2022-05-07, 20:43
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Vi vågade oss i alla fall på att tippa

Sant, vet inte varför jag inte gav någon topp-10 lista. Tror jag tippade GS-vinnarna. Kanske för att min lista ändå blir tråkigt förutsägbar, typ:

1. Djokovic
2. Alcaraz
3. Zverev
4. Nadal
5. Medvedev
6. Tsitsipas
7. Sinner
8. Berrettini
9. FAA
10. Kecmanovic/Fritz

147. Thiem

Dock hade jag väl tippat Alcaraz lägre om jag tippat i januari; även om jag (felaktigt) inkluderade honom i topp 10 förra året.

Lägger Medvedev rätt lågt då det inte blir någon Wimbledon för hans del. Plus lite skada.

1-6 känner man sig ju annars rätt säker på alla namnen: sen kan ordningen vara en annan.

Citat:
I Wimbledon kommer han att åka ut i första omgången mot Kyrgios, till exempel. Och nästa gång han stukar foten slutar det kanske värre.

Kyrgios ska möta Djokovic i Wimbledon.
Citera
2022-05-07, 21:07
Medlem
Citat:
I Wimbledon kommer han att åka ut i första omgången mot Kyrgios, till exempel. Och nästa gång han stukar foten slutar det kanske värre.
Så dåligt ska det väl inte behöva gå. Nu baklängesjinxar du som fryskyl.
Citera
2022-05-07, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fryskyl
Calling StatistikStefan4!

Kommentatorerna säger att ingen slagit Nadal och Djokovic "back to back" på grus. Back to back är ju direkt efter varandra.

Men har någon slagit dem båda i samma turnering på grus alls, alltså med nån match emellan? Thiem? Knappast Federer, då han normalt varit seedad för högt för det (kanske dock Thiem också).

För övrigt var Carlos vadslagningsfavorit mot Nadal igår. På grus har det bara hänt tre andra gånger sedan 2005 eller 2006, eller vad det var: alla gånger har det varit Djokovic som då varit favorit.

Djokovic överlever en matchboll med ännu ett äss.
https://twitter.com/tennistv/status/...77J4bC9Y8Yam_g

Här är alla som gjort dubbeln Djokovic/Nadal i samma turnering. Söderling i WTF 2009 t.ex, den hade man ju glömt bort.
Citera
2022-05-07, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psonpson

Här är alla som gjort dubbeln Djokovic/Nadal i samma turnering. Söderling i WTF 2009 t.ex, den hade man ju glömt bort.

Var nog inte riktigt lika stort då, när Federer var den största, och åtminstone Djokovic fortfarande en bit bakom. Men visst var det en otroligt stark prestation.
Citera
2022-05-07, 23:17
Vad jag kan se använder Madrid enbart tjejer som bollkalla..kallor. Bra. Även om det var ännu bättre för ett antal år sen när de körde med fotomodeller.

Citat:

Japp, den hade man glömt. Imponerande.

Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Var nog inte riktigt lika stort då, när Federer var den största, och åtminstone Djokovic fortfarande en bit bakom. Men visst var det en otroligt stark prestation.

Sant, även om man också kan invända att de nu börjar bli något till åldern.

Zverev - Tsitsipas nu. Tsitsipas leder något förvånande h2h med 7-3, varav 3-0 på grus.

Så här sa för övrigt Zverev om Alcaraz förra året:
I remember when I was 17, coming out on tour and, he is playing incredible tennis. My guess is that he is going to be top 10 by 2024, in three years’ time when he is 20.
2024... Där är vi bättre på att tippa saker.
Citera
2022-05-07, 23:25
Medlem
Citat:
Vad jag kan se använder Madrid enbart tjejer som bollkalla..kallor. Bra. Även om det var ännu bättre för ett antal år sen när de körde med fotomodeller.

Japp, den hade man glömt. Imponerande.

Sant, även om man också kan invända att de nu börjar bli något till åldern.

Zverev - Tsitsipas nu. Tsitsipas leder något förvånande h2h med 7-3, varav 3-0 på grus.

Så här sa för övrigt Zverev om Alcaraz förra året:
I remember when I was 17, coming out on tour and, he is playing incredible tennis. My guess is that he is going to be top 10 by 2024, in three years’ time when he is 20.
2024... Där är vi bättre på att tippa saker.

Jo, vems prestation som var störst av Söderling och Alcaraz är inte självklart, sannolikt har ingen av dem gjort det när Nadal och Djokovic varit på sin absoluta topp. I synnerhet inte Djokovic 2009, och i synnerhet inte Nadal 2022. Dock, att slå de båda ger en helt annan uppmärksamhet idag. Inte ens säkert att matcherna någonsin nämndes i samma mening 2009. Kanske i något medium, men inte i särskilt stor utsträckning skulle jag tro.
Citera
2022-05-08, 00:37
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:

Wawrinkas dubbel i Australian Open 2014 är imponerade. Han slog ut världstvåan Djokovic i kvarten med 9-7 i skiljeset (Novak hade vunnit AO de tre föregående åren och vann även turneringen de två nästkommande åren). Wawrinka vann sedan mot sjunderankade Berdych i semin och följde upp det med att besegra världsettan Nadal i finalen. Då är man en värdig vinnare.
Citera
2022-05-08, 04:14
Medlem
Geographicas avatar
Zverev är alltid bra i Madrid och har 2-0 h2h mot Alcaraz men ynglingen är en annan spelare nu och vinner nog titeln ändå.

