Flashback bygger pepparkakshus!
2008-05-07, 22:54
Medlem
blottartomtens avatar
antog att detta var den bästa platsen att lägga denna tråd, tänkte att den inte passade i hårdvaru tråden då det rör datorer i den tråden.
Jag har köpt en CASIO fx-82es för jag har nationella i matte imorgon.. men så fort man ska räkna ut någonting så visar den resultatet i bråk from hellre än decimal form och man måste trycka på en viss knapp för att det ska bli till decimalform, myck irriterande i längden.
Någon som vet hur man ska få den att visa det i decimal form istället för bråkform?
länk till miniräknaren med bild så ni vet vilken det handlar om:
http://www.casio-europe.com/euro/sc/technical/fx82es/

tacksam för svar, helst snabba då ja måste upp kl6 imorgon
Citera
2008-05-07, 23:04
Medlem
blottartomtens avatar
hittade svaret i det nästintill obrukliga instruktionshäftet, om någon annan kan tänka sig vara intresseradav detta så var svaret: "shift" -> "mode" -> "2" (LineIO)
tråd kan låsas av mod
Citera
2008-05-07, 23:56
Moderator
Falukropps avatar
Jopp, det är så man gör.

Värt att notera är att du efter omställningen kan använda samma knapp för att få räknaren att hugga upp rationella tal skrivna i decimalform i bråkform. Kan vara användbart om du vill ge ett exakt svar istället för att hålla på och avrunda.
Citera
2008-05-08, 00:05
Medlem
blottartomtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falukropp
Jopp, det är så man gör.

Värt att notera är att du efter omställningen kan använda samma knapp för att få räknaren att hugga upp rationella tal skrivna i decimalform i bråkform. Kan vara användbart om du vill ge ett exakt svar istället för att hålla på och avrunda.

jo det vet jag, kommer ihåg från den förra som också var casio.. har slarvat bort den fick köpa den här för jag har nationella imorrn
Citera
2008-05-08, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Falukropp
Jopp, det är så man gör.

Jaså, tufft, kan man göra något liknande på Ti-84 också?
Citera
2008-05-08, 01:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arkel
Jaså, tufft, kan man göra något liknande på Ti-84 också?

på TI gäller Math->>Frac/Dec beroende vad du vill konvertera till
Citera
2008-10-16, 12:50
Medlem
Bråktal i casio miniräknare

Hej, har en casio fx-9750g miniräknare som jag behöver hjälp med. Hur ska man skriva potenser i bråktal. Tex 45 upphöjt i en sjättedel. Det ska bli 1.88597 men jag får det av någon anledning till 7.5.
Tacksam för hjälp!
Citera
2008-10-16, 13:00
Medlem
Caesarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av singales
Hej, har en casio fx-9750g miniräknare som jag behöver hjälp med. Hur ska man skriva potenser i bråktal. Tex 45 upphöjt i en sjättedel. Det ska bli 1.88597 men jag får det av någon anledning till 7.5.
Tacksam för hjälp!
45^(1/6)

Du har istället skrivit 45^1/6 vilket är detsamma som (45^1)/6 = 45/6 = 7.5.

Likaså är 9/3*3 = (9/3)*3 = 9 och inte 9/(3*3) = 1.
Citera
2008-10-16, 13:05
Medlem
Tack för hjälpen!

Som rubriken
Citera
2008-10-31, 16:52
Medlem
Casio Miniräknare (standardavvikelse)

Jag försöker få fram standardavvikelse i min casio miniräknare. Jag har gått in i stat och ska fylla i alla mätvärden i list 1. Problemet är att jag råkade fylla i ett mätvärde för mycket och inte vet hur man raderar det. Tacksam för hjälp med detta!
Citera
2008-10-31, 17:26
Medlem
Orrons avatar
Gå in i stat >tryck på F6 (så kan du välja bland fler alternativ)>navigera med pilarna och tryck på F3 för att ta bort ngt enskilt värde. Vill du radera hela listan trycker du på DEL-A (F4)
Citera
2008-11-01, 13:30
Medlem
Tack för hjälpen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här