2008-06-18, 02:35
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arkelöv
Ja!

13:00 på SVT 2?

Såvitt jag förstått är det inte klart. Följ nyheterna, eller tråden, för besked. Det blir nog svårt att missa iaf.

Det som oroar mig mest är att detta kan sätta källskyddet samt meddelarskyddet ur spel. Väg det mot pro-argumenten, och fundera vilket slags samhälle du vill leva i.
2008-06-18, 02:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av VIINA
Hur lockar man svartklädda demonstranter till en demonstration? Kallar demonstrationen för Reclaim the Riksdag?

Jag är på!
2008-06-18, 02:42
Medlem
rotten_88s avatar
Det finns inte mycket den enskilda individen kan göra i det byråkratiska sverige har hela den historien lärt mig mycket väl.

Jag har aldrig sett flashback så enat om en fråga som denna, men vafan bryr sig ledamoterna om det?

Fyfan,detta är meningslöst. jag ska bli terrorist och mitt mål är rosenbad.
Gonatt
2008-06-18, 02:58
Medlem
Duerfians avatar
Jag tror inte att nuvarande regering är särskilt ondskefull. Men dom håller på att instifta verktyg som kommer vara livsfarliga i händerna på styrande som är lite mer rädda, lite mer desperata eller lite mer aggressiva. Det finns en sådan oerhörd tröghet att när väl systemen är på plats kommer dom inte tas bort oavsett retoriken från dagens opposition.

Början på slutet kommer inte utmärkas av stöveltramp över vårt lands gränser utan genom ett ständigt gradvis undergrävande av våra fri och rättigheter. Och nej, jag är inte särskilt konspiratoriskt lagd. Jag är bara livrädd för den utveckling jag observerat i västerländska demokratier sedan 010911.

Om det är så här dom vill skydda mig tar jag hellre risken att vara oskyddad.
Senast redigerad av Duerfian 2008-06-18 kl. 03:03.
2008-06-18, 03:13
Medlem
Terminator_Xs avatar
Kommer det att vara säkert att skriva om droger och sånt på FB om skiten går igenom?
2008-06-18, 03:23
Bannlyst
Federley ger oss alla hopp!

Kommer Federley att avgöra?

Citat:

Federley: Återremittera eller så röstar jag nej

En oerhört pressad Fredrick Federley gick upp i talarstolen och meddelade till sist sitt beslut: Återremittera eller så röstar jag emot lagen.
Därmed kommer lagen, med största sannolikhet, inte röstas igenom.

Riksdagsledamoten Fredrick Federley hade tidigare meddelat att han hade ett tal med två olika slut. Kanske var det till sist hans mors ord som fick honom att besluta sig.

- Hon sa att det du vet vad som är rätt, och bara du. Och det är sant. Det är jag som måste kunna sova om natten, känna engagemang för politiken och tycka det känns meningsfullt. Jag måste väga in värderingar, partidistriktets och väljares åsikter.

Innan han till sist slog fast sin ståndpunkt lät han Sten Tolgfors ge replik på hur man i framtiden kommer arbeta för att säkerställa medborgarens integritet på ett bättre sätt än så lagen är utformad i dag. Därefter gav Federley sitt svar.

- Då yrkar jag på att det återremitteras eller så röstar jag emot förslaget.

Ett spontant vrål hördes från åskådarläktaren med jubel och applåder.

I sitt tal menade Federley att han och centerpartiet diskuterat hela dagen och blivit eniga i frågan. Det innebär i så fall att regeringen splittras i frågan och blir den första stora sprickan som officiellt uppstått bland regeringspartierna.

Senast redigerad av MR_Robin_89 2008-06-18 kl. 03:29.
2008-06-18, 03:26
Bannlyst
Dubbelpostar för att jag inte vill att det här ska hamna ihop med Federleys uttalande.

Citat:
Hans Wallmark (m) slår fast hur en riksdagsmans roll ibland måste vara. Att väljarna har valt riksdagsledamöterna som representanter utifrån deras förmåga att välja det bästa som blir en del av hela nationens bästa.

- Det innebär att ibland måste vi visa vägen, upprätta rätta missuppfattningar, och ibland slå dövörat till den opinionen och vi till fullo ska utföra det vi ska utföra, säger Hans Wallmark och yrkar på bifall för propositionen.

Har jag missuppfattat detta eller innebär detta att han röstar för eller emot?
Senast redigerad av MR_Robin_89 2008-06-18 kl. 03:32.
2008-06-18, 03:50
Medlem
Krille_no1s avatar
Han menar att folket är för dumma att förstå att det här är för deras bästa.
Han stödjer lagförslaget således.
2008-06-18, 04:02
Medlem
Emetofilias avatar
Tre ord (och det är inte "jag älskar dig"): vi är fucked.

Hur fan skall man nu gå tillväga med kryptering? Jag är starkt på att kryptera allt gällande min dator och allt som går. Någon här som vet hur jag går tillväga? Jag är i total panik. Det sista jag vill är att bli ivägskickad till ett "ickeexisterande" gulag någonstans i djupaste Norrlands frusna helveteshålor.

Om inte manifestationer räcker, om inte politikerna får sina huvuden ur Reinfeldts arsle... Jag är mer än villig till att gå tillväga med andra metoder för att få den här jävla fittlagen stoppad för gott! Jag citerar ur en bok: "Upproret växer ur frustration..." - och jag tillägger: huvuden må rulla!

Jag hoppas sannerligen på ett nytt Stockholms blodbad: och denna gången är det politikernas huvuden som skall rulla och vars blod skall flyta!

Protest - sabotage - revolution! (Och nej, jag är inte kommunist.)
2008-06-18, 04:21
Medlem
böglyfts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Terminator_X
Kommer det att vara säkert att skriva om droger och sånt på FB om skiten går igenom?
Ja, om du använder kryptering (https://...).
2008-06-18, 04:22
Medlem
Emetofilias avatar
Surfade runt och fann detta

"Publicerad 17 juni 2008 kl 21:27

FRA-förslag återremitteras

Förslaget om FRA-avlyssning debatterades under känslosamma former i riksdagen på tisdagskvällen. Centern yrkade på återremittering, och regeringen backade i sista stund och lovade att förstärka integritetsskyddet.

Stockholm. Regeringens förslag om FRA-avlyssning kommer med största säkerhet att återremitteras till försvarsutskottet.

Moderaternas riksdagsgrupp har beslutat att stödja betänkandet med de förändringsförslag som fördes fram av alliansledamöter i riksdagsdebatten, berättar statsminister Fredrik Reinfeldt (m) för TT.

Han räknar med en återremittering av lagförslaget till försvarsutskottet, men tror att tilläggen ska kunna tillfogas snabbt. Hur snabbt vill han inte precisera med hänvisning till att det är upp till riksdagen själv att sköta sin arbetsordning. Enligt planerna ska riksdagen rösta i frågan under onsdagen.

TT: Är onsdag förmiddag praktiskt genomförbart?

– Det är helt riksdagen som äger sin egen tidtabell, säger Reinfeldt.

– Vår ambition är att lyssna in de synpunkter som kommit och se om man kan komma till en bra lösning som möter de synpunkter som olika ledamöter har haft, säger försvarsminister Sten Tolgfors.

Känslosam

Det var en påtagligt plågad Fredrick Federley (c) som ställde sig i talarstolen i plenisalen. Han har tillsammans med Annie Johansson (c) hittills varit emot den nya FRA-lagen.

Nu yrkade han på återremiss.

– Man måste göra svåra avväganden för att fatta detta mycket, mycket svåra beslut. Vissa frågor väger så pass mycket tyngre, vi måste låta det ta den tid den behöver.

Federley sade att signalspaning kan behövas – men inte på det här sättet och riktade sedan en fråga till Tolgfors huruvida regeringen avser att ta ytterligare åtgärder för att styrka integriteten. Något som blir avgörande för hans röst.

Regeringen backar

Och i sista stund, sedan propositionen har legat oförändrad och bordlagd hos riksdagen i ett års tid, backade alltså regeringen.

Försvarsminister Sten Tolgfors (m) talar om tre eftergifter till de alliansledamöter i riksdagen som riktat kritik mot den föreslagna lagen.

– För det första kommer ett uppdrag lämnas till Datainspektionen om att fram till kontrollstationen 2011 följa FRA:s verksamhet ur ett integritetsskyddsperspektiv. Man kommer att knyta en särskild referensgrupp dit, med personer som nomineras av riksdagspartierna, säger Tolgfors till TT.

Integritetsombud

Dessutom föreslår regeringen en kommitté som externt ska följa FRA:s verksamhet fram till 2011. Den ska verka utöver det integritetsskydd som finns inom FRA och vid sidan av Försvarets underrättelsenämnd och Datainspektionens verksamhet.

Regeringen är också öppen för att tillsätta ett integritetsombud, som skulle kunna utses av den parlamentariska kommittén.

På tisdagsmorgonen blev det känt att moderaterna, som fram till dess sett ut att ha alla ledamöter på ledningens sida, skulle leverera en röst mot regeringen på onsdagen, riksdagsmannen Karl Sigfrid. Han ändrade sig sedan, efter Tolgfors besked om tilläggen.

Hur många i moderaternas riksdagsgrupp som motsatte sig propositionen som den ser ut före tilläggen vill Fredrik Reinfeldt inte gå in på.

– Det är en diskussion som förts mellan allianspartierna."

Länk: http://hd.se/inrikes/2008/06/17/fra-...terremitteras/
2008-06-18, 04:25
Bannlyst
Kom o tänka på en sak ang. krypteringar! Låt säga att man förlitar sig på hushmails kryptering.. Borde det inte då "bara" vara för FRA att skicka en text själva, och sen läsa av hur krypteringen sedan skickas? Kan väl inte vara mycket svårare än så för dem att göra sig en egen krypteringsnyckel?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in