2016-01-10, 17:08
Medlem
JayGatsbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrilleKex
Är inte risken stor att man har en hel drös med båtar som lägger till vid ön under semestertiderna?
Nej, det är ju din ö?
Precis som att folk inte får lägga till vid din brygga på din strandtomt så får inte folk lägga till vid din ö.
Citera
2016-01-10, 17:09
Medlem
JayGatsbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Det är faktiskt mysko att de ens fått bygglov till allt så sent som 2009. De måste ha fått bygglov i sista stund innan de nya reglerna kom och la en död hand på många fastigheter. Du kan nog inte räkna med att få lov till fler byggnader. Strandskyddsbestämmelserna gör det svårt att få igenom byggen vid vatten. Det finns många personer som sitter med liknande fastigheter som är värdelösa då de inte får bygglov.

I övrigt så är det ett fint ställe, men priset tyder på optimism, då det finns bättre ställen som inte kostar 39 miljoner.
Hmm, vilken ny lagstiftning tänker du på då? Kände inte till det.

Så oerhört idiotiskt. Folk ska väl kunna bygga vad fan de vill på sina egna öar?
Citera
2016-01-10, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JayGatsby
Nej, det är ju din ö?
Precis som att folk inte får lägga till vid din brygga på din strandtomt så får inte folk lägga till vid din ö.

Jo, det är ju allemansrätten som gäller. Dock får man ju inte beträda tomtmark, så det är ju en bedömningsfråga om hela ön är att betrakta som tomtmark eller ej. Är du utom synhåll från bostadshuset och det inte är uppenbar tomtmark med staket, klippta gräsmattor osv. så kan man nog räkna med att det är allemansrätten som gäller.
Citera
2016-01-10, 19:22
Medlem
SuraStinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarolynHax
Hoho, Stina, nu har Expressen äntligen fått svansen ur vagnen och presenterat 2015 års bästa Hemnet-annonser: http://www.expressen.se/leva-och-bo/...2015/?bullet=1

Jag tror de varit med i den här tråden allesammans, tycker jag känner igen dem.

Weey, va kul! Känner igen alla utom just Ängby-villan. Den var rätt underbar med sitt 30-talsutseende. Lite som huset på Snoilskyvägen som var uppe under året. Men inte kan väl villan gått för 8,9 miljoner? Det lät rätt billigt med tanke på hur Ängby-priserna rusat iväg.

Citat:
Ett hus som Expressen däremot var först med var den här godbiten i Gävle, ett sånt där solglasögon-på-hus: http://objekt.fastighetsbyran.se/Obj...51645&images=1

Oj, blir mållös. Den var rätt unik med sina tapetserade stammar, blågula kök och gulgrönbruna köket på övervåningen. Kostar dessutom ingenting med tanke på sitt centrala läge i stan.

Citat:
Och medan jag är i farten, en Östermalmslägenhet med en helt osannolik planlösning: http://www.hemnet.se/bostad/bostadsr...,-3-tr-8422435 Man förstår att den är svårsåld.

En etta på 96 kvm för över 8 miljoner?
Citera
2016-01-10, 23:56
Medlem
JayGatsbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mittåt
Jo, det är ju allemansrätten som gäller. Dock får man ju inte beträda tomtmark, så det är ju en bedömningsfråga om hela ön är att betrakta som tomtmark eller ej. Är du utom synhåll från bostadshuset och det inte är uppenbar tomtmark med staket, klippta gräsmattor osv. så kan man nog räkna med att det är allemansrätten som gäller.

Givetvis är ön tomtmark? Det du pratar om gäller om du äger en stor gård med flera ha mark, inte en liten ö som denna.

Att nån skulle lägga till med sin båt i din vik och börja grilla eller något är ju helt bisarrt. Det skulle aldrig ske.
Citera
2016-01-11, 06:33
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Och medan jag är i farten, en Östermalmslägenhet med en helt osannolik planlösning: http://www.hemnet.se/bostad/bostadsr...,-3-tr-8422435 Man förstår att den är svårsåld.

