2008-06-27, 12:27
Medlem
asdfasdfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tre är svaret
Fick svar av Eva Selin Lindgren (c) som följer nedan.

En intressant sak, angående att Danmark rasar mot oss, som hon skrev var:

"Går det att säga något om hur våra nordiska grannländer sköter sin signalspaning? Går de i samma riktning som vi?

Ja, de går i samma riktning som vi. Inte minst i Danmark mot bakgrund av att de deltagit i flera internationella insatser samt haft trupp i Irak. Den danska signalspaningen är på samma sätt som den svenska inriktad på yttre hot, ett brett spektra med såväl internationell terrorism som de mer traditionella militära hoten. Även i Norge tittar man på frågan och vill utveckla signalspaningsförmågan."

Fick också det där mailet av henne. (och startade en tråd med det eftorsom jag inte kollat alla trådar än och sett att det redan publicerats )
2008-06-27, 14:51
Medlem
Mailade FRA.
Fick svar.
Får betala 180:- för alla pappren.

undrar vad det står på dom, återkommer.
2008-06-27, 15:57
Medlem
Tre är svarets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asdfasdf
Fick också det där mailet av henne. (och startade en tråd med det eftorsom jag inte kollat alla trådar än och sett att det redan publicerats )

Haha, bad luck
2008-06-27, 17:30
Medlem
calzones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dlarna
Mailade FRA.
Fick svar.
Får betala 180:- för alla pappren.

undrar vad det står på dom, återkommer.
vad för papper?
2008-06-27, 17:56
Medlem
honken80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av calzone
vad för papper?

Jag antar att han krävt ut vad de har registrerat för information om honom, något vi alla har rätt att göra. Något som i en masshandling skulle lamslå myndigheten.
2008-06-27, 20:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av honken80
Jag antar att han krävt ut vad de har registrerat för information om honom, något vi alla har rätt att göra. Något som i en masshandling skulle lamslå myndigheten.
Jo, iofs.

Men jag har för mig att en stor poäng i det hela var att spränga FRA's budget? Var det inte så? Hur in i helvete lyckas vi med det om vi ska betala 100 kr per femton minuter som de jobbar?

Nej, men skitsamma De jobbar ju bara i en timma för en

Fucking myndigheter, äckel!
2008-06-27, 20:43
Medlem
honken80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EcstaZy
Jo, iofs.

Men jag har för mig att en stor poäng i det hela var att spränga FRA's budget? Var det inte så? Hur in i helvete lyckas vi med det om vi ska betala 100 kr per femton minuter som de jobbar?

Nej, men skitsamma De jobbar ju bara i en timma för en

Fucking myndigheter, äckel!

Tror att omkostnaderna för de som ska hantera alla förfrågningar vida överskrider kostanden. Dock är det ju den ökade hanteringen som är mest problematisk för dem, inte pengarna.
2008-06-27, 22:07
Medlem
Cobra Mk IIIs avatar
Skrivbordsaktivism: Civilt motstånd mot FRA-lagen, utan att lämna skrivbordet.

Ooops! felpost, det skulle bli ny tråd...

https://www.flashback.org/showthread.php?p=11794181
Senast redigerad av Cobra Mk III 2008-06-27 kl. 22:10.
2008-06-30, 18:52
Medlem
asdfasdfs avatar
Riksdagsledamoten Gunnar Andrén (fp) tänker arbeta för att förändra lagen

Citat:
Han vill förändra och komplettera FRA-lagen med skydd för människor som tar kontakt med allmänna nyhetsredaktioner, barnbördskliniker, advokater, själasörjare och riksdagens ledamöter.

Jag har sagt det att man borde komplettera på de här fem punkterna, säger han till Expressen.se.
- Till vissa instanser i samhället måste man kunna meddela sig utan att riskera att bli avlyssnad. Alla som hänger samman med svensk grundlag och tradition. Vi ska ha ett så heltäckande meddelarskydd som möjligt. Man ska vara säker på att inte bli buggad eller telefonavlyssnad eller scannad.

Jaha, men var det inte så säkert att INGEN oskyldig svensk riskerar att bli "avlyssnad"? och var det inte en missuppfattning att det rör sig om avlyssning, det ska ju heta signalspaning även när det rör sig om paketsniffning etc enligt vissa på ja-sidan i debatten. Att nämna avlyssning var ju ett tecken på att man inte förstod någonting eller hur var det nu?
Om ingen oskyldig riskerar att bli avlyssnad för att FRA är så kompetenta, varför ska det då vara extra skydd i vissa fall?
Och borde man inte kunna meddela sig i stort sett var man vill utan att riskera att avlyssnas av statens lakejer, varför ska bara allmänna nyhetsredaktioner, barnbördskliniker, advokater, själasörjare och riksdagens ledamöter vara satta på undantag?

Varför bara barnbördskliniker och inte sjukvården i stort?
Är det känsligare att ha kontakt med en barnbördsklinik än att ha kontakt med psykiatrin eller ett reproduktionscentrum- vad menar karln med sitt utspel egentligen?
Senast redigerad av asdfasdf 2008-06-30 kl. 19:04.
2008-06-30, 19:59
Medlem
Kingandaces avatar
Många frågetecken från min sida. Kommer dom avlyssna all trafik (telefoni och internet), eller endast trafik som verkar hotande?

*Kommer man kunna ladda ner/ladda upp piratkopierat material utan att hamna i skiten?

*Kommer man kunna snacka olagligheter i telefoni (Styra CB o.s.v.)

*Kommer man kunna komma undan detta på något sätt genom kryptering på mail/msn o.s.v.?

2008-06-30, 20:05
Bannlyst
Tror det är störst chans att bli granskad om man heter Abdullah eller Mohammed eller något sådant arabiskt namn.

Någon som heter Svensson eller Johansson är nog inte så intressant.
2008-06-30, 20:05
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av honken80
Tror att omkostnaderna för de som ska hantera alla förfrågningar vida överskrider kostanden. Dock är det ju den ökade hanteringen som är mest problematisk för dem, inte pengarna.

Om de vill kan de sinka alla såna här ärenden och sen vänta på vad JO säger.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in