Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2008-05-10, 16:11
Medlem
StorMammas avatar
Det dyker upp många trådar, oftast mitt i natten från någon som är orolig för sin kamrat som ätit något kul, som sedan inte alls blir kul. jag blir mycket upprörd och rädd, då folk tvekar efter att ringa efter hjälp.
Är det värt svåra skador och kanske död bara för att man tagit något illegalt?
Nej.

Du skall kontrollera att:

Din kompis inte har kramper. Om det är så, se till att luftvägarna är fria, och RING 112. Svåra krampanfall kan leda till hjärnskador. Sitt INTE och tveka och skriv hur människan mår här, det kan sluta riktigt förbaskat illa.

Andningen. Får personen luft? Är han/hon medvetslös? Framstupa sidoläge för att öppna luftvägarna. Kräks personen, rensa luftvägarna, man kan dö av kvävning av spyor.
RING 112.

Andningsstillestånd?
Konstgjord andning, kolla noga så att det finns puls. Vid hjärtstillestånd, hjärt och lungräddning. En person sköter andningen, den andra hjärtkompressioner.
RING 112 fort som s*tan.

Ett par saker att tänka på bara. Om personen vimsar runt och är okontaktbar och riktigt förvirrad, med sänkt medvetandegrad, bör denne hållas under riktigt noggrann uppsikt, allra helst av nykter person. Blir du mycket orolig, larma 112.

Överdos av Citodon/Panocod med paracetamol, skall genast till sjukhus, levern kan faktiskt dö i kroppen om man inte får motgift. Och det skall sättas in så fort som möjligt. Paracetamolet är väldigt giftigt i stora doser.

Detta är inget du SKA tveka om, sjukvårdarna sätter inte dit den som behöver hjälp. Sjukvårdsupplysningen är också bra, tel: 1177 dygnet runt.

TALA OM VAD PERSONEN TAGIT! Detta kan vara livsavgörande.

Bara som ett skrämmande exempel, så PM:ade jag en natt med en orolig kille, då hans kompis svimmat och andades oregelbundet,
och denna oroliga kille ville absolut inte ringa efter hjälp (!)
Jag blev mycket, mycket orolig, och frågade om de hade kontantkortsmobil, vilket de hade, så att de inte kunde spåras. Jag kläckte den ljusa (?) iden att de skulle ringa och larma, och lägga killen i porthuset på nedre botten i framstupa sidoläge. Inte så snällt kanske, men vad skulle jag göra?
De ringde anonymt, och satt förmodligen tysta som möss i lägenheten medan deras kompis hämtades i ambulans.
Han klarade sig. jag fick PM om det sedan. Gudskelov!
Kanske taskigt att släpa ut någon sådär, men det var det enda konstruktiva jag kom på, då de andra var ubernojjiga för polisen, eller något.

Fyll på med tips, och rätta mig om jag något fel i mitt inlägg.

Man får vara med om saker hämtade från Twilight zone på flashback.

SITT INTE OCH UPPDATERA HÄR!
Det finns inte så många kompetenta medicinskt kunniga personer som kan svara i en akut situation.
Senast redigerad av Morfar-52 2019-06-10 kl. 16:22. Anledning: Uppdaterat tel.nr
Citera
2008-05-11, 11:00
Medlem
SinCitys avatar
Om man har svårt att avgöra om personen andas kan man använda en spegel, som man håller nära mun/näsa på personen, för att lättare se detta. Andas personen bildas lite imma på spegeln.(Så sa SOS till mig en gång iaf, fast jag tycker det låter lite sjukhusserie).

Om man har t ex en tablett som personen förtärt kvar så kan det vara en bra idé att skicka med den med ambulanspersonalen. Tycker man läser ibland om personer som frågar efter hjälp och råd, men de vet inte riktigt vad den intoxikerade personen tagit, så finns piller, pulver eller vätska kvar så skicka med förpackning eller ett prov av substansen. (Man kanske inte behöver skicka med hela hundraburken, men man kan tömma den och skicka med burken samt 1-2 piller eller så).
Citera
2008-05-11, 11:35
Bannlyst
Lägg in instruktions videor för HLR, så att folk inte gör fel.

Det är 30tryck, 2konstgjord andning.

Här finns video instruktion på hur man ska göra:
http://www.youtube.com/watch?v=4_FDjgavuEI

Svenskt tal.
Citera
2008-05-11, 15:45
Medlem
Arkomanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rentokiller
Lägg in instruktions videor för HLR, så att folk inte gör fel.

Det är 30tryck, 2konstgjord andning.

Här finns video instruktion på hur man ska göra:
http://www.youtube.com/watch?v=4_FDjgavuEI

Svenskt tal.

Bra idé. Blåser man för hårt, så blåser man sönder lungorna(!).
Citera
2008-05-11, 15:57
Medlem
toMishs avatar
Jag klistrar denna tråd, och tänker radera samtliga inlägg som inte är av FAQ-liknande material. Trevligt initativ, SM!

/Mod
Citera
2008-05-28, 20:56
Medlem
JÄMMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arkomann
Bra idé. Blåser man för hårt, så blåser man sönder lungorna(!).
Inte riktigt. Blåser man för hårt så samlas det även luft i magen. Om det upprepas kan det leda till att personen börjar rapa upp luft, om det sedan fortsätter kommer personen att spy, vilket INTE är bra.

Om man däremot blåser för mycket kan lungorna bli lite överfulla, vilket inte heller är bra. Men man ska inte blåsa för lite heller. Man kan fylla sina lungor och sedan blåsa över kanske lite mer än hälften.
Citera
2008-06-12, 20:03
Medlem
Använd vilka medel som helst för att få ut eventuella hinder i halsen (I armen för flera år sedan fick man lära sig att ta en säkerhets nål genom tungan och sen dra upp den). Var aldrig rädd för att stoppa ner fingrar i munnen.

Vid Ghb överdos LARMA 112 kolla regelbunden andning var inte så mjäkig när det gäller lite hårdare tag för att få lite liv i någon som deckat (Man dör inte av någon örfil).
Citera
2008-07-09, 19:14
Medlem
StorMammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeeee
Använd vilka medel som helst för att få ut eventuella hinder i halsen (I armen för flera år sedan fick man lära sig att ta en säkerhets nål genom tungan och sen dra upp den). Var aldrig rädd för att stoppa ner fingrar i munnen.

Vid Ghb överdos LARMA 112 kolla regelbunden andning var inte så mjäkig när det gäller lite hårdare tag för att få lite liv i någon som deckat (Man dör inte av någon örfil).

Nej,

Ingen har dött av en örfil, en annan bra grej är att dra med knogarna hårt på vederbörandes bröstkorg nedanför halsen. Det gör riktigt ont, men är inte direkt skadligt.

KOLLA alltid så att andningsvägarna är fria. Jo, man kan köra ned fingrarna i halsen på någon. Inte så kul kanske, men kan vara avgörande.
Jag håller med angående GHB/GBL, larma, dessa preparat kan vara dödligt luriga, en gång funkar det bra, nästa gång på samma dos.... *Poff*.
Citera
2008-07-21, 21:33
Medlem
mulisha_troopers avatar
Fattar inte att dom som brukar H och andra starka opiater IV inte har naloxone hemma...det är ju inte alltför svårt att beställa det via nätet...en bra försäkring.
Citera
2008-07-21, 22:05
Medlem
apoteks avatar
Jag tycker att något av det första som ska läggas in i den här (mycket välbehövliga) stickyn är just att sjukhuspersonalen inte ringer polisen eller något sådant.
Det stod en liten rad om det halvvägs in i inlägget, men eftersom det här är den ABSOLUT främsta anledningen till att folk inte vill ringa efter hjälp, så anser jag att det borde stå så gott som först, kanske till och med i fetade bokstäver. Det allena tror jag skulle kunna rädda liv.
Citera
2008-07-22, 14:30
Medlem
Paroxyzms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apotek
Jag tycker att något av det första som ska läggas in i den här (mycket välbehövliga) stickyn är just att sjukhuspersonalen inte ringer polisen eller något sådant.
Det stod en liten rad om det halvvägs in i inlägget, men eftersom det här är den ABSOLUT främsta anledningen till att folk inte vill ringa efter hjälp, så anser jag att det borde stå så gott som först, kanske till och med i fetade bokstäver. Det allena tror jag skulle kunna rädda liv.

