan man kontra detta med betablockerare men då blir det bara mer medicin.. ...suck..

Man ska inte använda T3 och eller T4 om man har dåliga binjurar.
Citera
2012-03-29, 22:54
Medlem
Leif.Jennekvists avatar
Citat:
Skulle råda dig till att kolla dina värden först. Du ringer bara vårdcentralen och säger att du har massa symptom på låg sköldkörtel. Ett blodprov och sen är det klart. Bra också att veta innan man startar om man får några problem efter.
Be om:
TSH
TPO
fritt T3
fritt T4

Wow tack för snabbt svar. Jag går på regelbundna provtagningar sedan 1 år, man kollar inprincip allt vid varje tillfälle, har inte mina senaste provtagningar framför mig om jag minns rätt så låg jag något så här:

TSH: 0.014
Fritt T3: 2.3
Fritt T4: 20

Citat:
Normalt sett ligger man omräknat i mcg runt ca 20-30 mcg T3 /dygn och ca 90 mcg T4
Har du låga värden på T3 kommer du märka av 25mcg ED men du kan öka lite allt eftersom. Men att ha höga doser länge är inte att rekomendera. Lägg dig hellre på typ 37.5 om du ska vara på längre och öka vid deff.

Man mår helt klart bättre om man tar en kombo av T3och T4 i ration 1:2 Obs detta har jag ingenting som styrker att just den ration är bäst för alla men jag mår bra på den.

Alltså typ 37.7 mcg T3 och 75 mcg T4

och öka så under tiden. Öka sakta.

Ganska få bieffekter om man ligger lågt i dos. Eller rättare sagt hittar "din dos"

Vid hård deff och och mycket steroider kan man gå upp till 100-125 mcg T3. Men då får man vara beredd på bieffekter.

Feber och påverkan på lever och blodkroppar kan förekomma i sällsynta fall.
Vid för snabb dosökning eller för hög dos kan t ex hjärtklappning, diarré, huvudvärk, darrningar eller nervositet uppträda.
Sömnproblem upplever jag som värst.

Vill man kan man kontra detta med betablockerare men då blir det bara mer medicin.. ...suck..

Man ska inte använda T3 och eller T4 om man har dåliga binjurar.

Intressant, tack för utförligt svar Låt mig återkomma!

/ Leif
Citera
2012-03-29, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leif.Jennekvist
Ja, har gått upp från 20 till 30 den här veckan.

Jag har Liothyronin utskrivet, 20mcg och delar tabletten så att jag får 30mcg.
Jag har en aning nedsatt funktion i min sköldkörtel och har sedan tidigare Levaxin utskrivet, men har även fått T3 utskrivet och har nu så mycket att jag vill testa att använda det till min kommande deff.

Okej testa först att hitta en dos som du mår bra av och labba sedan därifrån

Har sedan tidigare testat clen/effe och vill nu utvärdera T3. Min plan är att gå upp till 50 mcg, har givetvis testo med som bas så att man inte försvinner helt..
Testo är bra att ha som bas då det kan dra igång ordentligt på vissa.. =)

http://www.fass.se/LIF/produktfakta/...16&DocTypeID=7

http://www.google.com/imgres?q=Lioth...0&tx=135&ty=67

Jag har legat på 20 mcg i över en månad, började med 30 mcg denna veckan och tänker gå upp till 40 om 2-3 veckor och sedan 50 efter ytterligare 3 veckor...samtidigt ligger jag på 75 mcg T4.
Tänker du på hjärtat när du menar att man ska trappa upp sakta?
Japp hjärtat och andra tråkiga bieffekter som nervöst beteende och sömnproblem bla

Jag funderar bara på hur detta kommer att gå då jag också intar T4? Ska jag hoppa att gå upp till 50 mcg på T3:n?
Nej det behöver du inte göra men som jag skrev testa hitta "din dos" först där du mår bra och är stabil. Sen är det bara att prova. Det är bara possitivt att blanda med T4
T4 har jag tillgång till i alla möjliga doser
Bra=) Ge hit

Vad har du för erfarenhet av T3 och T4? Själv är jag hyffsatt insatt i sköldkörtelsjukdomar och dess olika former av medicinering etc.

