Citat:
Ursprungligen postat av Randall Flagg
Sitter med en rykande frsk DI och noterat att dagens stora nyhet p frontsidan r att staten sljer ut nedlagda regementen samt r p g att krnga vasakronan och Vasallen likvl. Vet inte om detta r extremt just nu med en borgerlig regering, men jag tycker mer och mer hamnar i privat go.
Begriper liksom inte hur man tnker hr d man gr sig av med inkomstbringande fretag som Vin & Sprit mm.
-Vad skall staten tjna pengar p?
-Har man underskt s att det som sljs inte hamnar hos regeringsmedlemmar eller anhriga och bekanta till dem?
-Kan all denna utfrsljning stta staten i konkursliknande frhllanden med tiden?
Vore tacksam om ngon kunde frklara detta p begriplig svenska fr mig
Hahahaha
Statens i srklass strsta inkomstklla r moms och statens fretag genererar en piss i mississippi av statens intkter.
Tnkte du att staten skulle behlla gamla regementen som minnen av tiden som flytt? Statligt gande ogillar nstan alla p hgerkanten ja.
Att staten sljer fretag som gr med vinst r knappast konstigt utan det beror p samma saker som leder till att fretag sljs inom nringslivet, man tror att en frsljning r ekonomiskt frdelaktigt. Dvs att pengarna i nven r mer vrda n frvntade intkter med hnsyn taget till rnta mm. Samt ideologiska skl.
Att fretagen hamnar hos regeringsmedlemmar r hgst otroligt, dels fr att kparna r knda och ministrarna lmnar in frteckningar ver sina innehav. Dels fr att vi har fri media, kan ngon verbevisa mig s blir jag glad.
Staten kan inte frsttas i konkurs och inte heller skulle utfrsljningen av samtliga statliga och kommunala bolag samt en total utfrsljning av allmnnyttan leda till en frhjd risk fr insolvens liknande frhllanden fr staten d det r en s minimal del av statens tillgngar.