• 3
  • 4
2011-09-06, 16:35
Medlem
Är det nån mer än jag som experimenterar med knallgas, HHO celler, Stanley Mayers manick, Joe Cell eller liknande? Jag håller på med en "bränslecell" och pulserad likström för att se om effektiv produktion funkar som så många säger att det gör. 3000 på Youtube och över 2 miljoner träffar på Google när jag söker på "HHO cell". känns inte som att det är nån skämtare som sitter hemma och hittar på allt. Har hittills nästan bara stött på folk i Sverige i kategorin "när jag gick i skolan sa fröken att man måste tillsätta mer energi än vad man får ut." Vilket iofs är rätt, men man måste vara mer öppen för andra ideer även om dom upptäckts efter 1800-talet, eller om dom inte är kända för "allmänheten". Nu säger jag inte att jag har byggt en bil som går på vatten, men jag sitter heller inte och upplyser om urgamla teoretiska lagar och säger att saker jag inte förstår är oändlighetsmaskiner.
Citera
2012-03-16, 03:50
Medlem
kan man inte göra det tvärt om, istället för att väte och syre skapar el och blir vatten så tryker man in 2 eller fler gaser som "hatar" varandra och får ut energi. kan vara svårt att få de till samman. eller att man gör om vätet tillfälligtmed ett annat änme för att få det mer stabilt och vid utvinning att regera med syret?
Citera
2012-03-17, 04:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theron
Genom att t.ex. belysa vatten med UV-ljus bildas väteperoxid.

skulle du kunna förklara lite utförligare, hur et fungerar och gärna hur man ska gå till väga så man kan exprementera lite.
Citera
2012-03-18, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av classse
kan man inte göra det tvärt om, istället för att väte och syre skapar el och blir vatten så tryker man in 2 eller fler gaser som "hatar" varandra och får ut energi. kan vara svårt att få de till samman. eller att man gör om vätet tillfälligtmed ett annat änme för att få det mer stabilt och vid utvinning att regera med syret?

Vätgas och vatten gillar varandra. Du måste tillsätta kraft (el) för att separera dem du kan sedan använda vätgasen till att få ut el när den slår sig samman med syret igen.

Visst kan du trycka ihop två ämnen som hatar varandra genom att använda el och få ut energi när de separerar igen, men vad tjänar du på det? Precis som i vattenfallet får du ju ut exakt samma energi som du en gång använde för att sätta ihop dem.

Det fins ju massor av lösningar redan idag. Frågan är ju vilket ämne som är billigast att separera (eller slå samman med något) och sedan kan lagras enkelt och billigt för att sedan kunna reagera på ett kontrollerat och ekonomiskt sätt i den begränsade volymen som finns i en bil.

Både bränsleceller och batterier är rätt dyra. Batterier har dessutom problemet att ämnena måste produceras och lagras på samma ställe som de används vilket kraftigt begränsar storleken på "tanken".
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in