Mest insatt via deff men läst ganska mycket då jag själv har dåliga värden men inte får hjälp pga inkompetent personal. Bryr mig inte så hårt då jag själv medicinerar..

Det jag är mindre bra på är T3. Du är den enda som svarat på mitt inlägg och det visar att okunskapen är stor här på FB gällande T3 och T4, därför väljer jag att som många andra pröva mig fram och se vad som passar mig bäst, men alla tips och råd är alltid välkomna och jag ser fram emot ett svar från dig.

Men så är det med just sköldkörtel även om du får hjälp av en läkare så är behandling individuell och det är du som "patient" som måste känna efter vilken dos som passar just dig.
Alla mår och svarar olika på dessa mediciner.
Så det är bara att testa på men man ska vara försiktig
T3 har ju kort halveringstid så man märker fort ändringar medan T4 har låååååång halveringstid och det märks inte direkt när man provar olika doser utan man får ligga kvar på dosen ett bra tag innan det är stabilt.

/ Leif

Vet inte hur man quotear massa olika. så jag trykte in i din ruta..
Citera
2012-03-29, 23:06
Medlem
Leif.Jennekvists avatar
Citat:
Vet inte hur man quotear massa olika. så jag trykte in i din ruta..

Lugnt, ett jävla klipp och klistrande. Tack för utförligt svar, riktigt sjukt att du inte får hjälp av vården, men läser man om detta på nätet inser man fort att okunskapen är stor när det kommer till autoimmuna sjukdomar som hyper och hypotyreos. Jag har läxat upp flera läkare med den kunskap jag besitter, och just att läsa på är nyckeln till att inte bli överkörd av inkompetenta läkare.

Jag fick bra vård tack vare att jag känner en bra läkare som kunde konstatera både det ena och det andra, vilket även gav mig testo på recept

Det som är du säger gällande T4, tar tid innan man märker av effekten vid en dosjustering.
Jag brukar låta det gå 3-4 veckor och har smått börjat lära mig det här med ändring av doser när jag man känner att det inte ger något. 20 mcg T3 har funkat kanon, mått toppen faktiskt, och nu testar jag 30 så får vi se hur det funkar. Har precis gått ner till 75 mcg på T4:at från 100 så det tar någon vecka tills man vet hur man mår och reagerar. Jag vill få upp mitt TSH, tycker att det är på tok för pressat.

Mycket intressant att diskutera detta med någon som själv håller på....
Citera
2012-03-30, 00:10
Medlem
Hej
Finns det intresse så skulle jag kunna fylla på med information samt observerade data/kliniska studier gällande det mesta inom detta ämne samt dessa preparat, självklart om jag får tid till de dvst
Kan nog påpeka att det finns mycket information och även teser som inte har behandlats i tråden.

Mvh Jack
Citera
2012-03-30, 00:19
Medlem
Leif.Jennekvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JackBSk
Hej
Finns det intresse så skulle jag kunna fylla på med information samt observerade data/kliniska studier gällande det mesta inom detta ämne samt dessa preparat, självklart om jag får tid till de dvst
Kan nog påpeka att det finns mycket information och även teser som inte har behandlats i tråden.

Mvh Jack

Ös på Jack ser fram emot det, gärna egna reflektioner också.

/ Leif
Citera
2012-03-30, 06:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JackBSk
Hej

Mvh Jack

Shit, Kungen glider in!!
Trevligt!

Visste inte att du fortfarande var aktiv här. Kanske för jag själv inte är så aktiv så jag missat dig.

För er som inte vet så är JackBsk våran okrönte konung på dessa hormoner och jag kan inte komma på någon som vet mer på våra svenska forum.

Jag har själv 1 fråga:
Läst ganska mycket om att T3 i flytande form inte håller sig stabilt, vad är din åsikt och kunskap kring det?
Citera
2012-03-30, 11:51
Medlem
Leif.Jennekvists avatar
Citat:
Shit, Kungen glider in!!
Trevligt!

Visste inte att du fortfarande var aktiv här. Kanske för jag själv inte är så aktiv så jag missat dig.

För er som inte vet så är JackBsk våran okrönte konung på dessa hormoner och jag kan inte komma på någon som vet mer på våra svenska forum.

