• 1
  • 2
2008-05-28, 17:26
Medlem
Tjenare

Länge funderat vad de är för speciellt med mac egentligen? Aldrig riktigt använt en mac dator, utan bara lekt någon gång då man var mindre.

Så vad är de som är bra (skillnad mot pc) med mac egentligen? Varför jag frågar är då jag tänkt köpa en bärbar, och macbook air ser väldigt trevlig ut.. skall mest användas till skolarbete, lite hemsidor, titta på film osv..

Så förklara gärna vad det är som är så bra med mac
Citera
2008-05-28, 17:35
Medlem
Svensson181s avatar
Frågade samma fråga ungefär då jag skulle köpa min mac, jag fick dock egentligen inget bra svar men köpte min mac ändå. Jag kan bara säga att allt är bättre med mac om vi inte räknar med på spelfronten då.

Du kommer icke ångra dig om du köper en
Citera
2008-05-28, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShazaM
Tjenare

Länge funderat vad de är för speciellt med mac egentligen? Aldrig riktigt använt en mac dator, utan bara lekt någon gång då man var mindre.

Så vad är de som är bra (skillnad mot pc) med mac egentligen? Varför jag frågar är då jag tänkt köpa en bärbar, och macbook air ser väldigt trevlig ut.. skall mest användas till skolarbete, lite hemsidor, titta på film osv..

Det är helt enkelt mer genomtänkt än vad windows är.
Inga virus. (Jo det finns men det är ungefär lika stor chans att få virus på sin mac som att Donald Trump skulle ge mig allt vad han äger.)
Jag bytade själv från windows i november 07 till en Macbook och jag kommer inte gå tillbaks det är säkert. En stor del av de bekanta till mig som jag har visat min mac för har tyckt det var otroligt smart system. Sen jag var först i min bekantskapkrets med mac i november har redan 8 st. följt efter och ingen av de ångrar sig ...

Vad du än gör i Mac så känns det så självklart.
Man kan multi-taska x-antal gånger bättre i mac än i windows också vilket jag gillar skarpt !

Och Macbook air är en sjuhelsikes dator den med... jag var och testade os en bekant för 2 veckor sedan och är nu sugen som aldrig för att köpa den trots att jag inte har behov för en dator till.

http://www.apple.com/se/getamac/

Nu får andra fylla i med fler fördelar...
Citera
2008-05-28, 17:46
Medlem
Låter nästan som en superdator

Hört de ska vara lättare att knäcka nätverk osånt med mac än pc? rykte eller stämmer de?
Citera
2008-05-28, 21:04
Medlem
qivs avatar
Köpte nyligen en Macbook. Den med 2 gb minne som kostar 11995 på onoff.
Än så länge har den inte krånglat en enda gång. Det enda är att man är lite ovan då man suttit på pc sen windows 3.1, men man lär sig rätt snabbt måste jag erkänna.

Det är framför allt bra jävla mycket snyggare än vad win är, och vista är djävulen förklädd till ett operativsystem.
Citera
2008-05-28, 21:12
Medlem
uberantonpantons avatar
Smidig, bra batteritid. Det finns massvis med information ute på stora internet.
Citera
2008-05-28, 21:13
Bannlyst
Blev lite osäker när jag läste rubriken, menar du fördelen med själva operativsystemet Mac OS, fördelen med en Mac rent hårdvarumässigt gentemot en PC eller fördelen med MacBook Air jämfört med andra Mac:ar.?
Citera
2008-05-28, 21:27
Medlem
Meursaults avatar
Citat:
Låter nästan som en superdator

Hört de ska vara lättare att knäcka nätverk osånt med mac än pc? rykte eller stämmer de?

Det stämmer nog. Många mac-användare är nog som jag; skiter fullständigt i säkerhet för att det bara är krångligt. Men om man bryr sig om att köra igång alla brandväggar och har lösenord på allt och så, då förstår jag inte varför det skulle vara enklare att hacka sig in på ett macnätverk än ett PC-nätverk.

Jag borde verkligen börja tänka på säkerheten .
Citera
2008-05-28, 21:35
Medlem
Brobecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meursault
Det stämmer nog. Många mac-användare är nog som jag; skiter fullständigt i säkerhet för att det bara är krångligt. Men om man bryr sig om att köra igång alla brandväggar och har lösenord på allt och så, då förstår jag inte varför det skulle vara enklare att hacka sig in på ett macnätverk än ett PC-nätverk.

Jag borde verkligen börja tänka på säkerheten .
Jag tror han menar att knäcka ifrån en mac, lite osäker dock.
Citera
2008-05-28, 21:39
Medlem
Deerays avatar
Ja testa en Mac på PCcity och ja blev inte lagom kär, så fort ja får en stabil inkomst ska ja köpa en Macbook Pro 17". Vilken känsla de va att använda den, helt annolunda än Windows etc. en jävla skillnad. Fast ska man vänta på nästa version? Ska ju komma en till Juli/Augusti.
Citera
2008-05-29, 10:08
Medlem
datajesuss avatar
det är väl egentligen ingen större skilnad... annorlunda iconer (mac folk förstår inte programmen om dom inte är 100% enhetliga med aqua stil tex).

varför du borde köpa en mac istället för en vista maskin är menlöst att enns börja prata om då ingen borde drabbas av vista, inte enns min värsta fiende.

gämför man mot xp istället så blir saken en helt annan. xp fungerar ju bra, det gör osx med. osx har många fördelar som snabbhet och flexibilitet. förutom att apple gör grova snesteg med sina produkter imellanåt så är man väldigt skyddad mot trassel med mac kontra tex acer/hp/dell osv..

supporten på hårdvaran är någonstans runnt "vi vet inte" eller "du kan dra åt helvete" sålänge du inte betalar hutlösa överpriser för "hjälpen".

** kan ju lätt tolkas som om jag sitter här och hatar apple på en sur gammal windows95 burk... men så är inte fallet! jag har själv en mac som jag inte byter bort i första fallet (såvida det inte blir en ny snabb och hel mac såklart)

mina fel lingon.
Citera
2008-05-29, 15:52
Medlem
Northwizs avatar
Citat:
Tjenare

Mindre krångel, bättre och mer genomtänkt design plus att du får med betydligt mer användbara program i Mac OS X än du får i Windows.

Ska du sedan koppla ihop fler datorer, synkronisera, dela information och liknande så har Apple en väsentligen mer genomtänkta lösningar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in