• 1
  • 2
2008-06-23, 15:51
Medlem
jaeger-s avatar
http://www.reuters.com/news/video?videoId=84561
8 mil på 1 liter vatten, varför är inte detta större nyheter? Detta löser ju allt!
Citera
2008-06-23, 15:53
Medlem
Quantilhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jaeger-
http://www.reuters.com/news/video?videoId=84561
8 mil på 1 liter vatten, varför är inte detta större nyheter? Detta löser ju allt!

För att det är skojare som försökt presentera sådana lösningar sedan 1950-talet... Så innan man bevisat lite mer är det ingen som tar sådant seriöst.
Citera
2008-06-23, 16:01
Medlem
cammos avatar
För att det inte är helt sant.

http://www.inteldaily.com/?c=120&a=7157
Citera
2008-06-23, 16:15
Medlem
jaeger-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cammo
För att det inte är helt sant.

http://www.inteldaily.com/?c=120&a=7157

Okej, kan någon förkorta ner artikeln och ta det på svenska?
Citera
2008-06-27, 08:09
Medlem
Avva66s avatar
Vatten innehåller en massa energi i form av väte, och det innehåller även
syre.
Men för att få ut vätet och syret ur vattnet så går det åt mer energi än vad vattnet innehåller. Man använder elektrolys till processen har jag för mej,
det krävs alltså en massa elektricitet för processen.
Citera
2008-06-27, 11:30
Medlem
Svampfests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jaeger-
Okej, kan någon förkorta ner artikeln och ta det på svenska?

Tydligen hade de Natriumhydroxid (NaH) i tanken och när du sen häller ner vatten där får du en reaktion där vätgas bildas. Alltså ett icke fungerande koncept i det långa loppet.
Citera
2008-06-29, 07:09
Bannlyst
Är det någon som vet om detta funkar, har sett detta mängder av gånger. De som säger att det funkar hävdar att oljebolag bland andra mördar forskarna och köper patenten. Borde gå att få energi från vatten eller bränna vätgas från det.

Finns kanske en möjlighet?
Citera
2008-06-29, 11:00
Medlem
Therons avatar
m
Citat:
Ursprungligen postat av jin83
Är det någon som vet om detta funkar, har sett detta mängder av gånger. De som säger att det funkar hävdar att oljebolag bland andra mördar forskarna och köper patenten. Borde gå att få energi från vatten eller bränna vätgas från det.

Tänker på Stanley A. Meyer som i mars -98 dog tvärt mitt i en lunch med två belgare för att fira en affärsuppgörelse(?) Meyer dog pga en aneurysm i hjärnan, enligt obducenten.
Citat:
... Since the coroner (William R. Adrion) had exclusive access to the body, no one else verified his findings, and he could have said virtually anything about the manner in which Stan died. However, the coroner’s report is required to have information regarding the circumstances surrounding the death...and there were many witnesses. In other words, while the manner in which Stan died could not be corroborated by anyone else, and thus could be faked, the circumstances surrounding his death had witnesses, and thus, could not be faked.

In this section, it reads: "Decedent supposedly at lunch with N.A.T.O. officials Phillippe Vandemoortele and Marc Vancraeyenest at a Cracker Barrel diner. The group made an opening toast with cranberry juice, immediately after which, decedent ran outside followed by his brother, then vomited violently and told his brother that he had been poisoned." The belgian "investors" reacted stoically to the official confirmation of his death by Stanley’s family. No questions, no condoleances.
Idag känner vi till hur ryssarna avlivar kritiker. Som bekant fick den f.d. spionen vid FSB Aleksander Litvinenko också i sig nåt ohälsosamt vid ett möte på en restaurant i London.
Citat:
... Efter en lunch med en man som lovade uppgifter om mordet på journalisten Anna Politkovskaja blev Litvinenko hastigt svårt sjuk. På sjukhuset dit han fördes konstaterade man att han troligen förgiftats med ämnet tallium.
Meyers teknik tror jag fungerar. Det handlar inte om att sönderdela vattnet genom elektrolys för i så fall går det åt massor av energi för att frigöra vätet. Möjligen är det kinetik det hela rör sig om som får vattnet att sönderdela sig. Meyers patent har börjat gå ut och en del av kunskaperna samlats ihop på bl.a. den här sajten. ... Open source och många steg i rätt riktning.

Var faktiskt igår och åkte en ordentlig sväng på "vatten". I motorbåt med en svenskutvecklad snarlik teknik som används för att reducera bränsleförbrukningen och avgasutsläppen. Motorn drog under dagen ca 40% mindre bensin än med normalt bränslesystem. Beroende på energieffektiviseringen fick motorn betydligt mer prestanda i låg- såväl toppfart. En väldans bra grej som i vart fall jag blev glad över existerar. Men tydligen inte alla... Historien bakom just den tekniken liknar till förväxling övriga innovatörers öden som i någon form sysslar med miljöfrågor.

Det märkliga är vad jag förstår att sveriges statsmakter skyddar "miljöterrorister" som gör sitt för att ta kål på och stoppa sådan slags utveckling. Precis som Putin gör med Litvinenkos banemän. Vad gör alliansen och FRA mer än riktar bort uppmärksamheten?

Fungerar Meyers vattenbränslecell så kan mycket vältas på ända och gamla föråldrade maktsystem kanske kommer sönderdelas lika effektivt? Hoppas det.

*Filmtips, kolla på "Who killed the electric car?"
Senast redigerad av Theron 2008-06-29 kl. 11:03.
Citera
2008-06-29, 15:06
Medlem
Quantilhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jin83

Problemet med vatten är ju att det redan har "brunnit" (dvs oxiderat). Det går inte att klämma ut någon energi från det eftersom det har redan en hårt bunden molekylär struktur.

