2022-07-04, 11:55
Medlem
Nu finns en tråd för Båstad Open som börjar idag:

(FB) Nordea Båstad Swedish Open 2022 --- 4 Juli - 17 Juli

Notera även att danska junioren Johanne Christine Svendsen spelar sin andrarunda strax i Jr. Wimbledon!

11:55 - 14:00 Johanne Christine Svendsen - Olivia Lincer, Women | Singles | Round 2
Citera
2022-07-04, 15:00
Medlem
Fotboll12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE
Ja intressant tanke med Zlatan som tennisspelare, fast frågan är om han hade haft psyket ?
I tennis gäller det att behålla lugnet.

I fotboll kan du gå mållös två matcher och sedan göra hattrick mot ett sämre lag och du är på topp igen.
Finns inte rum för svackor inom tennisen om du ska vinna turneringar, då måste du spela på topp en hel vecka.
Citat:
Ursprungligen postat av terribilis
Han hade haft det. Att Zlatan skulle ha svagt psyke är bara skitsnack. Han var länge den bästa staffskytten i världen. Han påverkas inte av psykningar på det sättet eller pressade situationer mer än någon annan.

Däremot så kan han få hjärnsläpp ibland. Det bara brinner till, men faktum är att många stora spelare har samma typ av temperament. McEnroe är ett bra exempel på en hetsig spelare som lyckades bra inom tennisen.

Faktum är att både Björn Borg och Roger Federer var likadana när de var unga. Sedan skärpte de sig.

Som sagt, jag tror att Zlatan hade lyckats bättre i en individuell sport, i synnerhet tennis. Jag tror att han skulle utvecklats mer också. Precis så som Borg och Federer så tror jag han skulle lärt sig att hantera sina känslor bättre.

Fotboll är en sport där man kan komma undan med det mycket enklare än tennis. Jag tror att om han hade spelat tennis så hade han anpassat sig. Han har till viss del också anpassat sig för fotbollen, i början av hans karriär tog han lite då och då helt galna röda kort helt i onödan. På senare år så hände det väldigt sällan (nästan aldrig).

Kanske Zlatan hade varit lite som Nick Kyrgios som tennisspelare? NK kan ju vara helt galen men är ändå lysande när han får ihop skallen.

Fast Zlatan hade nog varit mer disciplinerad. Rentav inte omöjligt att han gjort samma mentala resa som ovan nämnda Borg och Federer med självdisciplinen.
Senast redigerad av Fotboll12 2022-07-04 kl. 15:04.
Citera
2022-07-04, 18:13
Citat:
Ursprungligen postat av Fotboll12
Eventuellt kan jag kanske ha kommit på en grej.

I och med att Mikael tackade nej till wild card så gick det istället till brodern Elias som ju kämpar för att ta sig in på topp 100-listan.

Minns ni uppvisningsmatchen mellan dem jag nämnde? Mikael gjorde enligt mig medvetna missar på slutet för att Elias skulle vinna.

Mikael skulle nog aldrig öppet medge något av ovanstående.

Edit: Elias ranking har en längre tid befunnit sig i gränslandet mellan ATP och Challenger.

Jag kan mycket väl tänka mig att Mikael gör vad han kan, i tysthet, för att ge Elias lite medvind efter alla motigheter – tex ordna så att denne får en direktplats till Båstad istället för slitsamt kvalspel.

Det kommer bli intressant om Elias och Mikael får möta varandra denna vecka i Salzburg ATP Challenger.
https://www.atptour.com/en/scores/cu...urg/9531/draws

Dom kan mötas i andra omgången, om din teori stämmer kommer Mikael lägga sig för att brorsan ska få mer rankingpoäng.
Citera
2022-07-04, 18:28
Medlem
Fotboll12s avatar
Citat:
Dom kan mötas i andra omgången, om din teori stämmer kommer Mikael lägga sig för att brorsan ska få mer rankingpoäng.

Läggmatch är inte tillåtet. Att Mikael enligt mig lät Elias vinna deras uppvisningsmatch är en annan sak.

Var det inte nån som sa att de brukar undvika att spela samma turneringar? Jag är dock högst osäker på detta. Om det stämmer kanske de nu helt enkelt har ändrat sig? Förutom med Båstad (och SO?) då men det behöver vi inte dra igen.

De verkar inte ha mötts sedan 2015 (tävlingsmatcher). 2-0 i inbördes till Elias:

https://www.atptour.com/en/players/a...ymer/y268/y218
Senast redigerad av Fotboll12 2022-07-04 kl. 18:46.
Citera
2022-07-04, 19:30
Medlem
Citat:
Läggmatch är inte tillåtet. Att Mikael enligt mig lät Elias vinna deras uppvisningsmatch är en annan sak.

Var det inte nån som sa att de brukar undvika att spela samma turneringar? Jag är dock högst osäker på detta. Om det stämmer kanske de nu helt enkelt har ändrat sig? Förutom med Båstad (och SO?) då men det behöver vi inte dra igen.

