Citat:
Såg en annons en gång där mäklaren blev lite poetisk. Något i stil med "Tänk dig att börja med ett vitt papper och omsorgsfullt få rita upp ditt drömboende. Den möjligheten har du här." Då var det en helt jävla utbombad lägenhet på Kungsholmen det gällde... Jag vet inte om jag skulle säga att papperet var så jävla tomt egentligen, snarare så fick man rita lite innanför linjerna
Det värsta är väl att det funkar, har läst ganska många gånger att lägenheter i riktigt dåligt skick generellt sett går i princip lika dyrt som fräscha lägenheter. Många tror att det blir ett klipp eftersom utgångspriset är lägre, sen slutar de inte buda när affären blir sämre och sämre... Sen finns det förstås folk som gillar att renovera och kanske vill bo just där, men jag tror att det är en rätt rejäl skopa självbedrägeri med i bilden också.
Det värsta är väl att det funkar, har läst ganska många gånger att lägenheter i riktigt dåligt skick generellt sett går i princip lika dyrt som fräscha lägenheter. Många tror att det blir ett klipp eftersom utgångspriset är lägre, sen slutar de inte buda när affären blir sämre och sämre... Sen finns det förstås folk som gillar att renovera och kanske vill bo just där, men jag tror att det är en rätt rejäl skopa självbedrägeri med i bilden också.
Ja var med om ett helt sjukt exempel på det när vi köpte lägenhet.
Kollade efter treor-fyror i ett ganska snävt områden så hade bra koll på marknaden där ett tag. En lägenhet lades ut ca 400 k billigare än normalt för läge+kvm där och då. Man såg ju tydligt på bilderna att allt behövdes göras om men fan 400 k så vi gick såklart dit.
Så var vi förstås inte ensamma om att ha gjort, har aldrig varit på en mer välbesökt visning, stället var smockat. Här snackar vi helt inrökt och kattpissad lägenhet där inget gjorts om sedan ca 1972. Extremt slitet, skitigt, vattenskador på golv, sprickor i väggar och annat trevligt. Säkert nån som dött där. Vi bestämde i alla fall att det var lite för mycket för oss att hantera, men jag följde budgivningen.
Det var många som budade och slutbudet slutade på ca 300 k MER än normalt för läge+kvm. Bara samma vecka såldes en likadan lägenhet i samma kvarter 200 000 billigare. Och den var helt normal, inte superrenoverad men fräsch och beboelig liksom.