• 1
  • 2
2008-05-20, 23:35
Medlem
Holmeisters avatar
Blev inspirerad av tråden om hurvida korta män är attraktivt eller ej.

Jag började fundera på ämnet och kom fram till att under min uppväxt och i min omgivning så har en regel nästan uteslutande gällt: Nämligen att korta personer (främst killar) är mycket hetsigare, mer hetlevrade, dampigare, you name it än långa människor.

Om ni tänker tillbaka på skoltiden, på den där jobbiga killen som alltid apade sig och var lättast att reta upp... Visst fan var han kort?

Har dessutom hört att på nån FBI-lista över våldtäktsmän så var typ 95% under 1,70 långa.

Stämmer detta? Och i så fall varför?
Citera
2008-05-20, 23:37
Bannlyst
vad är kort enligt dig då?
Citera
2008-05-20, 23:39
Medlem
Holmeisters avatar
Öh.. Under medel? Typ under 1,75m
Citera
2008-05-20, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArtisticLove
vad är kort enligt dig då?

Under 1,70 verkar det som.

Kanske en kortare människa naturligt får ett hetsigare beteende för att kompensera för sin längd, dvs synas trots sin korthet. Säkert inget man tänker på varken som kort eller lång men kanske i de långa loppet att de gör en viss skillnad.
Bara teorier, har ingen aning om hur de är egentligen.
Citera
2008-05-20, 23:44
Medlem
Haha, det påminner mig om något mamma alltid sagt under min uppväxt, nämligen att korta män är kaxiga och jobbiga.

Vet inte om det stämmer, men hennes svärson är lång.
Citera
2008-05-20, 23:45
Medlem
wembis avatar
Långa männikskor är lugna bara för att blodet inte pumpas hela vägen upp till huvet.
Citera
2008-05-20, 23:45
Medlem
Thrams avatar
Jag vet inte om det stämmer rent generellt men visst kommer jag ihåg en hel del korta och uppkäftiga människor.

Det ända jag skulle gissa på är att det har med uppmärksammheten att göra som är du sto och lång så ser folk dig varesig du är stökig och högljud eller inte. Men därimot så tror jag att en mindre människa kan känna att den behöver låta och tycka massa saker för att folk ska märka av dem.
Citera
2008-05-20, 23:46
Medlem
fnuskes avatar
http://en.wikipedia.org/wiki/Napoleon_complex
Citera
2008-05-20, 23:50
Medlem
brainspaces avatar
Jo detta har jag märkt. Är själv rätt lång och jag är nog väldigt lugn och sansad som person. Vet rätt många korta killar som känner att dom måste hävda sig när dom är med mig...eller i största allmänhet. dom ska alltid prata mycket, synas, uppmärksamhets-freak. rätt jobbigt!
Citera
2008-05-20, 23:51
Medlem
Jag finner detta otroligt störande eftersom jag har social fobi och är kortväxt.. jag var väldigt tystlåten i skolan och har aldrig kännt nått behov av att hävda mig, alla dessa historier om kortväxta går helt emot min person.. men det är klart, jag är ju inte normal heller, de normala icke blyga korta killarna på skolan var förstås kaxiga, det stämmer.
Men anta inte att alla är det.
Citera
2008-05-20, 23:54
Medlem
Sargans avatar
Mycket intressant tråd. Jag håller med. Finns så klart undantag men det mesta har sina förklaringar där med.
Citera
2008-05-20, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Holmeister
Blev inspirerad av tråden om hurvida korta män är attraktivt eller ej.

Jag började fundera på ämnet och kom fram till att under min uppväxt och i min omgivning så har en regel nästan uteslutande gällt: Nämligen att korta personer (främst killar) är mycket hetsigare, mer hetlevrade, dampigare, you name it än långa människor.

Om ni tänker tillbaka på skoltiden, på den där jobbiga killen som alltid apade sig och var lättast att reta upp... Visst fan var han kort?

Har dessutom hört att på nån FBI-lista över våldtäktsmän så var typ 95% under 1,70 långa.

Stämmer detta? Och i så fall varför?

Det där talesättet är väl främst något som används och vänds emot kvinnor? Varav då flesta är korta och kortare än män

Men "jobbiga killen i skolan", han var på min skola av medellängd.
Sedan den listan över våldtäktsmän som du ref. till...... den kanske främst gäller för nysvenskar? De är ju inte så långa de...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in