Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2008-05-30, 00:47
Medlem
Litet gult djurs avatar
Alla verkar ha en åsikt om konst, och något konstverk som gett en rejäl kick likt bra musik eller vad som helst. Det mesta börjar som konst.

Ändå går nästan alla internet-konstforum (som inte enbart är för klåpare som är ute efter tekniska råd) på tomgång. Min telefon ringer oftare med konstsnackare än det postas inlägg här.

varför? Sitter alla i små klickar här och där eller är det bara jag som inte vet vart alla håller hus?
Citera
2008-05-30, 08:37
Medlem
svårt med konstsnack på forum helt enkelt. kolla bara detta forum tex. nivån är inte särskillt hög. De flesta bidrar mest med onliners och en kraftig diss. De som vill bidra lägger ofta långa inlägg som kan vara svåra att bemöta på ett konstruktivt sätt utan att svaret blir ännu längre. Man diskuterar ofta olika saker men tror att man pratar om samma.
dialog partnern skall helst ha samma intresse men något annorluna infallsvinkel än man själv för att man skall gilla disskusionen, den partnern hittar du lättast irl.

Jag vet inte, jag bara gissar. men jag har inte heller sett så mycket intressant på flasback när det gäller konst iallafall.
Citera
2008-06-02, 20:29
Medlem
Clay Allisons avatar
Jadu, lustigt det där. Troligen finns det en viss stämpel på internetforum öht bland folk i konstsvängen. I alla fall bland oss med en ålder över, säg 30.

Det är ju bara att ta tråden om egna konstverk. Visst är det roligt att folk håller på osv, men över lag är det en rätt låg nivå, eller? Om dom som postar där är representativa för fb's konstkonsumenter/producenter, så lär inte nivån bli så hög.

Men visst finns det några som skriver bra, om intressanta ämnen.

Var det nåt speciellt du ville snacka om? Jag bidrar gärna till diskussionen så gott jag kan.
Citera
2008-06-02, 20:34
Medlem
Det är helt enkelt ett svårt ämne att prata om om man inte har några direkta referenspunkter. Konst är intressant eftersom det kan betraktas ur så många perspektiv och med så mycket djup och spännvidd.

Man kan säga att en kubistisk målning ser simpel ut, men i sin kontext, med bakgrundsfakta, framstår den plötsligt som lika revolutionerande som punken.
Citera
2008-06-02, 20:38
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henkko
Det är helt enkelt ett svårt ämne att prata om om man inte har några direkta referenspunkter. Konst är intressant eftersom det kan betraktas ur så många perspektiv och med så mycket djup och spännvidd.

Man kan säga att en kubistisk målning ser simpel ut, men i sin kontext, med bakgrundsfakta, framstår den plötsligt som lika revolutionerande som punken.

Ligger nåt i det. Man har liksom redan hittat dom man kan ha givande konstsnack med. Jag strävar tyvärr inte efter att övertyga någon om konsts ev förträfflighet.

Men i många många andra små nischämnen verkar det finnas en bas som är stor nog att föra givande diskussioner. Men det är kanske bara som det verkar när man skummar förbi.
Citera
2008-06-02, 20:51
Medlem
Det bästa vore ju att köra lite som en bokcirkel, fast kring ett konstverk. Man tar ett konstverk som sedan blir diskussionsämnet i tråden. Ett allmänt konsttnack blir så oändligt djupt bara och spårar alltid ur.
Citera
2008-06-02, 23:14
Medlem
haywards avatar
Citat:
Det bästa vore ju att köra lite som en bokcirkel, fast kring ett konstverk. Man tar ett konstverk som sedan blir diskussionsämnet i tråden. Ett allmänt konsttnack blir så oändligt djupt bara och spårar alltid ur.
Det låter som en riktigt rolig idé. Jag skulle sluta upp!
Citera
2008-06-02, 23:24
Medlem
Litet gult djurs avatar
Citat:

Då kör vi det här! En regel: Konstverket måste ha kommit till de senaste 10 åren.

Vem börjar?
Citera
2008-06-02, 23:42
Medlem
haywards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Litet gult djur
Då kör vi det här! En regel: Konstverket måste ha kommit till de senaste 10 åren.

Vem börjar?
Vad är det för ena skitregel?
Citera
2008-06-03, 00:15
Medlem
SonicBooms avatar
Ett problem är väl att många helt enkelt inte är insatta i ämnet. Åiskter kan man ha om allt, men för en disskution krävs mer. De flesta kan antagligen nämna Mona Lisa och kubism, men har aldrig reflekterat djupare om det eller annat.
Citera
2008-06-03, 00:47
Medlem
Litet gult djurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SonicBoom
Ett problem är väl att många helt enkelt inte är insatta i ämnet. Åiskter kan man ha om allt, men för en disskution krävs mer. De flesta kan antagligen nämna Mona Lisa och kubism, men har aldrig reflekterat djupare om det eller annat.

Mona Lisa och kubism ja, utjatat som döööden. Därför tycker jag vi håller oss inom de senaste tio åren.
Citera
2008-06-03, 01:23
Medlem
MrCheebas avatar
Di ska rita så en ser vad det föreställer.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in