2022-09-18, 01:02
Medlem
outback4s avatar
Satt häromkvällen och gick igenom Federers karriär. Den är ju på sluttampen nu och inga mer GS kommer han ställa upp i, så det fanns lite att gå igenom vad gäller en fantastisk karriär för denne publikfavorit (till skillnad från kräket från Belgrad) Nördade ner mig i en lång karriär som på många sätt är unik.
Att spela Wimbledon, och GS öht, under 4 decennier (99-21) måste ju vara lite unikt. Har någon annan spelare lyckats med den bedriften? Jimmy Connors var rätt nära, men nära skjuter ingen hare. Är det någon som känner till nån annan spelar som lyckats med den udda bedriften? eller är schweizaren ensam om detta? är ju något att ta med i historieböckerna.
Citera
2022-09-18, 10:19
Medlem
FNLSs avatar
Vad krävs av Ymers idag för att Sverige ska gå vidare?
Citera
2022-09-18, 10:35
Citat:
Ursprungligen postat av outback4
Satt häromkvällen och gick igenom Federers karriär. Den är ju på sluttampen nu och inga mer GS kommer han ställa upp i, så det fanns lite att gå igenom vad gäller en fantastisk karriär för denne publikfavorit (till skillnad från kräket från Belgrad) Nördade ner mig i en lång karriär som på många sätt är unik.
Att spela Wimbledon, och GS öht, under 4 decennier (99-21) måste ju vara lite unikt. Har någon annan spelare lyckats med den bedriften? Jimmy Connors var rätt nära, men nära skjuter ingen hare. Är det någon som känner till nån annan spelar som lyckats med den udda bedriften? eller är schweizaren ensam om detta? är ju något att ta med i historieböckerna.

Kollade upp Lopez och Karlovic, men deras första GS kom 2000 (dock bara kval).

Men: på damsidan har vi förstås ett par: Venus var i final i USO 1997, och Serena vann USO 1999 (spelade sin första GS 98). Så de, eller specifikt Venus, har rekordet.

Edit: eller rekordet vet jag fan om de har, men de bräcker åtminstone Federer på den punkten. Navratilovas karriär spänner från 1973 (kvart i FO) till 2004 (2R i Wimbledon). Ännu längre i dubbel. Från 17 år gammal till typ 48. Tror det bör vara rekordet. Tycker vi även kan ge henne några bonuspoäng då hon är lesbisk (hade hon varit vit, heterosexuell cis-man hade hon troligtvis kunnat spela tills hon var 70).
Senast redigerad av fryskyl 2022-09-18 kl. 10:42.
Citera
2022-09-18, 12:56
Avstängd
Vanstertrollets avatar
Federers kanske största bedrift är att han lyckats dupera så många människor till att tro att han är så skön och ödmjuk. En riktig gringubbe och usel förlorare är vad han är. Jag har åtminstone genomskådat honom, men det finns ju många som inte har samma skarpa ögon. Inget snack om att han var en grym tennisspelare dock. Men inte i närheten av den ängel som alla blindstyren fått uppfattningen om.

Kommer bara sakna att se honom vika ner sig mot Nadal och serben
Citera
2022-09-18, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FNLS

Det krävs svensk seger med 3-0, då går Sverige och Italien vidare..

Vid 2-1 till Sverige blir det seträkning..
Senast redigerad av sportnorden12345 2022-09-18 kl. 14:20.
Citera
2022-09-18, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FNLS
Ett smärre mirakel.
Citera
2022-09-18, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vanstertrollet
Federers kanske största bedrift är att han lyckats dupera så många människor till att tro att han är så skön och ödmjuk. En riktig gringubbe och usel förlorare är vad han är. Jag har åtminstone genomskådat honom, men det finns ju många som inte har samma skarpa ögon. Inget snack om att han var en grym tennisspelare dock. Men inte i närheten av den ängel som alla blindstyren fått uppfattningen om.

Kommer bara sakna att se honom vika ner sig mot Nadal och serben

Pinsamt inlägg, bitterheten har fått sig ett ansikte..
Citera
2022-09-18, 14:29
Avstängd
Vanstertrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sportnorden12345
Pinsamt inlägg, bitterheten har fått sig ett ansikte..

Ok. Vad ska jag va bitter över? Nadal har 22 GS och lekt med Federer hela sin karriär. Räcker så
Citera
2022-09-18, 14:45
Medlem
Citat:
Ok. Vad ska jag va bitter över? Nadal har 22 GS och lekt med Federer hela sin karriär. Räcker så

Jaha, du är väl inte Nadal?

Federer har 8-2 i titlar på spanjoren i Wimbledon, du kan inte snacka bort det..
Citera
2022-09-18, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4
Vad anser du att Federer hade för taktik mot Djokovic i Wimbledonfinalen 2019?

Och då tänker jag på mer konkreta taktiska drag än dina kommentarer om fegspel.
Jag har alltid tyckt att Federer verkar ganska envis, och vill spela sitt spel oavsett vad motståndaren gör. Möjligen anpassade han sitt spel under 2010-talet för att kunna slå Nadal, men det var i så fall en anpassning som han sen använde mot alla andra också. Man kan alltid vara mer eller mindre taktisk, och möjligen var Federer mindre taktisk i den matchen än han kunde ha varit. Placering av servar, spel mot forehand/backhand etc. Men jag tycker inte han var mindre taktisk i den matchen än vanligt. Han var precis lika otaktisk som vanligt skulle jag säga. I övrigt gjorde han vad han kunde, dvs han gjorde allt för att undvika långa slagväxlingar, och det var helt rätt, givet motståndet. Även om det såg ut som fan emellanåt.
Citera
2022-09-18, 14:50
Avstängd
Vanstertrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sportnorden12345
Jaha, du är väl inte Nadal?

Federer har 8-2 i titlar på spanjoren i Wimbledon, du kan inte snacka bort det..

Nadal-supporter jo.

Okej. 14 titlar i samma turnering smäller lite högre Ingen kommer slå det medan serben slår Federers Wimbledonrekord.
Citera
2022-09-18, 14:58
Medlem
Citat:
Nadal-supporter jo.

Okej. 14 titlar i samma turnering smäller lite högre Ingen kommer slå det medan serben slår Federers Wimbledonrekord.

Vilket är fantastiskt och gör honom utan tvekan till världens bästa grusspelare genom tiderna..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in