Man förstår varför de har med alternativa planlösningar. Frågan är hur många som har lust och råd att spendera mycket pengar på att först köpa lägenheten, och sedan göra om planlösning. Så som det är nu så är ju köket orimligt litet, medan det stora rummet är onödigt stort. Med tanke på att lägenheten dessutom är 96 kvm, så borde det finnas 2-4 rum istället för ett enda rum.

Inte konstigt att lägenheten är svårsåld, nej.
Citera
2016-01-11, 10:46
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spyrran
Man förstår varför de har med alternativa planlösningar. Frågan är hur många som har lust och råd att spendera mycket pengar på att först köpa lägenheten, och sedan göra om planlösning. Så som det är nu så är ju köket orimligt litet, medan det stora rummet är onödigt stort. Med tanke på att lägenheten dessutom är 96 kvm, så borde det finnas 2-4 rum istället för ett enda rum.

Inte konstigt att lägenheten är svårsåld, nej.
Kan det ha varit något slags representationsvåning/kontor/möteslokal där man inte övernattat eller lagat egen mat?

Jag får inte ihop detta annars. Om det varit en mer bohemisk typ av lägenhet, ni vet som en studio appartment i NY, för en hipp och konstnärlig person. Men denna är för övrigt mer av det representativa slaget med en massa mörk panel och grejer. Man ser inte för sig den typ av person som vill ha sängen på display vid middagsbjudningen.

Men nu ska vi inte ha fördomar kanske...
Citera
2016-01-11, 11:38
Medlem
officebrownies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JayGatsby
Nej, det är ju din ö?

Citat:
Ursprungligen postat av mittåt

Visst får man beträda och vistas på uppenbar tomtmark, sålänge det inte är inhägnat, i bostadens omedelbara närhet eller med sikt från bostaden.

I det här fallet så är det uppenbart att man inte får vistas i viken eller på stranden, men att lägga till på andra sidan ön utom synhåll från huset är helt OK. Sedan får man hoppas folk i allmänhet har lite känsla och undviker detta och väljer en annan ö.
Citera
2016-01-11, 19:04
Medlem
SuraStinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid
Kan det ha varit något slags representationsvåning/kontor/möteslokal där man inte övernattat eller lagat egen mat?

Jag får inte ihop detta annars. Om det varit en mer bohemisk typ av lägenhet, ni vet som en studio appartment i NY, för en hipp och konstnärlig person. Men denna är för övrigt mer av det representativa slaget med en massa mörk panel och grejer.

Jag tror lägenheten är avstyckad från en större våning som haft stora representationsytor. Vardagsrum/sovrum har förmodligen varit två salar i fil, och köket kan ha varit en städskrubb. Min gissning är att badrummet varit genomgångsrum till resten av våningen där sovrummen skulle ha funnits och ett stort kök med pigrum bakom. Eller att det funnits fler rum bakom den öppna spisen.
Senast redigerad av SuraStina 2016-01-11 kl. 19:07.
Citera
2016-01-11, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SuraStina
Jag tror lägenheten är avstyckad från en större våning som haft stora representationsytor. Vardagsrum/sovrum har förmodligen varit två salar i fil, och köket kan ha varit en städskrubb. Min gissning är att badrummet varit genomgångsrum till resten av våningen där sovrummen skulle ha funnits och ett stort kök med pigrum bakom. Eller att det funnits fler rum bakom den öppna spisen.

Ja mest troligt är den avstyckad. Bakom sängen syns brun list som skulle kunna vara resterna av en gammal dörröppning.
Citera
2016-01-11, 19:23
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Ja, det verkar rimligt. Kan omöjligt ha varit planerat sådär från början, i a f inte som bostad.
Citera
2016-01-11, 20:00
Medlem
Softis...s avatar
Citat:
Härligt fynd! Gillar badrummet som är som kommet ur 70-talet.

Det är väl inga problem med att bygga om lägenheten, så att en får separat sovrum?
Priserna i det området lär inte sjunka framöver.
Läckert VR!
Citat:
...
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
...
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid
..
.
Edit: Den är garanterat avstyckad. Googlade men fann ej planlösningen över våningsplanet.
Senast redigerad av Softis... 2016-01-11 kl. 20:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in