Flashback bygger pepparkakshus!
  • 3
  • 4
2024-08-12, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Notyourmother
Någon som vet vad målnummer på dommen och datum när den föll? Tänkte beställa hem lite material och läsa på.

Någon som lyckades få hem FUP etc om detta? Den lär väl inte finnas sparad längre?
Citera
2024-08-12, 09:57
Medlem
Rätt sjukt att detta fall inte pratas om mer då detta helt klart var Sveriges första skolattack som inte var emotionellt provocerad av något som hände samma dag. Aka en klassisk modern skolattack. Han följer den psykologiska kriminalprofilen vi ser hos skolattackerare och skolskjutare exakt. Isolerad, utanförskapskänsla, (till största del) inga specifika offer, attackerar de första han ser (i ideologiska fall: första GM ser från gruppen GM vill attackera) och tecken på autism eller liknande NPF-diagnos.

Vette fan vad han som nämnde psykopati här snackar om. Jag har studerat och undersökt över 20 fall av skolattacker (och attacker mot andra ställen med samma profil) från olika länder och ingen av de kan hittills med klarhet få diagnosen ASPD. Den enda skolattackeraren som professionellt har diagnostiseras med psykopati (före det hette ASPD) är Eric Harris Columbine. Och de flesta personer formellt och icke-formellt utbildade i psykologi i modern tid håller inte med om den diagnosen alls. Jag tror personligen bipolär sjukdom beskriver Eric Harris betydligt bättre, men jag är ingen expert så ta det med en nypa salt. Att han eller GM här skulle ha psykopati är dock otroligt osannolikt.
Citera
2024-08-12, 10:09
Medlem
Jag hade gärna sett att rubriken för detta fall ändras då detta inte handlar om ett vanligt mordfall. Det är ett mord som hände i samband med Sveriges första moderna skolattack. Titeln får det att låta som mord med ett klassiskt emotionellt/ekonomiskt motiv när det inte är det.

edit: Om jag får föreslå "Skolattack mordet på Frida Norgren, Sundsvall, 2001"
Senast redigerad av Harrmony 2024-08-12 kl. 10:16.
Citera
2024-09-18, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrmony
emotionellt

"RV" hade visst emotionella band till både "FN" och "KS" det var ingen slump att det blev "FN" och det hade kunnat hända på vilken annan plats som helst

"KS" hade känt "RV" i flera års tid.
Senast redigerad av dip 2024-09-18 kl. 01:23.
Citera
2024-09-30, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dip
"RV" hade visst emotionella band till både "FN" och "KS" det var ingen slump att det blev "FN" och det hade kunnat hända på vilken annan plats som helst

"KS" hade känt "RV" i flera års tid.

Jag är medveten om detta men riktade attacker råkar hända under skolattacker relativt ofta. Att GM på något sätt känner eller har känt den första hen ser i en skolattack är inte ovanligt. Och såklart har skolattackerare ofta folk de helst vill skada/döda. Skillnaden mellan en vanlig riktad attack och en skolattack som råkar ha en riktad attack är att GM planerar på att skada andra om det är en skolattack, de kan ha specifika targets men om de inte ser de personerna så är det inte så att de bara ger upp och går hem. 12 åringen i finland t ex som genomförde en attack attackera en specifik pojke och sen andra. I detta fallet låter det som GM gick till skolan randomly utan att planera att träffa de två offrena och det bara råka bli så att det var någon han hade emotionellt band till som blev attackerad för han såg de först.

Riktade attacker under skolattacker är såklart emotionellt påverkade och om GM ser någon de har planerat att attackera under attacken så är det väldigt stor risk att den personen kommer bli attackerad, men det betyder inte att det är en vanlig riktad attack. GM passa som jag ser det bara på när han såg de och blev motiverad av de känslor han kände när han såg de. Istället för att han planera hela sin attack runt att skada de två specifikt.

Jag har för mig att KS har också sagt att han inte tror det var en riktad attack, aka det var inte planerat att det var specifikt de GM skulle skada.
Citera
2024-09-30, 23:09
Medlem
Vad gör GM idag?
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem