2008-05-26, 19:07
Medlem
Nu är den s.k. FRA-lagen (proposition 2006/07:63 "En anpassad försvarsunderrättelseverksamhet")
på väg att klubbas igenom i riksdagen. All internettrafik kommer att styras till den statliga underrättelsemyndigheten FRA som kommer att kontrollera och totalövervaka din privata kommunikation. Regeringen och Regeringskansliet ges fullmakt att fritt styra avlyssningens inriktning.

Riksdagens omröstning sker den 17 juni. Samtliga regeringspartiet stödjer förslaget som kommer att börja gälla från den 1 juli.

http://www.regeringen.se/sb/d/8670/a/78367
http://www.riksdagen.se/Webbnav/index.aspx?nid=5475
http://rickfalkvinge.se/2008/05/10/b...ringen-atalas/
http://staffandanielsson.blogspot.co...-avvgning.html
http://www.sr.se/cgi-bin/ekot/artike...rtikel=2088965
2008-05-26, 19:22
Medlem
Eh Whatevers avatar
De var som fan, men inte oväntat.
2008-05-26, 21:41
Medlem
Man mår illa.
Senast redigerad av Seburo C-X 2008-05-26 kl. 21:45.
2008-05-26, 22:00
Medlem
Greyforms avatar
Om detta nu går igenom, tror ni det då lär användas för att ta fast fildelare? Skulle inte förvåna mig om jag ska vara ärlig.

Edit: Har dom inte haft detta i Storbritannien ganska länge? Och, sprängs det inte fler bomber i London än i Stockholm?
Senast redigerad av Greyform 2008-05-26 kl. 22:08.
2008-05-26, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greyform
Om detta nu går igenom, tror ni det då lär användas för att ta fast fildelare? Skulle inte förvåna mig om jag ska vara ärlig.
Det kommer gå igenom om vi inte omedelbart börjar protestera högljutt. Det är bråttom nu. Av någon anledning rapporterar inte TV och dagspressen om detta. ALLA regeringspartier stödjer förslaget. Läs de EXTREMT kritiska kommentarerna på Staffan Danielssons blogg så förstår du vad det handlar om. (Staffan Danielsson ansvarar för FRA-frågan hos Centerpartiet) Oscar Swartz beskriver situationen:
Citat:
Fiber skall dras från alla stora operatörer och en kopia av all kommunikation skall skickas till en statlig underrättelsetjänst
(http://swartz.typepad.com/texplorer/...r-de-ihop.html)
2008-05-26, 22:22
Medlem
Någon som vet om TOR hjälper mot detta?
2008-05-26, 22:30
Medlem
Ledarens avatar
Jag stödjer detta förslag. Jag orkar inte längre leva i en värld där terrorister vankas runt hörnet. Tack och lov att staten gör något åt detta.
2008-05-26, 22:38
Medlem
Eh Whatevers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ledaren
Jag stödjer detta förslag. Jag orkar inte längre leva i en värld där terrorister vankas runt hörnet. Tack och lov att staten gör något åt detta.

Terrorister har brevduvor, inte Internetz.
2008-05-26, 22:40
Medlem
Flytande_argots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ledaren

Jag är mer rädd för blir träffad av blixten eftersom sannolikheten för att du ska dö av det är oerhört mycket större än att du blir dödad i ett terrorattentat.
2008-05-26, 22:53
Medlem
Jerka^s avatar
Är det någon som vet vad som är syftet med all den här avlyssningen?

Om det är att upptäcka terrorister genom någon sorts filter, så kommer det garanterat inte att fungera. Cory Doctorow förklarar varför i sin bok Little Brother (rekommenderas):

Citat:
If you ever decide to do something as stupid as build an automatic terrorism detector, here's a math lesson you need to learn first. It's called "the paradox of the false positive," and it's a doozy.

Say you have a new disease, called Super-AIDS. Only one in a million people gets Super-AIDS. You develop a test for Super-AIDS that's 99 percent accurate. I mean, 99 percent of the time, it gives the correct result -- true if the subject is infected, and false if the subject is healthy. You give the test to a million people.

One in a million people have Super-AIDS. One in a hundred people that you test will generate a "false positive" -- the test will say he has Super-AIDS even though he doesn't. That's what "99 percent accurate" means: one percent wrong.

What's one percent of one million?

1,000,000/100 = 10,000

One in a million people has Super-AIDS. If you test a million random people, you'll probably only find one case of real Super-AIDS. But your test won't identify one person as having Super-AIDS. It will identify 10,000 people as having it.

Your 99 percent accurate test will perform with 99.99 percent inaccuracy.

That's the paradox of the false positive. When you try to find something really rare, your test's accuracy has to match the rarity of the thing you're looking for. If you're trying to point at a single pixel on your screen, a sharp pencil is a good pointer: the pencil-tip is a lot smaller (more accurate) than the pixels. But a pencil-tip is no good at pointing at a single atom in your screen. For that, you need a pointer -- a test -- that's one atom wide or less at the tip.

This is the paradox of the false positive, and here's how it applies to terrorism:

Terrorists are really rare. In a city of twenty million like New York, there might be one or two terrorists. Maybe ten of them at the outside. 10/20,000,000 = 0.00005 percent. One twenty-thousandth of a percent.

That's pretty rare all right. Now, say you've got some software that can sift through all the bank-records, or toll-pass records, or public transit records, or phone-call records in the city and catch terrorists 99 percent of the time.

In a pool of twenty million people, a 99 percent accurate test will identify two hundred thousand people as being terrorists. But only ten of them are terrorists. To catch ten bad guys, you have to haul in and investigate two hundred thousand innocent people.

Guess what? Terrorism tests aren't anywhere close to 99 percent accurate. More like 60 percent accurate. Even 40 percent accurate, sometimes.
2008-05-26, 23:21
Medlem
qapmocs avatar
Oj, se där! Bara det används för vettiga saker så.
2008-05-27, 00:28
Medlem
BesserWissers avatar
Om jag sticker ut med min bärbara dator och hittar ett olåst wlan och tankar ner torrents via det. Kan jag bli spårad på nåt vis om jag sedan kopplar upp samma dator hemma på mitt eget wlan? Kommer min laptop att lämna någon form av fotavtryck/fingeravtryck?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in