• 1
  • 2
2008-05-20, 20:52
Medlem
Vill börja träna kampsport men kan tänka mig att det kan uppstå komplikationer då man t.ex är helt slut dagen efter ett bröstpass och muskelgruppen i fråga kommer att behövas aktiveras under kampsportspasset.

Någon här inne som har erfarenhet av kombinationen?
Lämpar sig några kampsporter bättre än andra?

Om någon kan komma på fler eventuella problem så postra gärna !
Citera
2008-05-20, 21:08
Medlem
Spauldings avatar
Om du börjar judo så behöver du vara fräsh i ben, torso, samt grepp. Så träna -inte- marklyft dagen innan.
Bröst och triceps spelar dock inte så stor roll, så träningsvärk där är inge farligt.
Citera
2008-05-20, 21:23
Medlem
Kör helkroppspass, alternativt halvkroppspass.

Kan vara lite påfrestande att köra helkropps, men andra sidan är man relativt fräsh till "kamppasset".

Eftersom det är så stor skillnad på kampsport och kampsport tycker jag du väljer vad du tycker verkar kul istället för att ta det som lämpar sig bäst för din gymträning. Kul att lira hockey när man egentligen vill spela fotboll...
Citera
2008-05-20, 22:23
Medlem
Kör först på kampsporten tills du känner att du klarar passen utan några större bekymmer sen börja koncentrera på styrketräning
Citera
2008-05-20, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godhell
Kör först på kampsporten tills du känner att du klarar passen utan några större bekymmer sen börja koncentrera på styrketräning

Du höjer väl ändå intensiteten på passen allt eftersom du klarar av mer...Blir man inte trött på sina träningspass tar man ut sig för lite. Är som att säga, "kör på gymmet tills du klarar av ditt schema utan några större bekymmer och börja sedan koncentrera på "kampsportandet" ." Snygga ökningar du kommer göra på gymmet
Citera
2008-05-21, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plasma
Vill börja träna kampsport men kan tänka mig att det kan uppstå komplikationer då man t.ex är helt slut dagen efter ett bröstpass och muskelgruppen i fråga kommer att behövas aktiveras under kampsportspasset.

Vad prioriterar du?
Teknisk utveckling i kampsport eller muskeltillväxt?
Den målsättning du prioriterar ska du se till att vara mest fräsch och utvilad inför.
Känns båda lika viktigt kan du varva olika upplägg - prioritera gymmet någon månad, sedan kampsporten någon månad.

Jag prioriterar teknisk utveckling. Tränar kampsport periodvis nästan varje dag. Och då får man bara stryk om man inte hunnit återhämta sig efter styrkepasset, blir ofokuserad och lär sig långsammare.

Jag lägger då hellre styrkepassen (som blir ganska korta) med de stora muskelgrupperna och de hårdare konditionspassen direkt efter kampsportspassen. För maximal återhämtning inför nästa kampsportspass.
Skulle jag prioritera muskeltillväxt skulle jag lägga styrkepassen innan kampsportspassen.

Lämpar sig några kampsporter bättre än andra avseende vaddå?
Citera
2008-05-21, 01:37
Medlem
one_sizes avatar
Kör boxning och gym, nybörjare i båda fallen men har ett schema som funkar rätt okej:

Mån:Vila
Tis:Boxning
Ons:Vila/Simning/Kondition
Tors:Boxning
Fre:Helkroppspass
Lör:Vila
Sön:Helkroppspass

Annars kan du ha två split programmet (pressöningar en dag, dragövningar nästa) som du klämmer in ist för helkroppspass. Vet att du förmodligen har annorlunda vecko schema men det var själva grunderna, försök få vila ut dagen innan själva kampsportträningen så slipper du känna dig allt för klen i ringen. Tycker det passar perfekt för en nybörjare i kampsport, oavsett vad du kör (även om vissa kampkonster kanske kan tränas med träningsverk i hela kroppen)
Citera
2008-05-21, 12:55
Medlem
Guldmunks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plasma

Det beror lite på vilken kampsport du är intresserad av. Varför vill du börja med "kampsport"? Har du inget speciellt intresse?

Om du vill ha en kampsport där muskler ger en fördel (som om de inte gjorde det i alla...) kanske du ska fokusera på MMA, submission wrestling, brottning, thaiboxning el kanske judo. Det krävs dock rätt explosiva muskler.

Vill du göra "tuffa filmsparkar" är TKD det du söker. Där ska du ju iofs ha så lite muskler som möjligt, typ.

Lite svårt att föreslå något om du inte skriver varför du vill börja träna.

Ömma muskler brukar bli mjuka bara man värmer upp bra så det är nog inget problem. Ett alternativ är att träna på ett ställe som har gym också, då tar du och lyfter efter kampsportspasset. Det kräver lite disciplin men funkar rätt bra.

Testa runt bland lite olika kampsporter. De flesta klubbar låter dig träna ett par pass för att känna på. På så märker du vad du tycker är kul, hur det funkar att kombinera med styrketräning och hur klubben är.

Lycka till!
Citera
2008-05-21, 15:24
Medlem
Hemligheten till att bli en bra kampsportare ligger nog mycket i tarmtömningsgenerna.

Alla stora fighters ( Tyson, Ali, Hopkins osv ) var utmärkta tarmtömmare och bajsade enligt uppgift 4-6 ggr per dag.
Citera
2008-05-21, 19:11
Medlem
flukkes avatar
För mig ser det ut såhär:

Måndag: Bröst/triceps , Krav maga
Tisdag: Ben/mage
Onsdag: Rygg/biceps
Torsdag: Axlar/underarmar
Fredag: Krav maga
Lördag: vila
Söndag: vila

Jag tycker att det funkar bra
Gött att få vila ut ordentligt under helgen också.
Citera
2008-05-21, 23:07
Medlem
Mezuras avatar
Som många har nämnt, svårt att veta om du inte vet
vilken kampsport du är intresserad av att testa, eller
om du vill prioritera kampsporten eller styrketräningen.
Citera
2008-05-21, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dymeta6
Hemligheten till att bli en bra kampsportare ligger nog mycket i tarmtömningsgenerna.

Alla stora fighters ( Tyson, Ali, Hopkins osv ) var utmärkta tarmtömmare och bajsade enligt uppgift 4-6 ggr per dag.

Vissa tränar helhjärtat, andra trollar halvhjärtat - för att det utgör den övre gränsen för deras kapacitet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in