Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-09-07, 16:42
Medlem
Min brors kusins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skidaddle
Stort ska det vara, och amerikanskt ska det vara:

http://www.hemnet.se/bostad/villa-6r...agen-4-5655192

Jag är lite imponerad över folk som bara bygger och bygger och sen står med ett hus som är utbyggt till all oigenkännlighet. Det är ett alldeles för litet hus som har fått en alldeles för stor kostym.

Va fint att det står Carpe Diem på vardagsrumsväggen
Citera
2013-09-07, 17:16
Medlem
Kvillebacken1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnickeliSnack
Vilket jäkla skräp. Titta på geringarna på trappen och listerna i taket på bild 10 Jäkla nötter.

Såg det först nu.

Ja, billigt smäck och fult gjort är det också.
Citera
2013-09-07, 17:26
Medlem
Moffins avatar
Citat:
New England/Navy-stilen verkar vara populär nuförtiden. Och jag har väldigt svårt att förstå den där helimport-trenden. Dom vill verkligen att det ska se ut som ett sommarhus i Marthas Vineyard. Total renons på egen personlig smak. Och samtliga kuddar inköpta på Lexington. Är folk så pass ängsliga nuförtiden?

http://www.hemnet.se/bostad/villa-7r...vag-14-5655611

Notera också villans placering på tomtkartan. En trekantig tomt med utsikt över vägen. Den där poolen sticker ju ut bara några meter från vägen. Kul att sitta där och sola. Notera också att dom försöker sälja in huset utan att visa en enda bild på omgivningarna och husets placering. Som om inte det är det första man skulle upptäcka när man kommer dit...

Jag tyckte det var ganska fint. Gillade i vanlig ordning den där lilla korridoren där nere med balkarna i taket och vad som ser ut att var någon sorts öppen planlösning till övervåningen. Men är det inte färdigbyggt? Det ser ut som att det saknas en väldans massa bilder.. Iofs kanske det har att göra med att huset är gratis, jag hittade iaf inga prisuppgifter

Angående kartan så funderar jag lite på varför hela den där längan är byggd som den är? Alla husen ligger ju med "tomten" mot vägen så att säga, vill man inte ha det tvärt om? Eller ska husen fungera som en sorts skiljevägg mot grannarna? Jag hade nog hellre haft min gräsmatta mot grannarna än vägen iaf.

Sen måste jag säga att det där är nog den absolut lägsta trampolin jag någonsin sett..
Citera
2013-09-07, 17:44
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moffin
Angående kartan så funderar jag lite på varför hela den där längan är byggd som den är? Alla husen ligger ju med "tomten" mot vägen så att säga, vill man inte ha det tvärt om? Eller ska husen fungera som en sorts skiljevägg mot grannarna? Jag hade nog hellre haft min gräsmatta mot grannarna än vägen iaf.

Jag tycker det ser helt vansinnigt ut. Personligen tycker jag att den typen av placeringar blir alldeles för naket och öppet gentemot omgivningen. Vanligtvis brukar man ha en framsida och en baksida, och ett hus som är riktat ut mot gatan. På engelska brukar man säga att "the house faces the street", dvs, huset är riktat mot gatan, men också att det visar upp sitt "ansikte" mot gatan. Det finns en tydlig riktning.

Och vanligtvis brukar trädgården på framsidan inte användas, utan är mest "for show". Dvs, en välvårdad välkomnande gräsplätt. Och vanligtvis brukar dessutom köket ha uppsikt över framsidan. Traditionellt i Sverige ville morsorna ha uppsikt och utsikt över barnen när dom var ute på gatan och lekte. I exvis England är det precis tvärtom, där är det vardagsrummet som har utsikt mot gatan, medan köket är på baksidan in mot gården. Utsikten från köket och närheten till gatan gör framsidan väldigt öppen, man känner sig ofri och utlämnad. Vilket precis är tanken, eftersom gäster, välkomna och ovälkomna, ska känna sig "sedda" på framsidan.

Därför vill man gärna ha en mer skyddat plats, gärna på baksidan, eller ivarjefall skyddad och inhängnad, där man kan vara mer privat. Framsidan är offentlig, baksidan är privat. Har man dessutom pool kanske man vill springa naken i badlakan utan att vara rädd att grannarna eller förbipasserande tittar efter en. Är trädgården mera sluten känns den mer som den oas den behöver vara, människan har helt enkelt ett behov av skyddade platser för rekreation.

