• 1
  • 2
2008-05-04, 14:14
Medlem
skinner5000s avatar
1. Plocka bort monopolet och sälj ut systembolagetbutikerna. Till en början kan man använda den mycket lyckade kanadensiska modellen, men sedan plockar man även bort partihandelsmonopolet.
http://www.svd.se/nyheter/utrikes/artikel_1206263.svd
2. Sänk åldersgränsen till 18 år eller ännu hellre till den första januari det året man fyller 18 på så vis slipper man problemen med att tidigt födda klasskompis köper ut åt de sent födda.
3. Tillåt alkoholreklam.
4. Självklart ska krogarna och restaurangerna få sälja alkohol när de vill, något annat är bara patetiskt.
5. Sänk alkoholskatten för att få bort smuggelspriten och hembränningen men även för att det är patetiskt att man ska betala 200 kr i straffskatt för en liter vodka.

Som det är idag är alkohol hyshpych och barnen lär sig dricka alkohol på någon föräldrafri fest i mellersta tonåren istället för hemma. Med sänkta åldersgränser skulle kraven på föräldrarna öka att lära barnen dricka rätt. Såhär gör man i Tyskland, Italien, ja ungefär hela södra Europa och det fungerar mycket bra. Att vi i Norden har en gen som gör att vi dricker mer är struntprat, vi har helt enkelt fel synsätt på alkoholen och det är pga det som det sups så mycket.
Dessutom är det helt fel att myndiga personer inte ens får köpa sig några öl, däremot är det helt ok att sitta i riksdagen, starta företag, gifta sig, åka utomlands och kriga eller varför inte köpa sig vapen kraftiga nog för att skjuta ner helikoptrar.
En till stor fördel är att smuggelspriten som idag säljs helt okontrollerad från lastbilar och backluckor skulle bli betydligt mer oatraktiv samt att HBn i princip skulle försvinna. Åk till t.ex. Tyskland, där går det helt seriöst inte att få tag i HB, detta då det inte lönar sig att bränna hemma.

Nå, vad tycks om mina fem punkter?
Citera
2008-05-04, 14:31
Medlem
Realizts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skinner5000
Att vi i Norden har en gen som gör att vi dricker mer är struntprat
Finns det de som påstår det seriöst? Måtte vara såna där rastistnykterister...

Citat:
Nå, vad tycks om mina fem punkter?
Bra. Men enklare vore att helt avskaffa alla former av regleringar och beskattningar och statligt ägande på alkoholområdet.

Och bland de goda konsekvenserna, tänk t.ex. vad butiker i glesbygden skulle gynnas om de fick sälja alkohol. Det är Systembolaget som idag orsakar koncentrationen till storgallerior och utarmar den lokala småhandeln. Utan ett systembolag, så är ju orten död. Idag är det Anitra Steen som sitter och bestämmer var arbetslösheten ska skjuta i taket och småhandlarna drivas i konkurs.
Citera
2008-05-04, 14:45
Medlem
skinner5000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realizt
Finns det de som påstår det seriöst? Måtte vara såna där rastistnykterister...
Flera inom nykterhetsrörelsen men även vissa på detta forumet hävdar ju att det ligger i våran natur här i Norden och dricka okontrollerat och osunt och därför måste staten sköta drickandet åt oss. Men dessa personer är oftast samma personer som har åsikten att en människa inte kan ta hand om sig själv.

Citat:
Ursprungligen postat av Realizt
Och bland de goda konsekvenserna, tänk t.ex. vad butiker i glesbygden skulle gynnas om de fick sälja alkohol. Det är Systembolaget som idag orsakar koncentrationen till storgallerior och utarmar den lokala småhandeln. Utan ett systembolag, så är ju orten död. Idag är det Anitra Steen som sitter och bestämmer var arbetslösheten ska skjuta i taket och småhandlarna drivas i konkurs.
Det har jag faktiskt inte tänkt på så mycket, men självklart är det så, en till aspeket är ju egentligen miljön, i hela inlandet kör man flera mil i sina oftast gamla och smutsiga bilar till närmaste bolag flera gånger i månaden för att köpa lite dricka och orkar man inte det är det lockande att köpa oftast hälsoskadlig HB av någon granne i byn.
Citera
2008-05-04, 15:35
Medlem
Alkoholmonopolet ska inte släppas fritt så länge det är skattefinansierad sjukvård. Majoriteten av alla våldbrott sker efter någon slags kontakt med alkohol, för att inte tala om alla kroppsliga skador det orsakar. Jag vill inte betala för alla fyllon som behöver levertransplantationer, och jag vill sannerligen inte göra det lättare för dom att få tag i alkohol. Betalar folk som dricker sina egna sjukhusräkningar ser jag det som självklart att man ska få köpa alkohol och dricka när man vill.
Senast redigerad av Asgam 2008-05-04 kl. 15:39.
Citera
2008-05-04, 15:41
Medlem
ChristianXs avatar
Jag håller med om allt utom punkt två. Myndig är man den dagen man fyller 18, inget annat.

