Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2014-02-21, 21:28
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evaristo
Jag har en del invändningar mot det där huset, men jag börjar med förtjänsterna:
- Roligt att se fjällpanel som fasadbeklädnad på en sån här kåk. Och kombinationen med obehandlade stående brädor utanpå satellitrummen var lyckad. Grå-silvrigt obehandlat trä ser vi för lite av.
- Logisk planlösning, allt på sin plats.
- De där satellit-rummen är läckra.

MEN:
- Det är lite mycket björk tycker jag. Alla väggar, tak, överallt. Blir lite konferensanläggning över det hela, det känns inte som ett hem.
- En meters avsats utan räcke eller nånting, och en liten trappa insmugen i hörnet. Livsfarligt.
- Stora sovrummet har skyltfönster precis intill entrén.
- Trång entré.

Jag kan bara hålla med. Som sagt, det är nog lite showcase över det hela, för att visa upp hans talanger. Jag kan tillägga till kritiken att det antagligen inte är så himla energivänligt heller. Dom där tre utbyggda kuberna ger ju en väldigt veckad fasad, och mer yta där energin och inomhusvärmen kan försvinna ifrån. Ju större och mer veckad fasad, desto mer energiförluster.

Överlag tycker jag dock att det är ett väldigt trevligt hus, bättre än många många andra...
Citera
2014-02-21, 21:29
Medlem
Evaristos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 11xx22
badavdelningen må vara välplanerad men en toa på fem sovrum känns litet snålt
Jag hittar fyra sovrum och två toaletter. Det finns en toa innanför entrén också.
Citera
2014-02-22, 11:21
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bullen516
Vardagsrummet var lite väl stort kanske

http://beskrivning.fasad.eu/objekt/1...skrivning.html
Usch, varför bygger man sådär? Vad ska de göra med den där stora tråkiga ytan? På ett stort kvadratiskt hus blir det för mycket yta utan fönster. Dessutom slösar de bort en yttervägg till garage och pannrum. Ett avlångt hus, om det får plats, hus i vinkel eller två våningar hade varit trevligare om det ska vara stort. Och sen det stora platta taket... Måste man skotta det på vintern?

Citat:
Ursprungligen postat av Skidaddle
Jag kan bara hålla med. Som sagt, det är nog lite showcase över det hela, för att visa upp hans talanger. Jag kan tillägga till kritiken att det antagligen inte är så himla energivänligt heller. Dom där tre utbyggda kuberna ger ju en väldigt veckad fasad, och mer yta där energin och inomhusvärmen kan försvinna ifrån. Ju större och mer veckad fasad, desto mer energiförluster.

Överlag tycker jag dock att det är ett väldigt trevligt hus, bättre än många många andra...
Det är en varm ton som du säger - mycket softare än kritvitt. Kanske lite väl genomförd och arkitektig inredning för en annan. Såg det på Hustoppen också och har för mig att det var väldigt tomt på prylar då med. Kanske är det en stor sommarstuga där de bara har det nödvändigaste? De där utstickande rummen är fina både på utsidan och insidan. De kanske inte använder huset så mycket på vintern?

Jag tycker det är jättefint på utsidan! Formen, färgerna och materialen gör att det smälter in i naturen helt otroligt. Den asymmetriska formen, flera småbitar instället för en stor kloss. Den "levande" patinerade ytan och de två färgerna som påminner om klippor med lava. Kolla garaget bara, med snett grästak. De kan lägga över ett kamouflagenät och gömma sig om det blir krig.

EDIT: Ännu ett till drömhus till salu... Som vanligt funderar jag på varför.
Senast redigerad av TigerKid 2014-02-22 kl. 11:23.
Citera
2014-02-22, 11:33
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Jag har en del invändningar mot det där huset, men jag börjar med förtjänsterna:
- Roligt att se fjällpanel som fasadbeklädnad på en sån här kåk. Och kombinationen med obehandlade stående brädor utanpå satellitrummen var lyckad. Grå-silvrigt obehandlat trä ser vi för lite av.
- Logisk planlösning, allt på sin plats.
- De där satellit-rummen är läckra.

MEN:
- Det är lite mycket björk tycker jag. Alla väggar, tak, överallt. Blir lite konferensanläggning över det hela, det känns inte som ett hem.
- En meters avsats utan räcke eller nånting, och en liten trappa insmugen i hörnet. Livsfarligt.
- Stora sovrummet har skyltfönster precis intill entrén.
- Trång entré.
Precis, det är snyggt, kanske t o m vackert på ett kargt vis.

Reagerade också på det. Man ser för sig alla olyckor som kan hända. Inga barn, gamla eller fyllerister får komma på besök. Trappstegen är halkiga dessutom när man går i strumplästen.
Senast redigerad av TigerKid 2014-02-22 kl. 11:39.
Citera
2014-02-22, 11:35
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skidaddle
Lättningsljus är en annan fråga. Man kan prata om primära och sekundära ljusskällor. Den primära är alltid starkast, medan det sekundära lättningssljuset måste vara svagare. På så sätt får man både skuggor från ena hållet, men också täckning i skuggorna från det andra. Utan lättningssljus skulle det bara bli en helsvart profil.

