2008-06-30, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theron
Att med elektrolys sära på vätet och syret i vattenmolekylen kräver mycket riktigt energi, så står det i skolböckerna och därför kan inte heller några andra lösningar fungera tror alltför många. Vi låser oss pga prestige och andra mer dolda ofta pengamässiga orsaker (t.ex. tidigare gjorda investeringar, nya oväntade lösningar blir därför aldrig populära och kan av nyliberala makthavare av förståeliga skäl betraktas som terrorism).

Jag brukar mest hänga i Knutbytråden och har där länge förundrat mig över varför det ljugs så infernaliskt från alla håll och kanter. Människor vill så gärna tro sin ledare och därför sväljer de så lätt ofullständiga sanningar, för att inte säga rena villfarelser. Det är vad jag har kommit fram till efter fyra år. Läs gärna journalisten Charlotte Esséns välskrivna bok om Sektbarn. Knutbysekten vägrar att ta till sig något av innehållet eftersom de inte har sådana slags problem i sin lilla församling. Frånsett möjligen lite dåligt grundvatten... Tillbaka till H2O.

Går det att utvinna väte ur det på annat sätt än med elektrolys? T.ex. genom att påverka vattnet med vätets resonansfrekvens och få det att "vibrera loss"? Förmodligen går det eftersom det egentligen inte finns något som säger motsatsen. Jag vet inte hur det förhåller sig med det men har sett en del märkliga ting i samband med olika väteexperiment. Nu sist genom att åka en extremt miljören och bränslesnål motorbåt. Jag var med när den tankades och vet hur mycket minskningen rör sig om. Tidigare har jag med tång hållit i ett vanligt kopparmynt som jag sedan tände eld på med en tändsticka, myntet brann med en klar låga i drygt tre minuter, s.k. "väteutdrivning". Det var bara ett litet exempel från en lång rad försök med att lagra väte i olika metaller. Lägger man ett kopparmynt i konc. väteperoxid kan det lagra desto mer av den intressanta energibäraren väte. (Andra metallföreningar är dock effektivare).
Det kommer gå åt minst lika mycket energi att vibrera sönder vatten som det går åt att använda elektrolys. Det är fortfarande bindningsenergin mellan syre och väte som ska brytas så det är inte gångbart.
Citera
2008-06-30, 11:16
Medlem
Citat:
Bärkraften i den tanken försökte jag åskådliggöra med exemplet att det med en tändsticka faktiskt går tända eld på ett vanligt kopparmynt. Det som brann i metallen var upplagrad väte.

Vätet som hade "stoppats" i myntet kom från väteperoxid. Ingen extra energi hade förbrukats för att "sära på" HOOH-molekylen. Effekten uppstod pga vätets villighet till att vandra i metaller.

Bara en pytteliten detalj men ur den observationen går det säkert att utröna ett och annat intressant.
Fast du kan inte jämföra väteperoxid och vatten då väteperoxid är en väldigt instabil förening som är termodynamisk ogynsam. Den kommer alltså spontant falla sönder till vatten och syrgas. Vatten är termodynamiskt stabilt och kommer inte falla sönder spontant utan det krävs att man tillför väldigt mycket energi.
Citera
2008-06-30, 11:37
Medlem
Jerka^s avatar
Citat:
Att med elektrolys sära på vätet och syret i vattenmolekylen kräver mycket riktigt energi, så står det i skolböckerna och därför kan inte heller några andra lösningar fungera tror alltför många. (...)

Går det att utvinna väte ur det på annat sätt än med elektrolys? T.ex. genom att påverka vattnet med vätets resonansfrekvens och få det att "vibrera loss"? Förmodligen går det eftersom det egentligen inte finns något som säger motsatsen.
Jo, haken är att det gör det. Energiprincipen. Man kan inte få ett ämne att gå från ett lägre energitillstånd (vatten) till ett som innehåller mer energi (väte + syre) utan att tillföra energi. I så fall hade man ju skapat energi, och det kan man inte.

