• 1
  • 2
2008-06-25, 13:49
Bannlyst
http://www.sydostran.se/index.66247---1.html

Citat:
40 Karlskronamoderater har lämnat partiet i år

En del av dem blir sverigedemokrater BLEKINGE
Moderaterna i Karlskrona har tappat runt 40 medlemmar sedan årsskiftet.
Försvarsfrågan har varit en het fråga för dessa.
Och en del av dem väljer Sveridemokraterna som nytt alternativ.

För bara ett par veckor sedan aviserade den förre moderaten Ulf Sennerlin att han lämnar partiet. ”Urusel försvarspolitik likt ett studentspex” var anledningen berättade han för Sydöstran.
Men det är inte bara Ulf Sennerlin som väljer att lämna partiet. Sedan årsskiftet har runt 170 moderater i länet valt att inte betala sin medlemsavgift. 40 av dem tillhör Karlskronadistriktet och försvarspolitiken har varit den stora frågan för många av dem.
– Det stämmer att vi har ett tapp bland våra medlemmar och att många av dem öppet sagt att det beror på missnöje med försvarspolitiken, säger Carl-Göran Svensson, ordförande i moderaternas Karlskronadistrikt.

SD nästa
Och nästa tillflyktsort för en del av dem verkar vara sverigedemokraterna.
– Jag kan säga att vi just nu för diskussioner med flera moderater som funderar på att gå över till oss, berättar Richard Jomshof, sd. En del av dem är till och med sådana som är aktiva i partiet just nu.
Något som delvis bekräftas av Carl-Göran Svensson.
– Jag vet ingen som är aktiv nu som har aviserat att de tänker byta parti. Däremot finns det dem som sagt upp sitt medlemskap hos oss som uttryckt att de funderar på att bli medlemmar i sverigedemokraterna.
Vad gör ni åt detta?
– Det står ju varje människa fritt att välja vilket parti man ska tillhöra. Vi jobbar däremot hårt med att få de som inte betalt att fortsätta sitt medlemskap hos moderaterna, säger Carl- Göran Svensson.
FAKTA/ Detta upprör moderaterna
Enligt tradition har moderaterna en stark ställning inom försvaret. Något som till exempel kan märkas i Karlskronas kommunfullmäktige där fyra av 16 ledamöter är officerare. Det är den styrande regeringens förslag till dramatiska sparförslag inom försvaret som upprör många moderater.

Emma Söderbom
Publicerad 2008-06-25 03:00
Börjar sd locka fler moderater än socialdemokrater nu? Denna trend har tidigare uppmärksammats av Expressen:

Sverigedemokraterna får stöd av moderater (2008-05-02)
http://www.expressen.se/...

Finns det en potential för sd att locka till sig moderata väljare på försvarsfrågan och andra frågor? Vad tror ni?

Så här ser sd på försvaret:

http://www.sverigedemokraterna.net/a...ullnews&id=305
Citera
2008-06-25, 13:53
Bannlyst
Något annat som talar för denna utveckling är det som togs upp i P J Anders Linders krönika/ledare:

Moderata kamikazepiloter (2008-06-22 04.44/11.26)
http://www.svd.se/opinion/ledarsidan...el_1393251.svd

Citat:
Till att börja med har jag alltid trott att politik går ut på att bli vald och få genomslag för sina värderingar, men även om vi lämnar den romantiken åt sidan leder m-strategin i diket.

• Det finns trots allt andra partier. Det vore konstigt om inte sd försökte profitera på försvarsfrågan och om inte piratpartiet får medvind av Lex Orwell. Och det är möjligt att starta nytt. Strömmarna blir små, men det är marginalerna också.
Sd har ju profiterat och profilerat sig på försvarsfrågan, men detta har bara inte nått ut i riksmedierna. Men det är viktigt att man tar den debatten från partiets sida.
Citera
2008-06-25, 17:43
Moderator
Strix m/94s avatar
För min...

...del, som är ett högerspöke och stor vän av ett starkt försvar, är M inte längre ett trovärdigt politiskt parti. Detta har förstärkts även av andra åtgärder under mandatperioden. Men för min del är SD inte ett alternativ. Detta oaktat kan jag inse att många M-väljare, som under många år sett vänsterns nedrustning av försvaret, nu är oerhört besvikna över hur en borgerlig regering hanterar frågan. Mycket sannolikt kommer detta att få effekter i nästa val och måhända kommer detta både att tippa Alliansen och leda till att SD kommer ini riksdagen.
Så går det när man inte sköter sina kort väl.
Citera
2008-06-25, 18:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
...del, som är ett högerspöke och stor vän av ett starkt försvar, är M inte längre ett trovärdigt politiskt parti. Detta har förstärkts även av andra åtgärder under mandatperioden. Men för min del är SD inte ett alternativ. Detta oaktat kan jag inse att många M-väljare, som under många år sett vänsterns nedrustning av försvaret, nu är oerhört besvikna över hur en borgerlig regering hanterar frågan. Mycket sannolikt kommer detta att få effekter i nästa val och måhända kommer detta både att tippa Alliansen och leda till att SD kommer ini riksdagen.
"Men för min del är SD inte ett alternativ." Varför inte? Finns det något annat alternativ för dig, menar du? Att inte rösta eller rösta blankt? Man tager vad man haver, Strix... Sd är inte ett perfekt parti, men de kan faktiskt, eller förhoppningsvis, påverka alliansen åt det mer värdekonservativa hållet.
Citera
2008-06-25, 18:38
Medlem
Andremasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94

