Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-06-04, 13:08
  #1
Medlem
Eftersom drogtester på jobbet i större grad angår oss som använder cannabis än övriga droger så anser jag att en lista över företag som tillämpar dessa hör hemma i detta delforum framför andra. Tycker det är en skam att en sådan lista inte skapats i ett tidigare skede trots att det ständigt dyker upp trådar som tar upp problematiken.

Målet med tråden är alltså att hjälpa varandra att hitta ett nytt och säkert jobb genom skapa en utförlig och tillförlitlig lista över vilka företag som drogtestar, vilken typ av drogtest, hur ofta, osv. För att ytterligare hjälpa era flummarbröder vore det även bra med en kompletterande lista över vilka företag som inte använder sig utav drogtester.

Så bara börja tipsa oss, vilka företag vet ni om som drogtestar? Och vilka gör det inte?
Citera
2008-06-04, 13:09
  #2
Avstängd
battan--s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PerArnold
Eftersom drogtester på jobbet i större grad angår oss som använder cannabis än övriga droger så anser jag att en lista över företag som tillämpar dessa hör hemma i detta delforum framför andra. Tycker det är en skam att en sådan lista inte skapats i ett tidigare skede trots att det ständigt dyker upp trådar som tar upp problematiken.

Målet med tråden är alltså att hjälpa varandra att hitta ett nytt och säkert jobb genom skapa en utförlig och tillförlitlig lista över vilka företag som drogtestar, vilken typ av drogtest, hur ofta, osv. För att ytterligare hjälpa era flummarbröder vore det även bra med en kompletterande lista över vilka företag som inte använder sig utav drogtester.

Så bara börja tipsa oss, vilka företag vet ni om som drogtestar? Och vilka gör det inte?

Volvo.
Citera
2008-06-04, 13:14
  #3
Medlem
Själv vet jag att om man jobbar på lagret på ICA (alltså inte i en ICA-affär) så är det urinprov vid nyanställning som gäller. Dock så verkar de sällan ta några slumpmässiga tester efter detta.

Skånemejerier däremot använder sig inte utav drogtester av vad jag hört.
Citera
2008-06-04, 13:19
  #4
Medlem
mr. hobos avatar
Snackar vi sommarjobb också? Eller bara fasta anställningar över en längre tid?
Citera
2008-06-04, 13:21
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mr. hobo
Snackar vi sommarjobb också? Eller bara fasta anställningar över en längre tid?

Alla anställningar, hel- som deltid, säsong- eller sommarjobb spelar ingen roll!

Edit: Alltså ALLA ANSTÄLLNINGAR!
Citera
2008-06-04, 14:25
  #6
Medlem
Jag vet att SL kör pissprov på anställda, även spärrvakter(tyvärr!), det hade vart fett nice att sitta i spärren och vara bäng
Citera
2008-06-04, 15:20
  #7
Medlem
AnTiVaLs avatar
väldigt bra tråd, du får samla ihopp alla namn och göra en lista på ditt första inlägg... vore ju grymt
Citera
2008-06-04, 15:24
  #8
Medlem
Nojlagets avatar
Min erfarenhet är att kommunala verksamheter inte drogtestar. Inte heller högskolor och universitet.
Citera
2008-06-04, 15:29
  #9
Medlem
B_F_Gs avatar
Dessa företag kan du jobba för och praktiskt taget röka på jobbet (se parentes för typ av uppdrag då vissa kan vara olika hårda beroende på vad du jobbar med inom företaget).

PEAB (Anläggare)
NCC (Anläggare)
Relacom (Tekniker)
Lernia bemanning (Montör)
UNIFLEX Bemanning (Montör)
Insplanet (Förmedlare) <-- Där får du dricka öl på jobbet :=)
__________________
Senast redigerad av B_F_G 2008-06-04 kl. 16:12.
Citera
2008-06-04, 16:01
  #10
Medlem
Arena Personal (bemmaningsföretag) [Däckmontör] kan förekomma pissprov
Svensk Autorekrytering (bemmaningsföretag )[Däckmontör] likaså där kan det förekomma pissprov

fattar inte varför alla företag gör så stor deal av det hela... röka lite efter arbetstid är väl inget fel på.. som om det skulle innebära livsfara att jobba för att man har THC i blodet.. suuck
Citera
2008-06-04, 16:08
  #11
Avstängd
Fireflys avatar
Får en känsla av att det bara är arbetarklass-jobb som pisstestar. Typ lager (knarkarna kan sno grejer) eller kanske labb (knarkarna kan sno preparat)
men jag har aldrig varit med om det i den medelklassvärld jag levt hela mitt liv med tjänstemanna - eller kliniska jobb.

Jag skulle tycka det vore grymt förnedrande om jag en dag kom till mitt skrivbord /whatever en dag och behövde lämna mitt kiss till min arbetsgivare! Vem vet vad de kör för andra tester? Har jag en sjukdom? Är jag gravid? osv.

Har jag fel i mitt tänk?
Citera
2008-06-04, 16:12
  #12
Medlem
yihaas avatar
Jag vet iaf att Tarkett i Ronneby kör på drogtest när man börjar där. Å andra sidan tvivlar jag på att det är så många här som kommer att börja jobba i Ronneby
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback