2010-05-09, 18:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Säger det igen, man blir inte så stor på något år utan hjälp. Hade han varit 25 hade jag inte sagt ett ljud.

Edit: Ganska uppenbart att vi har olika uppfattningar av hur stor man kan bli ren. Ska vi fortsätta så här i några sidor till eller ska vi släppa det här?

Citera
2011-06-19, 23:48
Medlem
EliasAlucards avatar
Såg Bigger, Stronger, Faster idag. En mycket intressant, intellektuell, fritänkande och ärlig dokumentär om anabola steroider. Väldigt bra regisserad (vissa scener hade dock inte anpassats efter korrekt aspect ratio men det var inte många scener) och bra sammansatt, speglar amerikansk kultur väldigt bra och fångar mycket av amerikansk historia.

Sedan anser jag inte att dokumentären var speciellt vinklad. Det är faktiskt sant att anabola steroider har många positiva effekter också och att det inte alls är en speciellt farlig drog (negativa bieffekter finns med anabola, inget snack om saken). T.ex. det med HIV-snubben köper jag helt; jag finner det övertygande att anabola räddade honom från att dö av AIDS eftersom anabola steroider ger immunförsvaret en rejäl boost (anabola brukade skrivas ut till folk som hade förkylningar förr i tiden).

Att Chris Benoit mördade sin familj och att det skylls på anabola är politiskt vinklat skitsnack från Bill O'Reilly och den konservativa högerfalangen. Mercedes McCambridge (Exorciströstskådespelerskan) hade en son som mördade sin fru och barn på precis samma sätt, och han var knappast anabolamissbrukare. Psykopater helt enkelt. Vissa får sådana cp-ryck och bara släcker sin egen genealogi och släktlinje, de är inget annat än ultimata losers.

I dokumentären visades även lite utdrag från Afterschool Specials, i ett avsnitt som Ben Affleck medverkade i som en anabolaknaprande galning. Minns när min klassföreståndare från mellanstadiet visade mig det här avsnittet, intressant och vinklad skolpropaganda i syfte att avskräcka ungdomar från steroider.

Föräldern i dokumentären som hade en son som begick självmord och försökte skylla det på anabola är ett bra exempel på en hjärntvättad och subjektiv person. Att han försökte skylla ifrån det på anabola säger en hel del om hur intellektuellt oärlig han är, med tanke på att hans son tog anti-depressiv medicinering (det om något är jag skeptisk mot). När han tillfrågades om det är hyckleri att propagera emot anabola som en dödlig i ett baseballstadium där alkohol säljs, svarade han med det mest idiotiska argumentet att alkohol är lagligt (som om det blev per automagik mindre farligt pga en skitlag).

Dokumentären visar hur mycket det amerikanska samhället har degenererats, blivit osunt och syntetiskt. Att amerikaner förr i tiden associerade anabola med ryska kommunister säger en hel del om hur kommunistiskt USA har blivit. USA må vara ekonomiskt råkapitalistiskt men i allt annat är USA idag kommunistiskt. Alltifrån ett egalitärt, multirasligt samhälle till anabolamissbruk.

Dokumentären ger även en bra bild över hur oärligt det amerikanska samhället har blivit: en nation besatt av att vara störst, bäst och vackrast, har idag blivit en tragisk lågkvalitet nation beroende av anabola steroider, med lögnaktiga politiker som antingen har själva tagit anabola eller godkänt anabolamissbrukande spelare (korrumperade George 'Dubya' Bush när han ägde baseball-laget).

Med det sagt, trots att anabola inte är i närheten lika livsfarligt som statlig propaganda vill få en att tro, så är jag starkt emot anabola steroider, särskilt inom sportsammanhang men även i helt vanliga sammanhang. Naturlig träning är det bästa och ärligaste sättet att träna på. Alkohol är helt riktigt en farligare drog än anabola (och mer anti-intellektuell drog eftersom alkohol dödar mer hjärnceller än anabola).

Jag har själv dubbla kopior av sprintergenen ACTN3 och när jag var 20 hade jag seriösa planer på att börja friidrott 100 meter sprint, då jag sprang snabbt som fan med tanke på att jag inte tränade särskilt mycket ben och bara fick lite träning från joggingen. I en naturlig värld där anabola steroider och annan doping var helt oacceptabelt, hade jag kunnat komma långt med mina gener, men jag insåg redan när jag var 20 att det är ingen idé att försöka bli något inom idrott idag om man inte tänkt dopa sig. Och eftersom jag aldrig kommer att dopa mig så la jag ner mina friidrottsplaner.

Stor respekt till Joe Biden för att han var emot skiten. Han representerade mångt och mycket vad jag tycker om anabola som fuskpreparat. Dokumentären väckte en del intressanta poäng om hur det kommer sig att vi är så emot doping i sportsammanhang men inte t.ex. musiker som tar koncentrationsförstärkande preparat och atleter som tränar eller sover i lägre syrehalter; detta är ju också en form av doping.

Kanske hade jag varit mer positivt inställd till att (miss)bruka anabola steroider om jag hade haft låg naturlig testosteronproduktion själv, men jag har väldigt hög naturlig testosteronproduktion och är knappast i behov av mer testosteron.

Att Carl Lewis var effedrindopad visste jag sedan ett par år tillbaka då det uppdagades, bra att det kom med i dokumentären. Visar hur få amerikanska idrottare som har blivit duktiga på naturlig väg. Naturliga och ärliga idrottare är det bästa idealet.

Hur som helst, helt klart en av mina favoritdokumentärer, rekommenderas starkt.
Senast redigerad av EliasAlucard 2011-06-19 kl. 23:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in