2008-05-26, 16:26
Medlem
Shrink in spes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
text

Du pratar om slutenpsyk och inte rättspsyk va?
Citera
2008-05-26, 16:28
Medlem
Shrink in spes avatar
Tenth:

Om du fick ändra på EN sak på rättspsyk, vad skulle det vara?
Citera
2008-05-26, 16:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tenth
Det som verkade vara vanligast på det ställe där jag satt, misshhandel och grovt olaga hot. Eller du kanske varför jag hamnade på rättspsyk istället för fängelse? Jag var så jävla dum att jag sa sanningen på RPU:n och fick diagnosen schizoaffektivt syndrom, en allvarlig psykis störning och därmed tidsobegränsat straff.
RPU:n ? hade du ett mål eller hoppade du på någon random bara och hur länge fick du sitta?
Citera
2008-05-26, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Blev du någonsin felaktigt behandlad? Alltså, tog de hårda tag mot dig, jävlades de med dig, etc.

Låter faktiskt lite som ett vuxendagis det du beskriver...
Nej det var igen som jävlades med mig. Utom de LPT-patienter som tillfälligt kom in från psykos, men att de är mer rubbade får man räkna med. Det var en av LPT-psykosarna som ville hälla ut allas flingor en morgon eftersom det fanns gift i dem. Och så var de en häktad som satt i väntan på dom och transport som var hotfull.
Generellt undvek vi de som var där tillfälligt, lpt-are och häktade som satt och väntade på dom och transport till sitt hemlandsting. De var stökigare lpt-arna eftersom de var akut sjuka och de häktade eftersom de snart skulle lämna och inte hade något att förlora på att jävlas.

Vuxendagis, kanske men man ska tänka på att alla befinner sig i olika stadier av sjukdom och för somliga kan de vara dagens bedrift att samla ihop tillräckligt med koncentration för att spela kort eller nåt.
Senast redigerad av tenth 2008-05-26 kl. 17:16.
Citera
2008-05-26, 16:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Shrink in spe
+1
Citera
2008-05-26, 17:02
Medlem
Citat:
Tenth:

Om du fick ändra på EN sak på rättspsyk, vad skulle det vara?

Mer resurser till aktivbehandling med psykolog, mer än en timme i veckan i varje fall, det skulle nog öka genomströmnings hastigheten för de som seriöst försöker delta aktivt i sitt tillfrisknande.
Citera
2008-05-26, 17:03
Medlem
Santadunks avatar
Hade du föredragit fängelse? Hur länge satt du?
Citera
2008-05-26, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TaurenT
RPU:n ? hade du ett mål eller hoppade du på någon random bara och hur länge fick du sitta?
RPU=Rättspsykiatrisk Undersökning.
De går igenom hela din sjukdomshistoria och hela ditt liv. Den lilla undersökningen P7an gjorde jag i malmö och där konstaterade att något var fel men inte vad så jag skickades till Göteborg för en stor sökning eftersom de inte hade plats i Malmö annars skulle jag gjort den stora sökningen där också.
Sedan var jag i på undersökningseheten i Göteborg i lite över tre veckor. Där fick man göra en del tester och sånt. Grejen är att man ska ha haft en allvarlig psykisk störning både vid brottstillfället och vid undersökningstillfället för att dömas till rättspsyk.

Jag hade i princip struntat i att sova i två veckor, det fanns ett mål men det var inget logiskt mål så här i efterhand. Inget random offer, då tycke jag att de förtjänade vad de fick.
Jag är inte formellt utskriven än men har permission 6 av veckans 7 dagar och snart föras över till den rättspsykiatriska öppenvården. Om allt går som de ska får jag sitta ungefär lika länge som om jag hade fått fängelse dvs ca 2 år i sluten vården.Jag får förmodligen gå ytterligare ett år i öppenvården.
Citera
2008-05-26, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Santadunk
Hade du föredragit fängelse? Hur länge satt du?
Fördelar fängelse
+tidsbestämt
Nackdelar fängelse
-arbeta
-"fängelsekultur" beroende på var man hamnar

Fördelar rättspsyk:
+behandling
+sjukersättning
Nackdelar rättspsyk
-stämplen
-ovissheten, ej tidsbestämt

Men tack vare sjukersättningen kunde jag skaffa en lägenhet så, det överväger nog till rättspsyks fördel.
Jag har ingen erfarenhet av fängelser bara häktet och rättspsyk.
Citera
2008-05-26, 17:36
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Nej det var igen som jävlades med mig. Utom de LPT-patienter som tillfälligt kom in från psykos, men att de är mer rubbade får man räkna med. Det var en av LPT-psykosarna som ville hälla ut allas flingor en morgon eftersom det fanns gift i dem. Och så var de en häktad som satt i väntan på dom och transport som var hotfull.
Generellt undvek vi de som var där tillfälligt, lpt-are och häktade som satt och väntade på dom och transport till sitt hemlandsting. De var stökigare lpt-arna eftersom de var akut sjuka och de häktade eftersom de snart skulle lämna och inte hade något att förlora på att jävlas.
Det var ett uttömmande svar, men jag syftade mer på personalen. Typ, korrupt och orättvis personal, om du förstår vad jag menar? Tänk dig Sarah Connors personal i T2.
Citat:
Vuxendagis, kanske men man ska tänka på att alla befinner sig i olika stadier av sjukdom och för somliga kan de vara dagens bedrift att samla ihop tillräckligt med koncentration för att spela kort eller nåt.
Jojo, visst är det så att vi alla mår olika bra.
Citera
2008-05-26, 17:40
Medlem
Rakiis avatar
Citat:

Oj, my bad... blandade ihop begreppen.
Citera
2008-05-26, 19:08
Medlem
Shrink in spes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Oj, my bad... blandade ihop begreppen.

Det är lugnt, blev bara lite konfys när jag läste ditt inlägg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in