Sen spelar det ingen roll om man använder elektrolys eller resonansfrekvens eller pyttesmå pincetter - det krävs alltid en minsta energi för att sära på atomerna.
Citera
2008-06-30, 11:46
Medlem
Theron, du har PM.
Citera
2008-06-30, 11:50
Medlem
Therons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zotamedu
Fast du kan inte jämföra väteperoxid och vatten då väteperoxid är en väldigt instabil förening som är termodynamisk ogynsam. Den kommer alltså spontant falla sönder till vatten och syrgas. Vatten är termodynamiskt stabilt och kommer inte falla sönder spontant utan det krävs att man tillför väldigt mycket energi.
Genom att t.ex. belysa vatten med UV-ljus bildas väteperoxid.
Citera
2008-06-30, 11:57
Medlem
Quantilhos avatar
Citat:
Att med elektrolys sära på vätet och syret i vattenmolekylen kräver mycket riktigt energi, så står det i skolböckerna och därför kan inte heller några andra lösningar fungera tror alltför många. Vi låser oss pga prestige och andra mer dolda ofta pengamässiga orsaker (t.ex. tidigare gjorda investeringar, nya oväntade lösningar blir därför aldrig populära och kan av nyliberala makthavare av förståeliga skäl betraktas som terrorism).

Jag brukar mest hänga i Knutbytråden och har där länge förundrat mig över varför det ljugs så infernaliskt från alla håll och kanter. Människor vill så gärna tro sin ledare och därför sväljer de så lätt ofullständiga sanningar, för att inte säga rena villfarelser. Det är vad jag har kommit fram till efter fyra år. Läs gärna journalisten Charlotte Esséns välskrivna bok om Sektbarn. Knutbysekten vägrar att ta till sig något av innehållet eftersom de inte har sådana slags problem i sin lilla församling. Frånsett möjligen lite dåligt grundvatten... Tillbaka till H2O.

Går det att utvinna väte ur det på annat sätt än med elektrolys? T.ex. genom att påverka vattnet med vätets resonansfrekvens och få det att "vibrera loss"? Förmodligen går det eftersom det egentligen inte finns något som säger motsatsen. Jag vet inte hur det förhåller sig med det men har sett en del märkliga ting i samband med olika väteexperiment. Nu sist genom att åka en extremt miljören och bränslesnål motorbåt. Jag var med när den tankades och vet hur mycket minskningen rör sig om. Tidigare har jag med tång hållit i ett vanligt kopparmynt som jag sedan tände eld på med en tändsticka, myntet brann med en klar låga i drygt tre minuter, s.k. "väteutdrivning". Det var bara ett litet exempel från en lång rad försök med att lagra väte i olika metaller. Lägger man ett kopparmynt i konc. väteperoxid kan det lagra desto mer av den intressanta energibäraren väte. (Andra metallföreningar är dock effektivare).

Theron, att "vibrera" loss vätet från syret kommer att kosta ungefär lika mycket energi som elektrolys. Man kanske kan tjäna lite effektivitet men inte så mycket mer.

Det går inte att ta några större genvägar då det är en molekylär bindning som ska brytas och dess bindningsenergi är den teoretiskt minsta möjliga energiåtgången. Bindningsenergier för vatten är några elektronvolt och det är ungefär samma energimängder som frigörs vid förbränning (dvs när nya molekylera bindningar görs via oxidation). Vatten är ju vätgas som har "brunnit" så att splittra bindningen och sedan återupprepa den ger ju +/- noll i bästa teoretiska fall. Just därför fungerar inte vattendrivna motorer. Vatten har redan brunnit...
Citera
2008-06-30, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quantilho
Theron, att "vibrera" loss vätet från syret kommer att kosta ungefär lika mycket energi som elektrolys. Man kanske kan tjäna lite effektivitet men inte så mycket mer.

Inte om man träffar egenfrekvensen... Om man skickar ut vågor med tre olika frekvenser kan man få molekylerna att släppa med liten energiåtgång.

För övrigt är det bevisat att man kan få ner bränsleåtgången med hjälp av vätgas.

Vill man lära sig lite mer om utvinning av gas från vatten så kan man söka på youtube på "Browns gas".
Senast redigerad av Henriklj 2008-06-30 kl. 12:25.
Citera
2008-06-30, 13:41
Medlem
Gudmunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quantilho

Det går inte att ta några större genvägar då det är en molekylär bindning som ska brytas och dess bindningsenergi är den teoretiskt minsta möjliga energiåtgången. Bindningsenergier för vatten är några elektronvolt och det är ungefär samma energimängder som frigörs vid förbränning (dvs när nya molekylera bindningar görs via oxidation). Vatten är ju vätgas som har "brunnit" så att splittra bindningen och sedan återupprepa den ger ju +/- noll i bästa teoretiska fall. Just därför fungerar inte vattendrivna motorer. Vatten har redan brunnit...