Precis... Ni åker inte dit för att ni ringt en ambulans oavsett hur väck ni är själva! Så länge du/ni vet det är det chill! För ett par år sedan åkte jag själv på ett riktigt kraftigt Tramadolkrampanfall och sparkade sönder polarens databord. och eftersom jag helt gav upp andningen efteråt så hade de inget val förutom att ringa plingplongtaxi. Inga som helst efterföljder... Jag skrev ut mig själv morgonen efter och promenerade tillbaka till polarens lya.

Verkar det skumt ring sjukan och hör med dom, eller be dem skicka en ambulans, sitt inte hemma och nojja och låt din/eran kompis dö dit på golvet!
Citera
2008-08-07, 04:09
Medlem
StorMammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apotek
Som sagt: VARKEN AMBULANSMÄN ELLER SJUKHUS/LÄKARE RINGER POLISEN FÖR ATT ANMÄLA DIG ELLER DE DU KÄNNER!!
De är inte ute efter att "sätta" dit dig eller någon påverkad vän!
Det finns ingen anmälningsplikt för sjukvårdspersonal vad gäller drogpåverkade/överdospatienter, så det är inget att oroa sig för alls.

Så, som jag skrivit innan, SITT INTE HÄR OCH FRÅGA!

Du vet INTE vem som svarar anonymt via internet, även om personen kanske utger sig för att vara läkare.
( Alla kan ljuga på internet, och, den person som svarar dig kan vara lika påverkad av någon drog som du är, och är för bäng/hög
borta i bollen eller helt enkelt för knäpp för att inse allvaret i din situation - och driver med dig...... Ring proffsen istället. )

Du kan också nå sjukvårdsupplysningen via 1177.
Ofta så är det så att via 1177 så kopplas du till en jourläkare, istället för en sköterska, men inte alltid.
Däremot är det fakta att de mest erfarna sjuksköterskorna tar samtalen som kommer via larmnumret.

Tala om vilken/vilka droger som använts! Gärna dosering och ungefärlig tidpunkt.
Ju mer exakt du kan vara, ju bättre.

Sedan kommer nästa punkt, ett till litet psykologiskt berg att komma över;

LYSSNA PÅ VAD DE SÄGER. OCH TA DET SERIÖST. LYD DERAS RÅD, OMGÅENDE!
DE VET VAD DE TALAR OM FÖR DU ÄR INTE FÖRST MED ATT RINGA FÖR ATT NÅGON/DU INTAGIT ILLEGALA DROGER OCH NU MÅR DÅLIGT.

Vill de skicka en ambulans i blixtfart till dig, så är det allvar!
DET KAN VARA JUST DITT LIV SOM ÄR I FARA.

Om du är litet trögtänkt, tänk över raden här ovanför.

En sak angående uppspårning, många är rädda för att bli spårade via telefon om de ringer efter rådgivning/hjälp:
Varenda droganvändare och knarkare med självaktning har en OREGISTRERAD kontantkortstelefon.
Dessutom kan du till och med ringa från ett spärrat eller heltomt kontantkort om du slår 112, just för att det är ett nödnummer. Det är gratis.
Använd den mobilen och ring 112.

OM DU ÄR ENSAM!

Om du befinner dig ensam och börjar må dåligt, hemma eller någon annanstans, Ring. Avvakta INTE.
DET ÄR ÄNNU VIKTIGARE ATT DU RINGER 112.

Om du tappar medvetandet utan att ha larmat efter hjälp kan det mycket väl vara klippt och du svävar i akut livsfara.

OM du känner dig yr, rejält allmänpåverkad eller märker tydlig andningspåverkan så kommer nog larmoperatören vilja ha dig kvar på linjen och tala med dig.

TALA GENAST OM VART DU BEFINNER DIG OCH ATT DU KÄNNER DET SOM OM DU SKALL SVIMMA!

Att operatören vill tala med dig är för att du skall försöka hålla dig vid medvetande så länge som möjligt.
Och denna person vill helst höra med ambulanspersonalen när de kommer att du är under kompetent vård och kommer att föras till akuten. Bli inte förvånad om samtalet innan ambulansen kommer kan handla om allt från rockmusik till husdjur...Allt för att du inte skall segla bort...

Senast redigerad av Morfar-52 2019-06-10 kl. 16:25.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in