Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-09-25, 04:24
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Tintinböckerna speglar en nidbild med ett kolonialt perspektiv, anser Behrang Miri som leder arbetet med utvecklingen av Kulturhusets barn- och ungdomsverksamhet.

- Afrikaner är lite dumma, araber sitter på flygande mattor och turkar röker vattenpipor, säger han.

http://www.sydsvenskan.se/sverige/ti...ran-bibliotek/

Tintin ut från Kulturhuset. Kanske hade varit bättre man hade rensat ut tomten själv.
Citera
2012-09-25, 05:23
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
http://www.sydsvenskan.se/sverige/ti...ran-bibliotek/

Tintin ut från Kulturhuset. Kanske hade varit bättre man hade rensat ut tomten själv.

I SvD säger han även:

Citat:
Miri har fattat beslutet om utrensningarna i samråd med personalen, skriver tidningen. Och han har bett sin personal att kontrollera om det finns fler böcker i bibliotekets hyllor som, enligt honom, inte borde vara där. Det kan gälla böcker med utlänningsfientligt eller homofobiskt innehåll.
- All barnbokslitteratur borde ses över. Även vuxenlitteratur.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/ti...ek_7526568.svd
Senast redigerad av Europe 2012-09-25 kl. 05:42.
Citera
2012-09-25, 06:59
Medlem
annanmedlems avatar
Fann tråden efter nyhet på TV om att han hade rensat biblioteket Kulturhuset (?) från Tintin. Sökte på namnet.

Personligen vill jag inte ha några flyktingar eller anhöriga till flyktingar alls.

Om de hade något vettigt in och ut system och skyddade de mest behövande så men nu är det ju inte så.

Kompetent arbetskraftsinvandring vore ju en annan sak.

Helidiotiskt att ge föräldrar till redan födda äldre barn full föräldraledigtid när de kommer hit. Men det är ju mycket som är idiotiskt inom politiken och gott om idioter som är politiker.

Rätt off topic men ja, som sagt, jag frågade mig också vem han var, sökte runt lite jag med och fann en del sidor.

Jag gillar Tintin, kanske inte är helt PK i dagsläget men framförallt är det ju en äventyrsserie och som sådan är den ju bra. Man behöver ju kanske inte läsa den för att få kunskap om andra folkslag.

Varifrån kommer saker som just flygande mattor? Tusen och en natt?

Att de har mattor och Islamska bågar (de som är spetsiga upptill) är väl inget konstigt. Jag har svårt att se vad som är negativt med den bilden heller. Det har väl snarare väckt respekt och intresse för arabiska mattor från min sida just att de är annorlunda. Även om de nu kanske inte är det på riktigt =p (Ja, arabiska är de väl men inte flygande.)

Ture Sventon här näst?

"Det är vår kultur synd för dig."
Citera
2012-09-25, 07:06
Medlem
annanmedlems avatar
Kan dumpa Pippi med. Hennes pappa blev ju kung på en söderhavsö?

Trist läge att man ser de mest välutbildade och arbetssamma som mest lyckade..

Låt gå för att anledningen till att man inte är högutbildad behöver vara att man är efterbliven.
Citera
2012-09-25, 07:07
Medlem
Bara en person från den delen av världen, alternativt en rabiat feminist, skulle få för sig att förbjuda harmlösa böcker. Min katt vill att Katten Gustaf ska tas bort; serien ger en nidbild av katten som djur. Kan du fixa det Miri?
Citera
2012-09-25, 07:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Behrang Miri i SvD
- All barnbokslitteratur borde ses över. Även vuxenlitteratur.

Målet är förstås att införa samma slags censur m.fl. ur rättstats- och demokratiperspektiv förkastliga avarter som förekommer flitigt i den sortens länder som unge herr Miri härstammar från men, för en utomstående, i stigande grad av obegriplighet lämnade. Behrang är ett persiskt förnamn. Varför lämnar man Iran om man ändå sympatiserar med den sortens statskonster som Iran lider och lyder under? Deja vu.
Karl Gerhard anno 1940:
Det är den ökända hästen från Troja,
som sluppit ut ur historiens stall.
I ryttargången sig statsmännen oja -
en del ha socker i fickorna ifall
att hästen skulle va´ möjlig att tämja -
det är en högst neutral politik.
Vi svenskar umgås med kraken i sämja,
han går numera i reguljär trafik.
Citera
2012-09-25, 07:23
Medlem
Poechalis avatar
Jag tycker att vi alltid ska ha en debatt och både kloka och galna ska få uttala sig. Det är det som får samhället att utvecklas och leva.

Men att rensa ut böcker med åsikter som inte passar, det känns obehagligt. Jag vill kunna läsa även om det som jag inte håller med. De flesta har ju en moralisk grundsyn och värderingar till hjälp att bedömma det man utsätts för. Tintinböckerna betydde mycket för mig som barn, och jag har nog inte blivit varken rasist eller mördare.

Nu har personalen på kulturhuset satts i arbete att leta efter mer kontroversiell barnlitteratur, vem vet var de sätter gränsen. Blir det bokbål på Sergels torg sen...?
Citera
2012-09-25, 07:36
Medlem
FetFulElaks avatar
Jag reagerade också på den här idiotens skämmiga uppenbarelse... keps, och helvete ser ut som en pundarunge från förorten... Men hur tänker blatten? Skall man rensa ut "Heart of darkness" också - den ger ju en något föråldrad bild av negrer... eller? Detta måste ju vara ett typiskt inkvoterat blattealibi - eller har han några som helst meriter för sitt jobb?
Citera
2012-09-25, 07:42
Medlem
MoLoKs avatar
Behrang sa nyss på tv4-morgon att om vi måste rensa ut mer från våra bibliotek. Den litteratur som ger en förlegad bild av genus, hbtq och rasism ska bort.
Citera
2012-09-25, 07:57
Medlem
Och det där arabäcklet ser sig själv som en Emil. Lite busig. Ditt djävla muslimtroll. Jag vet hur man BORDE busa med dig, ditt vidriga äckel. I en rättvis framtid...

Fy fan vad jag är trött på högtravande obildade ointelligenta blattar som ska "förbättra" med sina sjuka kulturyttringar och sviktande intelligens som grund. Bajssamhällets där kvotblattarna med irrationellt handlande och oförstånd med sårade egon och med hämnd som mål, styr är här. Vi måste få bort dessa vidriga människor.
Citera
2012-09-25, 07:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MoLoK
Behrang sa nyss på tv4-morgon att om vi måste rensa ut mer från våra bibliotek. Den litteratur som ger en förlegad bild av genus, hbtq och rasism ska bort.

Nog behöver vi rensa ut, men kanske inte nödvändigtvis böckerna verkar det som.
Jag tycker det känns fantastiskt fint att Behrang skall avgöra i förväg vad jag skall få läsa eller inte.
Bokbål någon?
Citera
2012-09-25, 08:10
Medlem
Vad bra, då kan vi börja med att rensa ut Koranen då? Skulle vilja se herr Behrang gå ut helt öppet med att Koranen och Bibeln är skadliga böcker, synd att inte reporten ställde frågan till honom.

Detta måsta dock vara ett skämt. Självklart kommer han att "behöva backa" tack vare "allt näthat uppiskat av SD anhängarna" och påpeka vikten av cencur på nätet i stället.

Fuck you Behrang!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in