Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2013-11-18, 23:08
Medlem
Fallmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hsebbe
Min gissning på 6-7 milj för Ljungbergs hus var tydligen helt fel om man ska tro mäklaren. Jag baserade min gissning på taxeringsvärdet på 4,9 milj.

Mäklaren hoppas på ett slutpris närmare 20 milj!?!?

http://www.di.se/artiklar/2013/11/18...lla-till-salu/

Hade huset legat vid strandkanten och med 180 grader havsutsikt så visst..
Hemnet?
Citera
2013-11-19, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skidaddle
Oh, my fucking god, säger jag bara....

http://www.hemnet.se/bostad/villa-23...msfors-5891514

Fan, kan inte Flashbackarna skramla ihop lite pengar och köpa det där? Och så kan vi bo där allesammans i ett kollektiv? Herrejävlar vilka dekadenta fester man skulle kunna ordna...
Åf fy fan fy faan fyy faaan. Tur att man inte är rik,då hade man snart varit fattig igen.

Bara fönsterna måste ju kosta en mill att renovera och då tar jag inte ens i.

Jag kan bara se det framför mig,man faller helt handlöst och slår till. 10 år senare och oräkneliga miljoner senare står man där, stolt som en tupp: Äntligen färdigt!

Jaha, va nu då ? Jag har en 25 miljoners kåk mitt ute i ingenstans,vem fan vill bo här ? Jag kommer inte ens få 2,5 för kåkfan.
Citera
2013-11-19, 01:16
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SixtenSune

Jaha, va nu då ? Jag har en 25 miljoners kåk mitt ute i ingenstans,vem fan vill bo här ? Jag kommer inte ens få 2,5 för kåkfan.

Alltså, det finns ingen privatperson som har råd och tid att rusta upp det där på egen hand. Face it, det enda som går att göra med det är att rusta upp allt på en gång och göra nån sorts verksamhet av det. Hotell, konferens, bröllop, osv. Men det ligger ju mitt ute på den småländska vischan, så det finns inga stora pengar att tjäna. Och det är därför det har förfallit. Hade det där huset legat i Stockholm hade priset varit tio gånger högre, runt femtio mille.
Citera
2013-11-19, 01:28
Medlem
Citat:
Alltså, det finns ingen privatperson som har råd och tid att rusta upp det där på egen hand. Face it, det enda som går att göra med det är att rusta upp allt på en gång och göra nån sorts verksamhet av det. Hotell, konferens, bröllop, osv. Men det ligger ju mitt ute på den småländska vischan, så det finns inga stora pengar att tjäna. Och det är därför det har förfallit. Hade det där huset legat i Stockholm hade priset varit tio gånger högre, runt femtio mille.

Kan egentligen främst se två användningsområden för huset:
Antingen rustar man för en jävla massa pengar och arrangerar bröllop.
Eller så rustar man lite billigare och mindre exklusivt och huserar nyinkomna invandrare som staten skickar till en och betalar för.

(Det sista är väl antagligen det mest fördelaktiga rent ekonomiskt)
Citera
2013-11-19, 01:30
Medlem
Citat:

Antagligen har de flesta stora villor och slott ute på landsbygden samma problem... Var inte Riseberga slott utanför Eslöv också till salu nyligen, för priser som matchar en stockholmsvindsvåning?

Det verkar som att de gamla ätterna som ärvt slotten tröttnar på dem och säljer, och nyrik företagare efter nyrik företagare köper dem för att "det är häftigt med ett slott", men sen snabbt tröttnar på de troligen extrema driftkostnaderna och skatterna.

Lite trist ändå, men jag antar att det är trevligt att dessa tidigare bastioner för den absoluta överklassen kan göras tillgängliga för var och en när de byggs om till parker, som Marsvinsholm utanför Ystad eller Torup i Bokskogen. Slotten har ju ett kraftigt kulturvärde, och jag väntar bara på det första fallet av en "ljust och fräscht"-renovering av ett slott. Den dagen gråter nog jag och många med mig blod...

Edit: Kastberga slott heter det ju förstås! http://www.hemnet.se/bostad/villa-12...-slott-3727425 men har nog varit uppe i tråden förr. Köket känns väldigt alldagligt...
Senast redigerad av Grillo 2013-11-19 kl. 01:33.
Citera
2013-11-19, 02:06
Medlem
hsebbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fallman
Hemnet?

