Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2008-05-29, 17:53
Medlem
MallManiacss avatar
Hur gör folk med synfel egentligen på festival? Har funderat lite på det där och tänker att det kanske vore ball att dra på någon i sommar. Men! Jag återkommer till frågeställningen: "Hur gör folk med synfel på festival?" Jag bär i vanliga fall månadslinser, men det känns ganska kört att kunna hålla med linstvätt osv. på festival. Ah! Endagslinser tänkte jag då. Men problem kvarstår. Som att det krävs en jävla massa renlighet och nogrannhet och sådär för att kunna sätta i en lins. Detta är inget man skulle förknippa med festival. Glasögon? Jaa... kanske. Men det borde bara ganska lätt att dessa pajar på ett eller annat sätt. Dessutom är det jobbigt och otympligt då man vill rocka loss. Så alltså, alla alternativ uteslutna... Några idéer?
Citera
2008-05-29, 18:00
Medlem
Man gillar läget och sover med linser i tre nätter. Eller försöka hitta nån badhall eller nåt där hygienen är helt tillräcklig för att ta ut linser så ögonen får vila nån halvtimme under tiden man tar en välbehövlig dusch. Men det blir hursomhelst många nätter med linser.

Lomudal ögondroppar kan vara skönt att ha med.

Sen blir det några dagar utan linser hemma.
Senast redigerad av Kivan 2008-06-10 kl. 09:34. Anledning: quote
Citera
2008-05-29, 18:00
Medlem
Bra fråga faktiskt, har själv varit i den situationen i ett antal år. Mitt vanligaste (och absolut det enklaste) knep är att hälla sprit i halsen tills man ser lika jävligt hur många korrigeringsdon man än har, fast det är väl inte direkt nåt som hjälper...

Annars brukar det finnas tillgång till vatten (åtminstone på flaska), och en tvål man kan väl ta med sig så man kan linsa sig utan att det känns som om djävulen skiter småspik i ens ögon, men det är ju lite mesigt. Glasögon har jag aldrig haft med mig ens för det känns som om de minst går sönder litegrann.
Citera
2008-05-29, 18:14
Medlem
blërgs avatar
Har haft linser/glasögon i många år och aldrig ens funderat över att detta skulle kunna vara ett problem för någon.

Vanliga månadslinser är ju absolut inget problem att ha inne i en vecka då och då. Glasögon om man vill stå längst fram vid scenen kanske kan vara ett problem, men egentligen inte. Annars så finns det linser som är framtagna för att man ska kunna ha de inne i en månad i streck. Vet inte vad de kallas men jag använder de nu och de funkar bra. Fråga din optiker.
Citera
2008-05-29, 18:58
Medlem
holys avatar
Jag har kört så att jag har tagit ett par nya 2-veckorslinser samma dag som festivalen börjar, vi brukar vara där tisdag till söndag.
Så går jag med dom i tills på söndagen när jag kommer hem, då slänger jag dem och låter ögonen vila måndagen och sedan på tisdagen tar jag ett par nya!
Har funkat bra i alla år. Men glöm inte att ha en linsbehållarburk redo och fylld med linsvätska ifall en lins skulle börja skava, så att du kan ta ut och rengöra den i vätskan och låta det skavande ögat vila ett par timmar.
Citera
2008-06-09, 17:51
Medlem
dr_phils avatar
kör med dygnetruntlinser just nu, funkar kanon men som andra har sagt innan så glöm inte linsvätska och ett extra par linser.

lagom kul om man glömmer några och gå runt halvblind sen.
Citera
2008-06-09, 18:37
Medlem
brianmolkos avatar
Man behöver ju inte grisa ner sig eller stampa sönder sitt tält
Citera
2008-06-09, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MallManiacs
Hur gör folk med synfel egentligen på festival? Har funderat lite på det där och tänker att det kanske vore ball att dra på någon i sommar. Men! Jag återkommer till frågeställningen: "Hur gör folk med synfel på festival?" Jag bär i vanliga fall månadslinser, men det känns ganska kört att kunna hålla med linstvätt osv. på festival. Ah! Endagslinser tänkte jag då. Men problem kvarstår. Som att det krävs en jävla massa renlighet och nogrannhet och sådär för att kunna sätta i en lins. Detta är inget man skulle förknippa med festival. Glasögon? Jaa... kanske. Men det borde bara ganska lätt att dessa pajar på ett eller annat sätt. Dessutom är det jobbigt och otympligt då man vill rocka loss. Så alltså, alla alternativ uteslutna... Några idéer?

Mja, det beror väl på hur rock'n'roll du är. Jag är så himla ordningssam att jag lyckats hantera mina linser trots högt alkoholintag. Det är bara till att ha en ficklampa och några våtservetter i tältet, det har funkat asbra. Men de senaste åren har jag använt linser som man får ha 6 dygn i rad (Air Optix) och det är fan så mycket skönare att slippa krångla till det med linsvätska och grejer.
Citera
2008-06-09, 19:01
Medlem
Zumas avatar
Brukar oftast bli så att jag tänker att jag ska sköta det men så blir man så jävla full första kvällen och slänger skiten eller något, förra året pissade jag ner tältet som linserna låg i så det var rätt kört. I år ska jag köra maraton med vanliga månadslinser.
Citera
2008-06-09, 19:25
Medlem
Jag brukar använda endagslinser som jag byter varje dag, aldrig vart något som helst problem. bara att tvätta händerna med sprit först (alkogel eller vad det nu heter, finns på apoteket). Efter det så är dina händer renare än vad de förmodligen brukar vara när du sätter i dina linser i vanliga fall...
Citera
2008-06-09, 23:49
Medlem
Euroshoppers avatar
Idiot. Ta med tvål och spegel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in