Och det är därför det där huset känns så bakvänt. Huset är riktat mot gatan, medan entrén är på baksidan mot garaget. Framsidan med pool och trädgård är öppen mot vägen, medan det inte finns någon privat trädgård på baksidan att tala om. Köket är dessutom placerat i tomtens bortersta hörn, långt ifrån att kunna hålla uppsikt över barn och besökande. Det finns ingenstans att känna sig skyddad på den där tomten. Jag personligen skulle känna mig väldigt ofri där, det skulle alltid kännas som om någon tittade på mig.
Citera
2013-09-07, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moffin
Jag tyckte det var ganska fint. Gillade i vanlig ordning den där lilla korridoren där nere med balkarna i taket och vad som ser ut att var någon sorts öppen planlösning till övervåningen. Men är det inte färdigbyggt? Det ser ut som att det saknas en väldans massa bilder.. Iofs kanske det har att göra med att huset är gratis, jag hittade iaf inga prisuppgifter

Sen måste jag säga att det där är nog den absolut lägsta trampolin jag någonsin sett..
Håller med dig om att det var ganska fint. Det är så roligt med denna tråd hur vi alla har olika smak och hissar o dissar hit o dit Jag personligen tål inte tex. Lexintonstilen när det går överstyr, men här var det ganska sparsmakat.
Angående vägen så tror jag det är mer privat att ha gräsmattan ut mot vägen då det bara är en kvartersväg, buskar, staket, insynsskydd och träd kan avskärma hyfsat bra, eller det beror förstås på vad för grannar man har. Är närmsta grannen ett par utan barn är det antagligen lugnt, men leker det tre syskon med kompisar hos grannen så blir det ev. ett störningsmoment om man gillar tystnad.

Lite Ot men får mig att tänka på ett hus jag nyligt såg på Hemnet, ett fint, dyrt hus till salu med pool och närmsta granne var ett flerfamiljshus med balkonger vända mot husets trädgård/pool och viss insyn. Minns inte om det var i tråden eller när jag själv surfat runt.
Citera
2013-09-07, 18:08
Medlem
CarolynHaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnickeliSnack
Vilket jäkla skräp. Titta på geringarna på trappen och listerna i taket på bild 10 Jäkla nötter.

Det såg inte bra ut... Kommer ihåg när farsan höll på med sånt där, han hade en sorts trägrej med insågade vinklar i, och det var väldigt viktigt att det blev rätt vinkel.
Citera
2013-09-07, 18:36
Medlem
http://www.bjerkborngrenander.se/ind.../gyllenkrok-11

Förvisso inte funnen på Hemnet, men platsar kanske ändå in. Inte varje dag man får möjlighet att förvärva en hel hyresfastighet från slutet av 1800-talet... 18,5 miljoner låter nästan orimligt billigt jämfört med vissa priser jag sett i den här tråden (som minihusen i Torekov), eller är det bara jag som inte har nån koll? Det handlar ju trots allt om runt tio lägenheter och två lokaler. Tyvärr är det lite dåligt med bilder, och jag hoppades på en planlösning över hela huset medan jag läste prospektet, men det fanns tyvärr ingen sån där... Ändå rätt så häftigt.
Citera
2013-09-07, 19:07
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grillo
http://www.bjerkborngrenander.se/ind.../gyllenkrok-11

Förvisso inte funnen på Hemnet, men platsar kanske ändå in. Inte varje dag man får möjlighet att förvärva en hel hyresfastighet från slutet av 1800-talet... 18,5 miljoner låter nästan orimligt billigt jämfört med vissa priser jag sett i den här tråden (som minihusen i Torekov), eller är det bara jag som inte har nån koll? Det handlar ju trots allt om runt tio lägenheter och två lokaler.

Jovisst. Men det där är ju också en hyresfastighet med alla lägenheter uthyrda. Det fanns "möjlighet att friställa" en större lägenhet om 5 rok 130 kvm. Och det där med "möjlighet" kan betyda precis vadsomhelst. Som att dom är beredda att flytta om man sticker till dom en summa pengar under bordet.