Jag följde upp mitt tidigare inlägg en sida bakåt. Där finns länken om du vill se kåken.
Citera
2013-11-19, 02:20
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grillo

Det verkar som att de gamla ätterna som ärvt slotten tröttnar på dem och säljer, och nyrik företagare efter nyrik företagare köper dem för att "det är häftigt med ett slott", men sen snabbt tröttnar på de troligen extrema driftkostnaderna och skatterna.

Nja, istort sett alla slott som säljs nuförtiden är avstyckade, den gamla jordägande adeln sitter fortfarande kvar på sina slott och herresäten med tillhörande jordegendomar. Dom riktigt stora jordbruken ligger på en tiotusen hektar eller så. Dvs, att driva en egendom av den storleken handlar om hundratals miljoner i årlig vinst och omsättning i miljarder. Och dom gamla pengarna sitter mer eller mindre kvar i orubbat bo. Läs gärna Björn af Kleens omtalade "Jorden de ärvde" som kom för ett par år sedan.

Dom avstyckade gårdarna är en konsekvens av dom senaste sjuttio årens jordbrukspolitik, där man går ifrån enskilda jordägande bönder som driver jordbruk för eget bruk, och där gårdarna ligger på runt tio-tjugo hektar eller så. Det är helt enkelt inte lönsamt att driva så små jordbruk längre, alltså köps marken upp av storjordbruken runtomkring.

Det har alltså varit en politik som koncentrerar jordägandet till större och större enheter. Och den typen av storjordbruk drivs enbart med vinstintresse. Vi pratar om jordbruk på 50-200 hektar eller så. När ett sådant jordbruk köper upp mark runtomkring, så avstyckas gårdarna och husen säljs separat, medan jordbruksmarken tas upp i storjordbruket. Det innebär att det blir en herrans massa kåkar över ute på landsbygden som då kommer ut till försäljning.

När det gäller mindre gårdar är det oftast inget problem. Det finns hundratals gamla bondgårdar som ligger ute till försäljning, avstyckade utan mark. Perfekt för dom som vill flytta ut på landet, gröna vågen är ju liksom ingen ny företeelse. Och kanske finns det utrymme för ett trädgårdsland och kanske lite höns och hästar och sånt. Bondgården är tillräckligt liten för att det inte ska vara en överväldigande kostnad att ha för en privatperson.

Problemet börjar när vi kommer upp i herrgårdar i storleken 400 kvadratmeter och uppåt, den gamla tidens corps de logie, som dom kallas. Tidigare fanns det ett tillhörande jordbruk som kunde försörja gården, när dom nu säljs avstyckade så kostar dom bara en massa pengar, utan att det finns nån verksamhet på gården som drar in pengar.

Dom flesta "slotten" som ligger ute just nu är av den typen. Avstyckade stora herrgårdar utan mark. Och det kostar att ha hus av den storleken, det kan handla om årliga underhållskostnader i halvmiljonklassen. Tidigare var det nåt man kostade på för att man hade pengar som flöt in. Nu finns det ingen mark som kan bekosta den typen av boende.

Så, det som händer är inte att den gamla adeln säljer av. Dom sitter kvar med sina stora jordegendomar. Problemet är den nya tidens bönder som driver storjordbruk, och som fullständigt skiter i herrgårdarna runt om på deras marker. Från deras perspektiv kostar dom ju bara en massa pengar. Och det är därför dom säljer av.
Citera
2013-11-19, 02:45
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grillo

Edit: Kastberga slott heter det ju förstås! http://www.hemnet.se/bostad/villa-12...-slott-3727425 men har nog varit uppe i tråden förr. Köket känns väldigt alldagligt...

Kastberga är ett perfekt exempel på vad jag precis talade om. Satellitkartan i annonsen är väldigt dålig, det är en bättre karta på hitta.se. Men om man tittar på den satellitkartan ser man att det går en väg genom området, där slottet och slottsparken är på ena sidan, medan dom riktigt stora ladugårdarna är på andra sidan vägen.

Marken som säljs är 2.5 hektar parkmark, vilket inkluderar slottet, slottsparken, stallet på bilderna, samt dom tre inhängnade paddockarna. Man kan alltså dra slutsatsen att ladugårdarna som inte ingår i köpet används av storjordbruket som har marken runtomkring slottet. Slottet är alltså antagligen avstyckat från den marken.

I stallet fanns nio hästboxar. En häst behöver ungefär en halv hektar betesmark. Med nio hästar behövs det ungefär fem hektar betesmark. Mark som alltså inte ingår i köpet. Det är klart att man kan ha hästarna betandes i slottsparken, men hur kul är det? Antagligen kan man göra en deal med storjordbruket om att arrendera åkrarna runtomkring, men det kommer ju att kosta ytterligare isåfall. Och det blir ett årligt arrende, man hyr alltså marken av någon annan.