Komma här med vetenskap , folk vill ju tro.
Citera
2008-06-30, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gudmund
Komma här med vetenskap , folk vill ju tro.
Har du ens läst vad Theron har skrivit?

Nä, håll dig till I&I du.
Citera
2008-06-30, 16:31
Medlem
Citat:
Genom att t.ex. belysa vatten med UV-ljus bildas väteperoxid.
Ja och då tillför du energi i form av ljus. Det går inte att få ut energi ur tomma intet vilket är vad folk försöker med när de försöker få saker att gå på vatten. Vill man ha ett hållbart bränsle för framtiden borde man kolla mer på olika sätt att tillverka vätgas eller alkoholer/estrar/etrar/ketoner med hjälp av solen. Där har du en framtid som faktiskt är möjlig och inte bara massa konspirationsteorier blandat med science fiction. Den där länken du postade förut luktar fatilarkalkyl lång väg.
Citera
2008-06-30, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Henriklj
Inte om man träffar egenfrekvensen... Om man skickar ut vågor med tre olika frekvenser kan man få molekylerna att släppa med liten energiåtgång.

För övrigt är det bevisat att man kan få ner bränsleåtgången med hjälp av vätgas.

Vill man lära sig lite mer om utvinning av gas från vatten så kan man söka på youtube på "Browns gas".
Nej du måste fortfarande tillföra mer energi än den bindningsenergi som håller fast vätet vid syret. Om man sen gör det med elektrolys, vibrationer eller ,som någon föreslog, pincett så går det fortfarande åt lika mycket energi. Tänk det som två magneter som sitter ihop. Om du är fiffig kan du säkert hitta på massa olika sätt att dra isär dem genom att dra, skaka, vrida, mm men det går alltid åt minst en viss mängd energi. Samma sak gäller för molekyler. Lyssna på Quantilho, h*n känner till termodynamikens grundläggande principer.
Citera
2008-06-30, 17:36
Medlem
Therons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zotamedu
Ja och då tillför du energi i form av ljus. Det går inte att få ut energi ur tomma intet vilket är vad folk försöker med när de försöker få saker att gå på vatten. Vill man ha ett hållbart bränsle för framtiden borde man kolla mer på olika sätt att tillverka vätgas eller alkoholer/estrar/etrar/ketoner med hjälp av solen. Där har du en framtid som faktiskt är möjlig och inte bara massa konspirationsteorier blandat med science fiction. Den där länken du postade förut luktar fatilarkalkyl lång väg.
Sant är att energi tillförs (ex. solenergi till vattnet). Det frigjorda vätet kan t.ex. lagras i nanofiber. Väte är bara en effektiv energibärare.

Postade tidigare en länk till Meyers erfarenheter och intressanta rön. Det finns vissa religiösa kopplingar till den djupt religiösa uppfinnaren. I Usa är det inte ovanligt att folk retar upp sig och stämmer skiten ur varandra. Han råkade ut för det , förutom fick ett plötsligt och oväntat hembud vid en affärslunch för att fira att ett mer kontant bud hade lagts på mer än 800 miljoner dollar.

Jag tvivlar inte på att det rörde sig om oegentlighter, Sveriges mästeruppfinnare nr.1 Håkan Lans har råkat ut för en liknande setup.

Om det nu är så att det med hjälp av solenergi på ett enkelt sätt går att producera HOOH (väteperoxid) i vanligt vatten och med det sedan lättare frigöra vätet ur vattnet, vad är det då som hindrar att tillvarata det frigjorda vätet i lämpliga lagringskärl, t.ex. gjorda av nanofiber - för vidare distribution?

Isch vad knepigt att skriva på ett enkelt sätt om kemi. Hoppas alla förstår ändå. Vissa bitar om särskilt lagringen är fortfarande tämligen outforskade.

Av mer eller mindre dunkla skäl hindrar vi mest oss själva genom att hela tiden ställa upp hinder.

OH-radikalernas egenskaper (väteperoxid) är tydligen väldigt intressanta.

Jag har sett intressanta försök med solpaneler och holografisk optik som koncentrerade solljuset mot vacuumrören. Som "brännglas".

(Rymdteleskopet Hubble var pga tillverkningsfel närsynt när det skickades upp till rymden. Reparerades med hjälp av holografisk optik "fick glasögon" och har sedan dess levererat knivskarpa bilder från rymden).

Dessa prototypsolfångare var väldigt effektiva, men känsliga för luftföroreningar. Glasen kunde och för sig tvättas med jämna mellanrum. Med det tillkommer nya aspekter att tänka på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in