Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-06-01, 20:21
Medlem
Vi ska kra frn SF till LA efter den bermda Highway 1!
r det ngon som har ngra tips p atraktioner & aktiviteter efter vgen ?
Kanske tips p Motel i Santa Cruz, s p med den info ni sitter p om boende, saker att gra mm..

Jag tnkte jag skulle ta en Surf lektion nr jag r i Santa Cruz och ven surfa lite i Santa Monica, men hur r det med hajar ? Jag r livrdd fr hajar.

Jag undrar ocks vilken stad ni tror det r mest lnsamt & roligt att Shoppa SF, LA eller LV ?

Tacksam Fr Svar.
// Mac
Citera
2008-06-01, 23:16
Medlem
Tjenare. Jag var i SF med tv kompisar och vi bestmde oss fr att kra ka ut till flygplatsen i SF och hyra bil fr att sedan kra hela vgen ner. Vi hyrde en cab och det hela funkade skitbra. Naturen och omrdet omkring vgen r vacker. Ja, det blir nstan inte vackrare om du ska kra p bil en stor vg.

Vi krde SF - Santa Barbara under en dag fr att senare kra ner till en outlet som ligger i Oxnard (eller ntt). Ligger la 30 minuter frn LA. Hur som helst.

Allt r sjukt vackert. Kr p dagtid. Nercabbat.

Underbart.
Citera
2008-06-02, 12:42
Medlem
Segelflygarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m_olsson
r det ngon som har ngra tips p atraktioner & aktiviteter efter vgen?
Hearst Castle
17-mile drive
Mazda Raceway Laguna Seca
Citera
2008-06-02, 18:42
Medlem
Appelstore i Cupertino http://www.apple.com/companystore/
Bixby Bridge - vacker bro!
Lucia Lodge - ska tydligen ha vldigt goda hamburgare och s har de fantastisk utsikt.
Monterey akvarium.
Santa Barbara.
Premium outlets i Camariollo.
Citera
2008-06-03, 20:33
Medlem
Zookarens avatar
Carmel / Monterrey
Ligger i princip nstgrds frn varandra. Carmel r rikemans stlle s det skriker om det men jvligt mysigt. 17 mile drive i Carmel rekommenderas. Motell r dyrt hr, 130 USD och uppt per natt.
Valskdningsturer i Monterrey Bay r trevligt och ven akvariumet som r vrldsbermt.

Hearst Castle
Fr inte missas. Stnger 17:30 s se till att planera resan s du inte kommer dit vid stngning som jag gjorde

Santa Cruz
verskattat surfstlle, var mest plottrigt

Santa Barbara
Mysig liten hla byggd i spansk stil. Inget hlligng mest, som sagt, mysigt.

Malibu
Trevligt att kra igenom men inget mer n s. All access till strnder etc. r private s du kan varken se eller gra ngonting. I princip s....

I vrigt r det Big Sur som r attraktionen nummer 1 - ckligt vackert. Rekommenderar att kra sderut frn SFO s du har vattnet och access till alla "Scenic Views" nra till hands.

Frvrigt rekommenderas att alltid beska "Tourist Information centers" som finns i alla ovan nmnda stllen. Service minded personal som hjlper dig med boende och attraktioner - gratis.

Kp ven en resehandbok - finns ett otal sdana inriktade mot semestrar i bil genom USA. De vet vilka stllen som r vrda att beskas och inte, jvligt ltt att man annars bara "str p" och missar alla pittoreska stllen.

Trevlig resa.
Senast redigerad av Zookaren 2008-06-03 kl. 20:38.
Citera
2008-12-16, 23:29
Bannlyst
1. Ak till Malibu och lura vakterna vid grindarna.

