• 1
  • 2
2008-05-20, 04:12
Bannlyst
Sitter med en rykande frsk DI och noterat att dagens stora nyhet p frontsidan r att staten sljer ut nedlagda regementen samt r p g att krnga vasakronan och Vasallen likvl. Vet inte om detta r extremt just nu med en borgerlig regering, men jag tycker mer och mer hamnar i privat go.

Begriper liksom inte hur man tnker hr d man gr sig av med inkomstbringande fretag som Vin & Sprit mm.

-Vad skall staten tjna pengar p?
-Har man underskt s att det som sljs inte hamnar hos regeringsmedlemmar eller anhriga och bekanta till dem?
-Kan all denna utfrsljning stta staten i konkursliknande frhllanden med tiden?

Vore tacksam om ngon kunde frklara detta p begriplig svenska fr mig
Citera
2008-05-20, 04:33
Medlem
Trknicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Randall Flagg
Begriper liksom inte hur man tnker hr d man gr sig av med inkomstbringande fretag som Vin & Sprit mm.

Ne, det kan vara svrt att frst. Staten fr ju gra en avvgning om de framtida vinsterna kommer att vara strre n framtida besparingar p stadsskuldsrntor. Eller s r det bara ideologiskt grundat och man sljer bara fr att man tycker att staten skall ga mindre saker i samhllet.

Statliga bolag skapas ju dock oftare fr att kontrollera en marknad n att inbringa vinster till staten exv Vin och sprit, Svenska spel.

Citat:
-Har man underskt s att det som sljs inte hamnar hos regeringsmedlemmar eller anhriga och bekanta till dem?

I fallet Vin och sprit s gjorde det ju inte det men det finns ju mnga fall dr det har hnt.

Citat:

Visst, om affrerna skts tillrckligt dligt och staten har stora utgifter.
Citera
2008-05-20, 04:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tråknick
Visst, om affrerna skts tillrckligt dligt och staten har stora utgifter.
Det jag var rdd fr ja. Ett par mandatperioder innebr ju inget livslngt ansvar.
Citera
2008-05-20, 05:22
Medlem
Knutte_Ninjas avatar
Citat:
Sitter med en rykande frsk DI och noterat att dagens stora nyhet p frontsidan r att staten sljer ut nedlagda regementen samt r p g att krnga vasakronan och Vasallen likvl. Vet inte om detta r extremt just nu med en borgerlig regering, men jag tycker mer och mer hamnar i privat go.

Hahahaha
Statens i srklass strsta inkomstklla r moms och statens fretag genererar en piss i mississippi av statens intkter.
Tnkte du att staten skulle behlla gamla regementen som minnen av tiden som flytt? Statligt gande ogillar nstan alla p hgerkanten ja.

Att staten sljer fretag som gr med vinst r knappast konstigt utan det beror p samma saker som leder till att fretag sljs inom nringslivet, man tror att en frsljning r ekonomiskt frdelaktigt. Dvs att pengarna i nven r mer vrda n frvntade intkter med hnsyn taget till rnta mm. Samt ideologiska skl.

Att fretagen hamnar hos regeringsmedlemmar r hgst otroligt, dels fr att kparna r knda och ministrarna lmnar in frteckningar ver sina innehav. Dels fr att vi har fri media, kan ngon verbevisa mig s blir jag glad.

Staten kan inte frsttas i konkurs och inte heller skulle utfrsljningen av samtliga statliga och kommunala bolag samt en total utfrsljning av allmnnyttan leda till en frhjd risk fr insolvens liknande frhllanden fr staten d det r en s minimal del av statens tillgngar.
Citera
2008-05-20, 05:27
Bannlyst
Moms och skatter ja. Men om man samtidigt vill snka den inkomstkllan s ser ju vilken korkskalle som helst att man driver "fretaget" dligt.
Citera
2008-05-20, 05:47
Medlem
Knutte_Ninjas avatar
Citat:
Moms och skatter ja. Men om man samtidigt vill snka den inkomstkllan s ser ju vilken korkskalle som helst att man driver "fretaget" dligt.
Eller s har man lst tminstone en akurs i nationalekonomi och frstr att minskade kostnader fr stadsskulden minskar utgifterna och att det finns dynamiska effekter. Typ: minskade arbetsgivareavgifter leder till en strre bengenhet att ny anstlla samt minskat skattefusk vilket leder till minskade kostnader fr bidrag. Dvs minskade skattesatser kan leda till ofrndrade total intkter.