Vag gäller försäljning av alkohol bör det ju släppas helt fritt, med undantaget att man kanske skulle ha någon form av licensmodell för att få lov att sälja alkohol. Detta för att man skall kunna ha något att dra in om det visar sig att handlaren säljer till någon som inte är myndig.
Citera
2008-05-04, 15:46
Bannlyst
Jag kan nog överleva utan att punkt 1 och 2 genomförs, annars andas ju förslaget en mycket sund - fast punkt 4 och 5 blir svårt att genomföra tack vare EU va?
Citera
2008-05-04, 16:38
Medlem
skinner5000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Jag håller med om allt utom punkt två. Myndig är man den dagen man fyller 18, inget annat.

Vag gäller försäljning av alkohol bör det ju släppas helt fritt, med undantaget att man kanske skulle ha någon form av licensmodell för att få lov att sälja alkohol. Detta för att man skall kunna ha något att dra in om det visar sig att handlaren säljer till någon som inte är myndig.
Jag är av åsikten att alkoholkonsumtion och myndighet inte behöver höra ihop och därför anser jag att man kan sätta åldersgränsen från den första januari. Däremot är detta en mindre viktig fråga, huvudsaken för mig är att åldersgränsen för att köpa och inneha alkohol i alla fall sänks till 18. Det är patetiskt att man är myndig men inte får köpa eller inneha alkohol.

När det gäller det sista så håller jag med om systemet görs smidigt och enkelt, det ska inte vara svårt att skaffa licens.
Citera
2008-05-04, 16:41
Medlem
skinner5000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boy
fast punkt 4 och 5 blir svårt att genomföra tack vare EU va?
Varför då? Estland är med i EU och har en låg alkoholskatt, samma sak med Tyskland där man har en alkoholskatt även om den är låg. Dock har öl ingen alkoholskatt utan beskattas som livsmedel.
Nattklubbarna i Berlin är kända för att inte stänga för en på förmiddagarna och de serverar alkohol hela tiden som de är öppna.

Så om inte Estland och Tyskland har fått undantag så är inte punkt fyra och fem svåra att genomföra pga EU.
Citera
2008-05-04, 17:17
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Varför då? Estland är med i EU och har en låg alkoholskatt, samma sak med Tyskland där man har en alkoholskatt även om den är låg. Dock har öl ingen alkoholskatt utan beskattas som livsmedel.
Nattklubbarna i Berlin är kända för att inte stänga för en på förmiddagarna och de serverar alkohol hela tiden som de är öppna.

Så om inte Estland och Tyskland har fått undantag så är inte punkt fyra och fem svåra att genomföra pga EU.
År 2005 så ändrade ju Storbritannien lagen så att bland annat pubar kunde ha dygnet-runt-öppet om de vill, så det blir nog inga problem för oss heller.

Vad gäller skatterna så tror jag knappast att EU skulle tycka att våra skatter är för låga, om de nu hade haft några synpunkter på det. Vi skulle ju behöva sänka våra skatter totalt sett med runt 250 miljarder för att hamna på EU-genomsnittet.
Citera
2008-05-04, 17:25
Bannlyst
Citat:

Men EU gnäller ju redan på vår ölskatt! Men vad det gäller punkt 4 hade jag fel när jag tänker efter.
Citera
2008-05-04, 17:31
Medlem
skinner5000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boy
Men EU gnäller ju redan på vår ölskatt! Men vad det gäller punkt 4 hade jag fel när jag tänker efter.
Men det var ju något om att skattesystemen för olika alkoholsorter missgynnar öl (eller om det var vin). Att vi skulle ha för låg ölskatt har jag svårt att tro att EU gnäller över, i Tyskland beskattas ju öl lika hårt som mineralvatten eller Coca-Cola och EU gnäller inte på Tyskland för det.
Citera
2008-05-04, 17:38
Medlem
Trumpeters avatar
Citat:
Men det var ju något om att skattesystemen för olika alkoholsorter missgynnar öl (eller om det var vin). Att vi skulle ha för låg ölskatt har jag svårt att tro att EU gnäller över, i Tyskland beskattas ju öl lika hårt som mineralvatten eller Coca-Cola och EU gnäller inte på Tyskland för det.

Det stämmer orsaken till EUs synpunkter avseende svenska alkoholskatten har att göra med att alkoholskatten för öl är lägre än den är för vin, vilket gynnar ölproducenter (vilket det finns gott om i Sverige) medan systemet missgynnar vinproducenter (vilket det finns ont om i Sverige. Det finns säkert något golv för alkoholskatten inom EU men dit är det långt för Sverige.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in