Jag vet att många fnyser och utan å blinka säger att dte inte fungerar.
Men jag har kört det en hel del och jag kan sätta min högra hand på att det gör det. Grejen är inte dne att jag vill övertala folk.. utan mer höra andras upplevelser när dem kört anden i glaset?
Jag vet att många fnyser och utan å blinka säger att dte inte fungerar.
Men jag har kört det en hel del och jag kan sätta min högra hand på att det gör det. Grejen är inte dne att jag vill övertala folk.. utan mer höra andras upplevelser när dem kört anden i glaset?
Läste igenom en hel del där.. med det är inte dom svaren jag är ute efter.
Jag vill läsa om folks upplevelser, inte massa gnabb om att de inte fungerar, för dem som är så trångsynta orkar jja inte med nu,
Folk som kört denne "lek" (inge bra ordval) berätta gärna!
Intressanta effekter kan också uppnås om man kombinerar den ideomotoriska kraften från flera personer som har gemensamma förväntningar. Många har väl i tonåren deltagit i en "seans" där alla deltagarna håller ett finger på ett upp-och-nedvänt glas som får röra sig på ett papper med bokstäver. Betydligt mer imponerande är den s.k. bordsdansen, som var mycket populär vid mitten av 1800-talet.
Bordsdansen (även kallad bordslevitation) går till så att några personer sätter sig runt ett lätt, runt bord. Alla håller händerna runt bordskanten och väntar på att bordet ska börja röra sig. Effekten inträder när förväntningarna, och därmed de små omedvetna muskelröreslerna börjar dra åt samma håll - vilket kan ta allt mellan ett par minuter och flera timmar. Då kan bordet lyftas från golvet trots att ingen tycker sig alls bidra till att lyfta det. Eller också kan det börja snurra runt med en sådan fart att deltagarna måste resa sig upp för att hinna springa runt i kapp med bordet.
Den kände fysikern Michael Faraday utförde en serie geniala experiment för att utröna varför seansborden rörde sig. Bland annat provade han att täcka bordsytan med ett papper, fastsatt med en mjuk massa. Om seansdeltagarnas egen upplevelse, att de höll emot när bordet snurrade, var riktig, så skulle papperet ha släpat efter när bordet snurrade. Om de däremot (omedvetet) drev på bordet med egen muskelkraft, så skulle papperet vara förskjutet i förhållande till bordet i motsatt riktning. Försöken visade entydigt att det senare var fallet. Faraday publicerade år 1853 en mycket välskriven artikel där han redovisade sina experiment och drog slutsatsen att bordsdansen berodde på de deltagandes omedvetna muskelrörelser. Året därpå återkom Chevreul i ärendet, och beskrev hur pendeln, slagrutan och det roterande bordet var utslag av ett och samma fenomen.
Senast redigerad av Flytande_argot 2008-05-19 kl. 00:53.
Dock är det lite kul hur min kompis mamma, totalt ointresserad, frågade vem som skulle vinna EM 2004 varpå glaset hamnade på bokstäverna G-R-E-K-L-A-N-D. För mig, bara en lek. Men detta var spooooooky
Sist jag lekte det här var på ett studenthem, min dåvarande tjej drog med mig till ett annat rum där 3 tjejer redan lekte det här. Det enda jag kommer ihåg från det är dock att ena tjejen tittade mig rakt i ögonen och sa förföriskt, jag sväljer alltid.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!