Strix, jag tänker i precis samma banor som dig. Men frågan är; Vart skall man vända sig 2010, för att, så att säga, få ut mest möjliga av sin röst?

Skulle man kunna tänka sig, och hoppas på, ett riktigt högerparti, som står för gammeldags riktiga högeråsikter?
Citera
2008-06-25, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whoopwhoop
Finns det en potential för sd att locka till sig moderata väljare på försvarsfrågan och andra frågor? Vad tror ni?

Mycket möjligt att några frustrerade moderater kan gå över till sd. Och sen då? Ska sd riva upp den nuvarande borgerliga försvarspolitiken? Och i så fall hur?
Citera
2008-06-25, 18:41
Bannlyst
Citat:
http://www.sydostran.se/index.66247---1.html

Börjar sd locka fler moderater än socialdemokrater nu? Denna trend har tidigare uppmärksammats av Expressen:

Sverigedemokraterna får stöd av moderater (2008-05-02)
http://www.expressen.se/...

Så här ser sd på försvaret:

http://www.sverigedemokraterna.net/a...ullnews&id=305

Dessa individer använder försvarsfrågan som "Målvakt", för att slippa säga att dom egentligen är invandringskritiker.
Citera
2008-06-25, 18:46
Medlem
Tjackmosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gustavus Vassa
Mycket möjligt att några frustrerade moderater kan gå över till sd. Och sen då? Ska sd riva upp den nuvarande borgerliga försvarspolitiken? Och i så fall hur?
Nej, men detta tillsammans med FRA-lagen och allmänt missnöje över den förda politiken både från liberaler och konservativa ökar pressen på Reinfeldt. Om detta fortsätter kommer det vara ohållbart att försvara den nuvarande politiken ens av "taktiska skäl", vilket råkar vara anledningen till att man inledde flytten mot vänster från första början. Kanske kommer vi 2010 eller 2014 få se "Nya Gamla Moderaterna", lanserat av Per Schlingman...
Citera
2008-06-25, 18:50
Medlem
Aakes avatar
Självklart blir det så här när moderaterna uppe i Fjollträsk mest vurmar för bÖgeri, Blatteimport, nedläggning av försvaret, lurar folk på deras försäkringspengar, skattehöjningar för konsumenter och låginkomsttagare osv osv.

Moderater ute i landet vill ju kunna se sig själva i spegeln.
Citera
2008-06-25, 18:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av yatzy_winner
Dessa individer använder försvarsfrågan som "Målvakt", för att slippa säga att dom egentligen är invandringskritiker.
Varför skulle de då ha väntat tills nu?
Citera
2008-06-25, 21:34
Moderator
Strix m/94s avatar
Din...

Citat:
"Men för min del är SD inte ett alternativ." Varför inte? Finns det något annat alternativ för dig, menar du? Att inte rösta eller rösta blankt? Man tager vad man haver, Strix... Sd är inte ett perfekt parti, men de kan faktiskt, eller förhoppningsvis, påverka alliansen åt det mer värdekonservativa hållet.

...fråga är relevant, och jag har emellanåt diskuterat den med Grue. Just nu har jag inget alternativ. Det innebär att jag antingen avstår från en partiröst eller i sista stund väljer efter rent taktiskt övervägande, kanske mer mot än för. Som konservativ vill jag se politiska alternativ bevisa sin förträfflighet innan de får mitt förtroende och hittills tycks alla partier som haft chansen enbart göra mig besviken.
Citera
2008-06-25, 21:40
Moderator
Strix m/94s avatar
Ja...

Citat:
Ursprungligen postat av Andremask
Strix, jag tänker i precis samma banor som dig. Men frågan är; Vart skall man vända sig 2010, för att, så att säga, få ut mest möjliga av sin röst?

Skulle man kunna tänka sig, och hoppas på, ett riktigt högerparti, som står för gammeldags riktiga högeråsikter?

...det hade man ju velat se. Jag kan inte riktigt svara på frågan varför ett sådant parti inte funnits tidigare, eller varför det i praktiken försvunnit. Det är nog ett faktum att ett sådant parti skulle ha svårt att någonsin kunna bilda regering ensamt, men det innebär ju inte att det skulle kunna få igenom mycket av sin politik bara genom att finnas i riksdagen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in