I väntan på att Alcaraz ska lyfta segerpokalen i Madrid så drar turneringen i Rom i gång. De som i likhet med mig förfasas över Madrids konstruktivistiska helvete kan finna ro i en av de vackraste anläggningarna i världen, så som anstår den italienska huvudstaden där banorna bäddas in av pinjeträd och antika skulpturer.
Italienarnas val av wildcard ställer jag mig mer frågande inför. Till skillnad från i Madrid tycks det inte vara sponsorn som gjort urvalet, snarare nån talanggrupp inom förbundet. De fyra wildcarden har nämligen gått till Flavio Cobolli (rankad 150), Luca Nardi (198), Matteo Arnaldi (277) och Francesco Passaro (366). Med tanke på att Italien redan har Sinner, Fognini och Sonego tycker jag gott att de kunde ha nöjt sig med att ge ynglingarna en plats i kvalet.
... och i stället gett ett wildcard till München-segraren Holger Rune, som nu åkte ut direkt i kvalet mot formstarke bolivianen Hugo Dellien. Eller varför inte till Estoril-segraren Sebastian Baez?
Nåväl, ett högklassigt startfält är det i varje fall, precis som i Madrid. Av de 20 högst rankade saknas bara Medvedev, Berrettini och Fritz. Dessutom hittar vi Wawrinka, Thiem och Coric som får en plats via skyddad ranking.