Jag har själv 1 fråga:
Läst ganska mycket om att T3 i flytande form inte håller sig stabilt, vad är din åsikt och kunskap kring det?

Kan bara instämma i detta, hans närvaro är ytterst uppskattad.

/ Leif
Citera
2012-03-31, 09:16
Medlem
Cripss avatar
Jag har brukat Levaxin och lio i drygt ett år. Har lagt ned skiten nu. Har upptäckt att jag kan styra min åkomma med mat i hög omsträckning. Upptäckte själv att det var något fel med sköldkörteln genom att läsa på, tvingade en läkare att skicka mig på biopsi (inget syntes i blodprov) biopsin visade på underfunktion. Gick konstigt nog upp några kilo av levaxin, experimenterade helt fritt för att hitta en dosering, men efter att ha lekt labbråtta själv i ett år och jag fortfarande fick huvudvärk av medicinen så sket jag i allt.

Det enda jag kan säga om lio är att det är väldigt potent, och säkert ganska dåligt för hjärtat i höga doser. jag fick hjärtklappning första veckan jag började med det. Trappade då ned startdoseringen, men kände aldrig att det hjälpte mig..

Mitt problem är att jag förbränner all föda svinsnabbt, försöker nu bara äta rätt och träna. Det är det enda som hjälper mitt välbefinnande.

Men som sagt tidigare i tråden: vården har inte en susning kring det här.

Hur kom det sig att du fick testo leif? låg du klart under eller? funderar på att låta min läkare skriva ut lite också.. vad ligger du på för dos och så?

I övrgit ta det lugnt med lio är mitt tips. Hoppas det går bra!
Senast redigerad av Crips 2012-03-31 kl. 09:36.
Citera
2012-03-31, 10:29
Medlem
Leif.Jennekvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crips
Jag har brukat Levaxin och lio i drygt ett år. Har lagt ned skiten nu. Har upptäckt att jag kan styra min åkomma med mat i hög omsträckning. Upptäckte själv att det var något fel med sköldkörteln genom att läsa på, tvingade en läkare att skicka mig på biopsi (inget syntes i blodprov) biopsin visade på underfunktion. Gick konstigt nog upp några kilo av levaxin, experimenterade helt fritt för att hitta en dosering, men efter att ha lekt labbråtta själv i ett år och jag fortfarande fick huvudvärk av medicinen så sket jag i allt.

Det enda jag kan säga om lio är att det är väldigt potent, och säkert ganska dåligt för hjärtat i höga doser. jag fick hjärtklappning första veckan jag började med det. Trappade då ned startdoseringen, men kände aldrig att det hjälpte mig..

Mitt problem är att jag förbränner all föda svinsnabbt, försöker nu bara äta rätt och träna. Det är det enda som hjälper mitt välbefinnande.

Men som sagt tidigare i tråden: vården har inte en susning kring det här.

Hur kom det sig att du fick testo leif? låg du klart under eller? funderar på att låta min läkare skriva ut lite också.. vad ligger du på för dos och så?

I övrgit ta det lugnt med lio är mitt tips. Hoppas det går bra!

Hej,

Intressant inlägg, har du lust och lägga upp lite värden? Och släppte läkaren dig vind för våg med doseringen? På vilket sätt upplevde du viktuppgång? Mår du inte sämre utan medicinen?

Underfunktion i sköldkörteln ger ju inte bara problem med viss viktuppgång. Det finns mängder med biverkningar som kan vara riktigt besvärliga för individen. Sjuklig trötthet, konstant förstoppning, dåliga blodfetter, torr hud. Okunskapen och rädslan att medicinera är under all kritik.
De flesta läkare vill bara lyckas ställa in patienterna inom rätt ref-intervall och sedan är anser de att gjort sitt jobb, istället för att se till varje enskild individ. Hur mår han eller hon egentligen.

Som tur är så känner jag bra läkare som lyssnar och är enormt kunniga.
Vilka doser låg du på levaxinet och lion?
Ang testot så visade jag låga värden vid 2-4 tillfällen, dock så vände detta av sig självt och började gå uppåt. Min läkare valde endå att sätta mig på TRT med motiveringen att jag behövde det. Jag får injektioner var 6:e vecka, 1 gram per injektion. De flesta får vänta mellan 10-14 veckor

/ Leif
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in