Jag uppdaterar mitt tips med att sätta Alcaraz som tvåa när säsongen är över. Jag står fast vid att Nadal slutar 1a.
Citera
2022-05-08, 10:37
Medlem
Vinner Nadal Paris, har jag svårt att se att någon är före honom vid årets slut, då har han vunnit hälften av årets grandslam, plus flera masters turneringar. Blir väldigt svårt att toppa det. Och får sätta det som det mest sannolika att han gör det, oavsett vad vi sett denna vecka. Även om han skulle missa Paris-segern, så finns andra möjligheter, t.ex. att han vinner US Open.
Djokovic är nog trolig som tvåa, på snabbare underlag slår han fortfarande Alcaraz. Plus att han med sin rutin sannolikt kommer åka på färre oväntade förluster tidigt i turneringen.
Som trea Alcaraz, har svårt att se att någon annan än Nadal eller Djokovic kan utmana, finns ingen som har i närheten av Alcaraz högstanivå, och de är också minst lika låg lägstanivå.
Kan slänga in en lista på topp tio utan tävlan:

1. Nadal
2. Djokovic
3. Alcaraz
4. Medvedev
5. Zverev
6. Tsitsipas
7. Ruud
8. Rublev
9. Berrettini
10. Sinner
Citera
2022-05-08, 11:20
Medlem
ingetbranicks avatar
I väntan på att Alcaraz ska lyfta segerpokalen i Madrid så drar turneringen i Rom i gång. De som i likhet med mig förfasas över Madrids konstruktivistiska helvete kan finna ro i en av de vackraste anläggningarna i världen, så som anstår den italienska huvudstaden där banorna bäddas in av pinjeträd och antika skulpturer.

Italienarnas val av wildcard ställer jag mig mer frågande inför. Till skillnad från i Madrid tycks det inte vara sponsorn som gjort urvalet, snarare nån talanggrupp inom förbundet. De fyra wildcarden har nämligen gått till Flavio Cobolli (rankad 150), Luca Nardi (198), Matteo Arnaldi (277) och Francesco Passaro (366). Med tanke på att Italien redan har Sinner, Fognini och Sonego tycker jag gott att de kunde ha nöjt sig med att ge ynglingarna en plats i kvalet.

... och i stället gett ett wildcard till München-segraren Holger Rune, som nu åkte ut direkt i kvalet mot formstarke bolivianen Hugo Dellien. Eller varför inte till Estoril-segraren Sebastian Baez?

Nåväl, ett högklassigt startfält är det i varje fall, precis som i Madrid. Av de 20 högst rankade saknas bara Medvedev, Berrettini och Fritz. Dessutom hittar vi Wawrinka, Thiem och Coric som får en plats via skyddad ranking.
Citera
2022-05-08, 12:26
Medlem
TupolevTu-144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geographica
Zverev ... har 2-0 h2h mot Alcaraz

Finns även en svensk med samma fina track record(h2h) mot Alcaraz.

Om Alcaraz vinner idag går han i princip upp i delad ledning på racet. Enbart 70 poäng bakom Nadal. Så här skulle det se ut på måndag:

1. R. Nadal 3530(3350+180)
2. Alcaraz 3460(2460+1000)
3. Tsitsipas 2890(2530+360)

Ingen är riktigt i närheten av dessa tre på racet. Med Alcaraz momentum och placering på nämnda lista är det absolut ingen skräll om han står som världsetta vid årets slut. Sen är det ju 3 GS kvar och massa masters, så egentligen säger inte vårens statistik så mycket. Men absolut en fingervisning vartåt det barkar..
Senast redigerad av TupolevTu-144 2022-05-08 kl. 12:36.
Citera
2022-05-08, 12:46
Medlem
TupolevTu-144s avatar
Citat:
Sant, vet inte varför jag inte gav någon topp-10 lista. Tror jag tippade GS-vinnarna. Kanske för att min lista ändå blir tråkigt förutsägbar, typ:

1. Djokovic
2. Alcaraz
3. Zverev
4. Nadal
5. Medvedev
6. Tsitsipas
7. Sinner
8. Berrettini
9. FAA
10. Kecmanovic/Fritz

147. Thiem

Dock hade jag väl tippat Alcaraz lägre om jag tippat i januari; även om jag (felaktigt) inkluderade honom i topp 10 förra året.

Lägger Medvedev rätt lågt då det inte blir någon Wimbledon för hans del. Plus lite skada.

1-6 känner man sig ju annars rätt säker på alla namnen: sen kan ordningen vara en annan.

Kyrgios ska möta Djokovic i Wimbledon.

Undra om Suppose har med Raonic på sin topp10-lista i år? Och iså fall, kommer Milos att behålla sin placering som världsfyra, eller rent av avancera något pinnhål? Jag antar hursomhelst att Raonic kommer lyckas med att "försvara" sin titel i Wimbledon från i fjol(enligt nämnda fb-användares prognoser).
Senast redigerad av TupolevTu-144 2022-05-08 kl. 13:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in