Det är egentligen en gammal form av teknik som kallas för chiaroscuro, mycket använd av renässansmålarna, men också även i filmens värld. Från dom tyska expressionisterna på tjugotalet till Film Noir på fyrtiotalet till Ridley Scott idag. Bladerunner är ett fantastiskt exempel på motljus och lättningsljus:

http://www.scifinow.co.uk/wp-content...-2-Rachael.jpg

Den primära ljuskällan från vänster och utanför bild. Vilket ger skuggor till höger. Samt ett lättningsljus från höger som ger täckning i skuggorna.

Motljus utan lättningsljus. Personen i förgrunden blir bara en helsvart profil, man får ingen täckning i skuggorna:

http://1.bp.blogspot.com/-FqMKkJMWm0...lighting+2.jpg

Man kan leka med den här tekniken och få fram väldigt skarpa kontraster mellan ljus och mörkt. Film Noir gjorde det till det extrema, eftersom det ofta blir väldigt effektfullt. Den Tredje Mannen är en fantastisk film att titta på ur den aspekten. Man lägger lager på lager av ljus och mörker, dom olika lagren bildar ett djup i bilden.

Poängen är att man kan använda samma teknik för inredningsdesign, om man känner till hur man gör. Och det är egentligen väldigt enkelt. Man utgår från den primära ljuskällan (ex vis ett fönster) och lägger till så pass mycket lättningsljus tills man tycker att man är nöjd och har kommit upp till en behaglig nivå. Den primära ljuskällan går oftast inte att flytta på, däremot kan man flytta och reglera dom sekundära tills man blir nöjd.

http://en.wikipedia.org/wiki/Chiaroscuro

OK, jag förstår! Som upplättningsblixt & reflexskärm.
Citera
2014-02-22, 13:56
Medlem
SirDleifemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Ett fall för Arga snickarn kanske. Så tragiskt att se, jag tänkte direkt på en full aggressiv idiot som dessutom verkar ha flera småbarn som fått växa upp i denna misär. Till och med tvättmaskinen var fuktskadad.

Jag måste klaga på mäklare som lägger ut bilder som dessa och visar tydliga bilder på familjefoton. Knytnävarna i köksluckorna skulle jag heller inte välja att visa i en annons, ev. köpare märker dem ändå klart och tydligt på visning.

Förmodligen något liknande, sökte upp adressen på Ratsit och bitarna faller på plats bara genom att titta på vilka som är skrivna där idag och vad dom heter..
Citera
2014-02-22, 14:37
Medlem
S.O.Stolps avatar
Apropå trenden att kommersiella lokaler och annat blir bostäder.

Bo i ett gammalt stall och eget gårdshus på kulturhistorisk adress. Dvs. mitt på Valhallavägen i Stockholm.

Ett renoverat gårdshus i etage. "Socialt kök" och vardagsrum i öppen planlösning med fönster i olika väderstreck. Egen uteplats.

Endast 90 000 kvadratmetern (utrop).

http://www.hemnet.se/bostad/bostadsr...en-104-5988397
Citera
2014-02-22, 14:39
Medlem
11xx22s avatar
Citat:
Jag hittar fyra sovrum och två toaletter. Det finns en toa innanför entrén också.

Nu ser jag. Missade toan i entrén. Och du har rätt i att det är 4 sovrum. Jag tänkte två vuxna, tre barn, 5 personer men skrev sovrum. Nåväl med två toor kan det funka rimligt för barnfamilj. Men kanske litet knepigt med duscharna när de kommer i tonåren
Citera
2014-02-22, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp

Bo i ett gammalt stall och eget gårdshus på kulturhistorisk adress. Dvs. mitt på Valhallavägen i Stockholm.

Ett renoverat gårdshus i etage. "Socialt kök" och vardagsrum i öppen planlösning med fönster i olika väderstreck. Egen uteplats.

Det enda som var nytt i det hemmet var väl sängen och soffan, kändes stylat det där. Fast jag gillade köksbordet och resväskorna, de är väl också från 1887 som hela huset.
Citera
2014-02-22, 15:06
Medlem
TigerKids avatar
Citat:

Har funderade just på vad gårdshus använts till från början. Är det vanligt att de varit stall kanske?
Citera
2014-02-22, 15:23
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:

Snyggt. Jag hade gärna bott där. Varför kan ingen, liksom, bara ge den där lägenheten till mig?

Dock har jag lite svårt för den där posör-grejen. En rostig gammal cykel lutat mot ett räcke. Som prydnad. En älgkrona som klädhängare. Lite wild and crazy, liksom. Spritflaskorna i en gammal resväska. Skrivmaskin i bokhyllan. Ja, jag fattar. Du vill vara lite originell, men har aldrig skrivit något längre än en statusuppdatering på facebook?
Citera
2014-02-22, 15:23
Medlem
Evaristos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid
Har funderade just på vad gårdshus använts till från början. Är det vanligt att de varit stall kanske?
Stall, tvättstuga, vaktmästarbostad och sånt har nog varit vanligt. De här husen har ofta haft en historia efter den ursprungliga användningen och blivit lokal för mindre industrier typ skrädderi, bokbinderi och sånt. Ett par roliga detaljer:
- Kolla in kranbalken som sticker ut från övervåningen. Där hissade man in gods till lagret på vinden. En bit av den syns även på insidan, på resväskbilden.
- Byggnadssättet med halvt tak, taknocken slutar över en rak vägg på andra sidan. Här har det förmodligen stått ett motsvarande gårdshus på grannfastigheten, och så har de haft ett gemensamt tak. Det var inte ovanligt att man byggde så i tomtgränsen mellan trånga gårdar.
Senast redigerad av Evaristo 2014-02-22 kl. 15:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in