2. Pacific coast high way ar sjukligt overskattad.

3. Sjukt mycket negrer i USA.
Citera
2011-06-25, 08:48
Medlem
janwindahls avatar
I augusti ska jag och tv vnner ka frn SF till LA.
Fler tips n dom som redan finns i trden?
Citera
2011-07-29, 21:42
Medlem
Innan jag kte ivg p en liknande resa s tyckte jag att det svraste var att planera hur mnga dagar som skulle spenderas i varje stad och hur lng tid det tog att ka drimellan.
Vet inte om ni har ngon anvndning av detta men s hr sg det ut fr oss:
Vi stannade till i Santa Cruz i tv timmar ungefr (inkl lunch). Det var mnga som surfade dr. Vi va dr i slutet av september frra ret och d var strandtivolit stngt.
Inklusive stoppet i SC s tog det oss ca 4,5h att ka frn San Francisco till Monterey.
Frn Monterey tog det ca 2h innan vi var framme vid Big Sur-omrdet (obs tanka innan).
Eftersom man vill stanna hela tiden och kolla p utsikten s tar det tid att ka p highway 1. Fr oss tog det sex timmar (frn Monterey) innan vi var framme vid Hearst Castle. Hearst Castle ligger precis dr vgen brjar dra ifrn kusten s har man tid s tycker jag absolut att det r vrt ett stopp dr. De har olika rundturer & vi var p ngon allmn rundtur (nr 1). Det kostade 52$ fr tv.
10h efter att vi lmnat Monterey var vi framme i Lompoc fr lite mat och en sng. 10h fr denna strcka anses nog som ganska lite, jag tyckte sjlv att vi fick stressa en del fr att hinna fram till Hearst Castle.
Frn Lompoc till Santa Barbara tog det en timme.
Jag vet inte om jag just rekommenderar Lompoc men fr oss passade det bra eftersom vi hade en tid att passa i LA dagen efter och d ville vi va rtt nra fr att undvika stress.
Frn Santa Barbara till LA tog det ca tv timmar (det beror helt p trafiken).
Ni kommer f en toppenresa! Usa r en bra och lttsam plats att resa runt i.
Citera
2011-09-04, 01:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zookaren
Carmel / Monterrey
Ligger i princip nstgrds frn varandra. Carmel r rikemans stlle s det skriker om det men jvligt mysigt. 17 mile drive i Carmel rekommenderas. Motell r dyrt hr, 130 USD och uppt per natt.
Valskdningsturer i Monterrey Bay r trevligt och ven akvariumet som r vrldsbermt.

Hearst Castle
Fr inte missas. Stnger 17:30 s se till att planera resan s du inte kommer dit vid stngning som jag gjorde

Santa Cruz

Santa Barbara

Malibu
Trevligt att kra igenom men inget mer n s. All access till strnder etc. r private s du kan varken se eller gra ngonting. I princip s....

I vrigt r det Big Sur som r attraktionen nummer 1 - ckligt vackert. Rekommenderar att kra sderut frn SFO s du har vattnet och access till alla "Scenic Views" nra till hands.

Frvrigt rekommenderas att alltid beska "Tourist Information centers" som finns i alla ovan nmnda stllen. Service minded personal som hjlper dig med boende och attraktioner - gratis.

Kp ven en resehandbok - finns ett otal sdana inriktade mot semestrar i bil genom USA. De vet vilka stllen som r vrda att beskas och inte, jvligt ltt att man annars bara "str p" och missar alla pittoreska stllen.

Trevlig resa.

Jag var p 2 strnder i malibu, fast den ena (som var den fina) hade en intrdesavgift p 30 dollar
Citera
2014-04-21, 17:50
Bannlyst
Kan man cykla strckan?
Citera
2014-04-21, 17:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Zookaren
Carmel / Monterrey

Hearst Castle

Santa Cruz

Santa Barbara

Malibu

Trevlig resa.
Nej santa cruz r askul Njesflt p stranden
Citera
2014-04-22, 12:04
Medlem
Vill man ha maximal upplevelse p PCH frn SF till LA s skulle jag dela upp det p 4 ntter med fljander rutter.

Carmel/Monterrey - Cambria - Saint Luis Obispo - Santa Barbara.

Denna uppdelning innebr max 3h bil krning per dag massor med tid fr att stanna p varje lite rastplats och kolla utsikt, ta kort och bara chilla. Samt gott om tid att titta runt p de olika smorterna.

Nej tidseffektivt r det inte men det r inte heller avsitken. Jag skulle inte rekommendera att kra PCH p 1 dag. Ta d istllet Highway 5 mellan SF - LA s gr det hela p MAX 5h.
Citera
  • 1
  • 2
Denna trd visas ven p Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f685278

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här