De verkar inte ha mötts sedan 2015 (tävlingsmatcher). 2-0 i inbördes till Elias:

Ja det är lite märkligt att dom inte möts sedan dess faktiskt.
Kanske dom har läst på Flashback.
Klart läggmatcher inte är tillåtet, ändå händer det titt som tätt inom tennisen.
Citera
2022-07-04, 19:41
Medlem
wwrs avatar
Citat:

Jag är inte så insatt. Men hur stor är chansen att två oseedade blåbär som vanligen ryker i första matchen möts? De lär inte ha lika många inbördes möten som Federer och Nadal.
Senast redigerad av wwr 2022-07-04 kl. 19:44.
Citera
2022-07-04, 19:53
Medlem
Fotboll12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag är inte så insatt. Men hur stor är chansen att två oseedade blåbär som vanligen ryker i första matchen möts? De lär inte ha lika många inbördes möten som Federer och Nadal.

Jag tänker även på turneringar under ATP, alltså tex Challenger (även de ger ATP-poäng) där bröderna som sagt spelar samma turnering den här veckan och kan mötas i andra omgången.

Elias kämpar just nu för att ta sig in på topp 100 för då blir han direktkvalad till Grand Slam-turneringarna och kvalar även in direkt till en hel del ATP-turneringar, men som vi såg nu senast med Båstad så räckte ju inte plats 88 för Mikael för direktkval.

När en spelare kommer in på topp 50, vilket är det närmaste målet för Mikael, så är man i smöret. Då är det bara att välja och vraka bland ATP-turneringarna, bortsett från slutspelet.
Senast redigerad av Fotboll12 2022-07-04 kl. 20:12.
Citera
2022-07-04, 21:13
Citat:
Jag tänker även på turneringar under ATP, alltså tex Challenger (även de ger ATP-poäng) där bröderna som sagt spelar samma turnering den här veckan och kan mötas i andra omgången.

Elias kämpar just nu för att ta sig in på topp 100 för då blir han direktkvalad till Grand Slam-turneringarna och kvalar även in direkt till en hel del ATP-turneringar, men som vi såg nu senast med Båstad så räckte ju inte plats 88 för Mikael för direktkval.

När en spelare kommer in på topp 50, vilket är det närmaste målet för Mikael, så är man i smöret. Då är det bara att välja och vraka bland ATP-turneringarna, bortsett från slutspelet.

Mikael Ymer beter sig dock redan som han vore en topp 50 spelare och tackar nej till Båstad.
Kanske det ligger något i att han vill ge brorsan platsen.
Citera
2022-07-04, 21:18
Medlem
Fotboll12s avatar
Citat:
Mikael Ymer beter sig dock redan som han vore en topp 50 spelare och tackar nej till Båstad.
Kanske det ligger något i att han vill ge brorsan platsen.

Ja mitt intryck är att Mikael har ett rejält självförtroende och att han helt enkelt känner sig trygg i att han kommer avancera utan draghjälp av inrikes wild cards.

Matchen mot Sinner i Wimbledon visade att han har fog för en sådan inställning. Men det gäller ju att hålla sig frisk och skadefri också så det finns aldrig några garantier.
Senast redigerad av Fotboll12 2022-07-04 kl. 21:24.
Citera
2022-07-05, 14:45
Medlem
geek12s avatar
Citat:
Ja mitt intryck är att Mikael har ett rejält självförtroende och att han helt enkelt känner sig trygg i att han kommer avancera utan draghjälp av inrikes wild cards.

Matchen mot Sinner i Wimbledon visade att han har fog för en sådan inställning. Men det gäller ju att hålla sig frisk och skadefri också så det finns aldrig några garantier.

Han har fått typ 10-15 WCs genom åren totalt i SO/Båstad för att hjälpa honom i starten av karriären. Det finns INGEN bortförklaring till att tacka nej till ett WC i Sverige. INGET. Inte ens att hjälpa brorsan.
Citera
2022-07-05, 15:21
Medlem
Fotboll12s avatar
Här länk till Elias pågående förstaomgångsmatch i Salzburg (förlorade första set). Där kan man även scrolla ned till Mikaels match som dock ännu inte inletts:

https://www.atptour.com/en/atp-chall.../2022/9531/all

Edit: 127-rankade Moutet blev för tuff för Elias: 6-4, 6-3 efter en väldans massa servegenombrott åt båda håll, men mest till Moutet uppenbarligen.

Edit 2: Nu såg jag bara små delar av matchen, och i mobilen, men känslan var ändå tydlig att Elias saknar självförtroende just nu. Han behöver en boost. Hemmapublik kan nog betyda mycket för att glömma negativa tankegångar.
Senast redigerad av Fotboll12 2022-07-05 kl. 16:19.
Citera
2022-07-05, 16:27
Medlem
Fotboll12s avatar
Citat:
Här länk till Elias pågående förstaomgångsmatch i Salzburg (förlorade första set). Där kan man även scrolla ned till Mikaels match som dock ännu inte inletts:

https://www.atptour.com/en/atp-chall.../2022/9531/all

Edit: 127-rankade Moutet blev för tuff för Elias: 6-4, 6-3 efter en väldans massa servegenombrott åt båda håll, men mest till Moutet uppenbarligen.

Edit 2: Nu såg jag bara små delar av matchen, och i mobilen, men känslan var ändå tydlig att Elias saknar självförtroende just nu. Han behöver en boost. Hemmapublik kan nog betyda mycket för att glömma negativa tankegångar.

Mikael Ymer besegrade 189-rankade Arnaboldi med 6-4, 6-1 och möter nu Moutet i andra omgången.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in