Oljebolag som köper upp mirakellösningar och mördar forskare är nog något som hör hemma på konspirationsforumet. Problemet med alla mirakellösningar är ju att om de vore sanna så vore så gott som all modern fysik fel och sannolikheten att man missat något så grundläggande skulle jag säga är liten, ytterst liten. Speciellt med tanke på energibranschens pragmatiska metodik. Man investerar pengar där det funkar och rent utav lönar sig. Saker som inte får deras uppmärksamhet fungerar oftast inte.
Citera
2008-06-29, 18:57
Medlem
Therons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quantilho
Problemet med vatten är ju att det redan har "brunnit" (dvs oxiderat). Det går inte att klämma ut någon energi från det eftersom det har redan en hårt bunden molekylär struktur.

Oljebolag som köper upp mirakellösningar och mördar forskare är nog något som hör hemma på konspirationsforumet. Problemet med alla mirakellösningar är ju att om de vore sanna så vore så gott som all modern fysik fel och sannolikheten att man missat något så grundläggande skulle jag säga är liten, ytterst liten. Speciellt med tanke på energibranschens pragmatiska metodik. Man investerar pengar där det funkar och rent utav lönar sig. Saker som inte får deras uppmärksamhet fungerar oftast inte.
Att med elektrolys sära på vätet och syret i vattenmolekylen kräver mycket riktigt energi, så står det i skolböckerna och därför kan inte heller några andra lösningar fungera tror alltför många. Vi låser oss pga prestige och andra mer dolda ofta pengamässiga orsaker (t.ex. tidigare gjorda investeringar, nya oväntade lösningar blir därför aldrig populära och kan av nyliberala makthavare av förståeliga skäl betraktas som terrorism).

Jag brukar mest hänga i Knutbytråden och har där länge förundrat mig över varför det ljugs så infernaliskt från alla håll och kanter. Människor vill så gärna tro sin ledare och därför sväljer de så lätt ofullständiga sanningar, för att inte säga rena villfarelser. Det är vad jag har kommit fram till efter fyra år. Läs gärna journalisten Charlotte Esséns välskrivna bok om Sektbarn. Knutbysekten vägrar att ta till sig något av innehållet eftersom de inte har sådana slags problem i sin lilla församling. Frånsett möjligen lite dåligt grundvatten... Tillbaka till H2O.

Går det att utvinna väte ur det på annat sätt än med elektrolys? T.ex. genom att påverka vattnet med vätets resonansfrekvens och få det att "vibrera loss"? Förmodligen går det eftersom det egentligen inte finns något som säger motsatsen. Jag vet inte hur det förhåller sig med det men har sett en del märkliga ting i samband med olika väteexperiment. Nu sist genom att åka en extremt miljören och bränslesnål motorbåt. Jag var med när den tankades och vet hur mycket minskningen rör sig om. Tidigare har jag med tång hållit i ett vanligt kopparmynt som jag sedan tände eld på med en tändsticka, myntet brann med en klar låga i drygt tre minuter, s.k. "väteutdrivning". Det var bara ett litet exempel från en lång rad försök med att lagra väte i olika metaller. Lägger man ett kopparmynt i konc. väteperoxid kan det lagra desto mer av den intressanta energibäraren väte. (Andra metallföreningar är dock effektivare).
Citera
2008-06-29, 22:51
Medlem
dubbeltrubbels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theron

Går det att utvinna väte ur det på annat sätt än med elektrolys? T.ex. genom att påverka vattnet med vätets resonansfrekvens och få det att "vibrera loss"?

Låter intressant och möjligt vid ett första skede men om man tänker lite längre så måste energin komma någonstans ifrån och alltså borde det krävas mer energi att dela på en molekyl än som utvanns när den sammanfogades.

Tyvärr.

EDIT:

Alltså jag är långt ifrån fysiker. Men om det skulle fungera med resonans som du säger så borde man kunna stänga in väte och syre i en behållare, tända eld på det (utvinna energi) sedan lägga en bråkdel av energin på att dela dem igen med hjälp av resonans. Energi skulle då komma från ingenstans, en evighetsmaskin mao. Föga troligt
Senast redigerad av dubbeltrubbel 2008-06-29 kl. 23:06.
Citera
2008-06-30, 03:39
Medlem
Therons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dubbeltrubbel
Låter intressant och möjligt vid ett första skede men om man tänker lite längre så måste energin komma någonstans ifrån och alltså borde det krävas mer energi att dela på en molekyl än som utvanns när den sammanfogades.

Tyvärr.

EDIT:

Alltså jag är långt ifrån fysiker. Men om det skulle fungera med resonans som du säger så borde man kunna stänga in väte och syre i en behållare, tända eld på det (utvinna energi) sedan lägga en bråkdel av energin på att dela dem igen med hjälp av resonans. Energi skulle då komma från ingenstans, en evighetsmaskin mao. Föga roligt
Bärkraften i den tanken försökte jag åskådliggöra med exemplet att det med en tändsticka faktiskt går tända eld på ett vanligt kopparmynt. Det som brann i metallen var upplagrad väte.

Vätet som hade "stoppats" i myntet kom från väteperoxid. Ingen extra energi hade förbrukats för att "sära på" HOOH-molekylen. Effekten uppstod pga vätets villighet till att vandra i metaller.

Bara en pytteliten detalj men ur den observationen går det säkert att utröna ett och annat intressant.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in