Med tanke på att slottsparken behöver en hel del underhåll, och det inte ingår betesmark för hästarna, och att slottet i sig också antagligen slukar en del pengar, så finns det ju ingenting i det där köpet som på något sätt kan göra köpet lönsamt. Och det är väl därför det har stått ute till försäljning så himla länge.
Citera
2013-11-19, 05:21
Medlem
B´stards avatar
Citat:
Nja, istort sett alla slott som säljs nuförtiden är avstyckade, den gamla jordägande adeln sitter fortfarande kvar på sina slott och herresäten med tillhörande jordegendomar. Dom riktigt stora jordbruken ligger på en tiotusen hektar eller så. Dvs, att driva en egendom av den storleken handlar om hundratals miljoner i årlig vinst och omsättning i miljarder. Och dom gamla pengarna sitter mer eller mindre kvar i orubbat bo. Läs gärna Björn af Kleens omtalade "Jorden de ärvde" som kom för ett par år sedan.

Problemet börjar när vi kommer upp i herrgårdar i storleken 400 kvadratmeter och uppåt, den gamla tidens corps de logie, som dom kallas. Tidigare fanns det ett tillhörande jordbruk som kunde försörja gården, när dom nu säljs avstyckade så kostar dom bara en massa pengar, utan att det finns nån verksamhet på gården som drar in pengar.

Nej, nej, nej. Det omsätts inga miljarder, och några hundratals miljoner i vinst är det heller inte tal om, de riktigt stora jordbruken (10000 hektar o mer) kan räkna med några tiotals miljoner i arrende (de tjänar inte mer om de driver det själva) men då har de ALLTID ett stort slott som kostar ofattbara summor i underhåll + anställda som har hand om ekonomin osv. Har de ingen börsportfölj så har de oftast inte särskilt fett, finns de med ett par tusen hektar i Skåne som har det rätt knapert och har fått belåna sig rejält.

Jordbruk idag snarare kostar pengar, mer än att det drar in. Det är inte avsaknaden av jordbruk som drar ned priset på dessa slott - det är bara å titta på hur priserna per kvadrat ser ut för "vanliga" hus i området så förstår man att slott är hopplösa, underhåll/drift kostar en förmögenhet jämfört med "förr" folk vill säkerligen vara lite mer anonyma med sina förmögenheter nuförtiden dessutom.

Citat:

Med tanke på att slottsparken behöver en hel del underhåll, och det inte ingår betesmark för hästarna, och att slottet i sig också antagligen slukar en del pengar, så finns det ju ingenting i det där köpet som på något sätt kan göra köpet lönsamt. Och det är väl därför det har stått ute till försäljning så himla länge.

Arrende av några hektar betesmark för hästar kostar inte särskilt mycket, att köpa in skulle kanske kosta några hundratusen. Det är inte bristen på mark som är problemet (för priset på mark är inte lågt, och avkastningen är LÅG, säg 2-3 % eller så)

Det är helt enkelt inte poppis bland rika av idag att bo i stora slott, ligger det dessutom avsides så är det än mindre efterfrågat. Folk har inget behov av ytorna, och de är helt enkelt mer rationella än gårdagens rika. Mer verka o inte synas än att visa upp sig.
Citera
2013-11-19, 06:03
Medlem
B´stards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hsebbe
Min gissning på 6-7 milj för Ljungbergs hus var tydligen helt fel om man ska tro mäklaren. Jag baserade min gissning på taxeringsvärdet på 4,9 milj.

Mäklaren hoppas på ett slutpris närmare 20 milj!?!?

http://www.di.se/artiklar/2013/11/18...lla-till-salu/

Hade huset legat vid strandkanten och med 180 grader havsutsikt så visst..

Det huset kommer aldrig gå för 20 miljoner - inte ens om det hade varit riktig sjöutsikt så...

Han har ett hus till i Halmstad

http://www.expressen.se/sport/fotbol...us-i-halmstad/

Ett rejält schabrak på den tomten kanske hade gått å kränga för 20 miljoner.
Citera
2013-11-19, 06:13
Medlem
Eitzels avatar
Citat:
Västergötland?
Citera
2013-11-19, 06:42
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eitzel
Västergötland?

Ja, inte fan var det många mil ifrån landskapsgränsen iallafall. Men jag antar att du tillhör lokalbefolkningen? För oss andra gäller: Sveriges inland söder om Jönköping = Småland.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in