Personlig reflektion: Sen kan man ju skra ganska duktigt p den ineffektiva vrden, styra upp frsvaret, avskaffa kulturstd och ta bort allt som de facto r ter transfereringar och f ett samhlle som har samma skyddsniv till lgre kostnad. Eller s kan man vlja en annan modell n den svenska och avgiftsbelgga studier mm mm men det r av mer ideologisk karaktr.
Lter lite dryg: men jag skriver p mobilen och t9 lmpar sig dligt fr pedagogik
Senast redigerad av Knutte_Ninja 2008-05-20 kl. 05:55. Anledning: tillgg
Citera
2008-05-20, 06:19
Medlem
ojz0rs avatar
Citat:

Kommer inte ihg den exakta siffran men staten kommer tjna runt 2,2 miljarder rligen p frsljningen av V&S i minskad rnta p statsskullden medans sjlva bolaget V&S endast genererade vinst fr 700 miljoner rligen.
Vet inte om man behver vara krnfysiker fr att fatta att det r en en grymt stor vinst.
Citera
2008-05-20, 08:30
Medlem
Svampfests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knutte_Ninja
Personlig reflektion: Sen kan man ju skra ganska duktigt p den ineffektiva vrden, styra upp frsvaret, avskaffa kulturstd och ta bort allt som de facto r ter transfereringar och f ett samhlle som har samma skyddsniv till lgre kostnad. Eller s kan man vlja en annan modell n den svenska och avgiftsbelgga studier mm mm men det r av mer ideologisk karaktr.
Lter lite dryg: men jag skriver p mobilen och t9 lmpar sig dligt fr pedagogik

Du r inte ensam om dina personliga reflektioner, tyvrr verkar ju detta vara det sista man tnker ndra p av ngon outgrundlig anledning. Man r ack s rdd fr att rra om i grytan "fr mycket".
Citera
2008-05-20, 09:36
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:

Sjlvklart.

Om man ser till skulder s lg ju staten betydligt nrmare "konkursliknande frhllanden" fr tio r sedan n nu. Idag r statsskulden tom snart under 1000 miljarder. Frsljningen av V&S inbringade 55 miljarder, vilket placerats i utlndsk valuta och skall anvndas till att betala av valutaskulderna. Detta r positivt eftersom V&S avkastning var lgre n rntorna p valutaskulderna.

Staten skall inte "tjna pengar". Staten skall ombesrja folkets gemensamma aktiviteteter som t ex justitia mm, och till detta ta in skatter som tcker utgifterna.

Tnk dig att du bor i en bostadsrttsfrening, vilket du kanske tom gr. D vill du ju betala s lite som mjligt fr den gemensamma frvaltningen av fastigheten gentemot den prestation du fr tillbaka. Du vill ju troligen inte att styrelsen skall ta in 25% hgre avgiftern n ndvndigt fr att kunna spekulera med p brsen. I synnerhet som avkastningen p dessa 25% extra r lgre n rntorna p lnen freningen har p fastigheten. D r det bttre att ta dessa pengar som samlats ihop och betala av p de lnen som har hgst rnta.

Detta medfr att du inte bara slipper betala de 25% extra i mnaden du gjorde, utan kostnaden snks ytterligare, eftersom freningens ln minskar och du ven slipper rntekostnaderna p minskningen.
Citera
2008-05-20, 12:32
Bannlyst
Tack ChristianX och ni andra. Jag har nog bara tnkt i lite fel och naivare banor rrande detta. Extra sknt att man kunde f svar utan att kallas idiot.
Citera
2008-05-20, 12:54
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Tack ChristianX och ni andra. Jag har nog bara tnkt i lite fel och naivare banor rrande detta. Extra sknt att man kunde f svar utan att kallas idiot.
Idioterna r de som inte frgar.

Sedan kan man ju ha ideologiska skl till att vilja att staten skall driva fretag, det gr ju inte att man r idiot det heller. Dock r det ju tmligen klarlagt att det r ekonomiskt frdelaktigt att slja t ex V&S p samma stt som att det r bttre att betala av ett ln om man har pengarna n att satsa dem i ngot som ger smre avvkastning.
Citera
2008-05-21, 06:09
Medlem
Knutte_Ninjas avatar
Citat:

Vill ju inte gra dig besviken. S hr kommer det: jvla sosse idiot, googla det.
Var ju en vettig frga, d r det dumt o flejma, men mnga har nog frhjd testo av sina enorma fbkukar... Ha det gott.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in