Eftersom det är en kommersiell fastighet så speglas värdet av fastigheten på hur stora intäkterna, dvs hyran är. Och eftersom det inte är fri prissättning på hyresrätter kan man inte ta ut hur hög hyra som helst. Dvs, intäkterna är låsta på en viss nivå. Och då blir det heller inte lönsamt att köpa över en viss prisnivå. Ju högre pris desto mindre avans, eftersom intäkterna inte följer med.
Citera
2013-09-07, 19:09
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Jag tycker det ser helt vansinnigt ut. Personligen tycker jag att den typen av placeringar blir alldeles för naket och öppet gentemot omgivningen. Vanligtvis brukar man ha en framsida och en baksida, och ett hus som är riktat ut mot gatan. På engelska brukar man säga att "the house faces the street", dvs, huset är riktat mot gatan, men också att det visar upp sitt "ansikte" mot gatan. Det finns en tydlig riktning.

Och vanligtvis brukar trädgården på framsidan inte användas, utan är mest "for show". Dvs, en välvårdad välkomnande gräsplätt. Och vanligtvis brukar dessutom köket ha uppsikt över framsidan. Traditionellt i Sverige ville morsorna ha uppsikt och utsikt över barnen när dom var ute på gatan och lekte. I exvis England är det precis tvärtom, där är det vardagsrummet som har utsikt mot gatan, medan köket är på baksidan in mot gården. Utsikten från köket och närheten till gatan gör framsidan väldigt öppen, man känner sig ofri och utlämnad. Vilket precis är tanken, eftersom gäster, välkomna och ovälkomna, ska känna sig "sedda" på framsidan.

Därför vill man gärna ha en mer skyddat plats, gärna på baksidan, eller ivarjefall skyddad och inhängnad, där man kan vara mer privat. Framsidan är offentlig, baksidan är privat. Har man dessutom pool kanske man vill springa naken i badlakan utan att vara rädd att grannarna eller förbipasserande tittar efter en. Är trädgården mera sluten känns den mer som den oas den behöver vara, människan har helt enkelt ett behov av skyddade platser för rekreation.

Och det är därför det där huset känns så bakvänt. Huset är riktat mot gatan, medan entrén är på baksidan mot garaget. Framsidan med pool och trädgård är öppen mot vägen, medan det inte finns någon privat trädgård på baksidan att tala om. Köket är dessutom placerat i tomtens bortersta hörn, långt ifrån att kunna hålla uppsikt över barn och besökande. Det finns ingenstans att känna sig skyddad på den där tomten. Jag personligen skulle känna mig väldigt ofri där, det skulle alltid kännas som om någon tittade på mig.

Jag håller med dig helt. Dessutom känns det som att de gärna vill trycka in lite för mycket på en ganska liten tomt. Som någon redan har sagt lär poolen vara någon meter från vägen bara, dessutom är den väldigt nära själva huset. Utemöblerna på altanen står ju inte många meter från trampolinen.

Vad går ett hus som det där på? Antar att det inte är helt billigt.
Citera
2013-09-07, 19:13
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Vad går ett hus som det där på? Antar att det inte är helt billigt.

Runt en åtta miljoner eller så, skulle jag tippa på. Det beror ju på vad köparen är beredd att ge, och det finns ju vissa som är kåta på det där New England-stuket. Men mer än det skulle vara gravt överprissatt, enligt min mening.
Citera
2013-09-07, 19:15
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Runt en åtta miljoner eller så, skulle jag tippa på. Det beror ju på vad köparen är beredd att ge, och det finns ju vissa som är kåta på det där New England-stuket. Men mer än det skulle vara gravt överprissatt, enligt min mening.

New England-stuket är helt klart väldigt populärt. Jag tycker att det är rätt okej eftersom det är ljust och luftigt, men i övrigt är jag inte så förtjust i det. De kan säkert få bra betalt för huset. Det känns rätt säljbart med stor pool etc. Men det vore roligt att se närområdet, för som någon sa vill de verkligen inte visa någonting av omgivningarna och det finns säkert en anledning till det
Citera
2013-09-07, 19:42
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
New England/Navy-stilen verkar vara populär nuförtiden.

http://www.hemnet.se/bostad/villa-7r...vag-14-5655611
Jag gillar det också. Ljust och luftigt som någon sa. Kanske fasaden är lite väl ljus. Jag gillar dock det antiktumlade kalkstensgolvet skarpt.

Sen skulle jag nog inte ha en så pass grotesk TV i köket.

Läget vågar jag inte uttala mig om utan att besöka objektet, men visst ser det trångt ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in