2008-06-26, 03:34
Medlem
ThisIsTheZodiacs avatar
Olle Möller - skyldig eller oskyldig?

En av svensk kriminalhistorias mest omdiskuterade personer är nog Olle Möller som mot sitt nekande dömdes för två brutala mord.

1939 hittades den 10-åriga flickan Gerd strypt i Sundbyberg. Olle Möller dömdes i ett indiciemål för dråp. 20 år senare, 1959, hittades den 34-åriga kvinnan Rut mördad i Örebro. Möller dömdes även denna gång.

Han misstänktes även för andra uppmärksammade mord vid denna tidpunkt, som exempelvis koffertmordet på 5-åriga Kerstin Blom, men det var många som tvivlade på Möllers skuld, bland andra journalisten Henry Sidoli. Han arbetade i 15 års tid med en bok om Gerdfallet, som han menade var ett justitiemord. Sidoli dog 1997 och hans manus på 1 800 sidor blev aldrig färdigställt och hann inte ges ut.

Så sent som 1998 gjordes DNA-test i Gerdmålet, men den tidens teknik kunde varken fria eller fälla Möller. Efter Olle Möllers död 1983 fortsatte dottern att kämpa för att pappan skulle få resning och ett vittne framträdde som erkände att han vittnat falskt i Stockholms rådhusrätt mot Olle Möller. Högsta domstolen avslog dock ansökan.

Koffertmordet

1955 hittades en död flicka i en väska i Albysjön söder om Stockholm. 5-åriga Kerstin Blom hade blivit våldtagen och strypt.

Olle Möller misstänktes för mordet, men ingen gärningsman kunde gripas trots att tusentals personer hördes i utredningen. 1964 fick polisen ett tips som ledde till gripandet av den tidigare dömde sexualförbrytaren Hugo Färnström. Han var bland annat dömd för våldtäkt på sin styvdotter.

När han i polisförhör kallade Kerstin för Gerd väcktes utredarnas misstankar om att han även var skyldig till att ha strypt Gerd 1939. Färnström dömdes till livstid för mordet på Kerstin, men några bevis för att han också skulle ha varit ansvarig för Gerds död framkom aldrig.

http://www.crimenews.se/content/view/24761/1/

Sånt här finner jag fascinerande, varför var dom så snabb på att döma honom? Var det så att domstolarna var så otroligt sugna på att döma någon och det fort ? Eller kan det finnas nån skön konspiration bakom ? och Manuset som Sidoli hade verkar vara intressant.
Citera
2008-06-26, 20:04
Medlem
möller har skrivit en bok själv boken heter jag är oskyldig
Citera
2008-06-27, 10:35
Medlem
ThisIsTheZodiacs avatar
oh lala. Det låter intressant.
Citera
2008-06-27, 11:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ThisIsTheZodiac

Hade det vart idag hade aldrig olle >möller blivit dömd för dessa två mord; det är många krimologer och annat folk som är hundra på att olle inte gjorde det:
d
som en skrev så tog dom ju en senare HUGO som vart dömd för ett av morden., Olle fick stånga pannan blodig för överhuvudtaget bli trodd, desutom hade dom förbaskat bråttom att fälla honom.

Jag bodde granne med Olle i fjugesta vid Örebro och han var en enstöring, med lite djur. Men på något sätt så var jag ofta där och drack kaffe.

Efter allt olle berättade för mig som jag inte skriver ner här så är jag bomsäker på att han är oskyldig till bägge morden!

Förhören med olle var en fars, dom hade gett sig fan på att fälla honom, vilket dom även sade till honom, planterade ut saker, fick vittnen att ändra
på sig.

Idag går inte sådant i den utsträckning som då var brukligt, man har andra ¨metoder idag, samt internet alla vet vad som försigår bakom kulliserna.

Olle var tapper! och att han är oskyldig dömd råder inga tvivel om.

jag flyttade så kontakten försvann. men jag kommer ihåg den som ett ljust minne. Av en oskyldig som ingen trodde på!
Citera
2008-06-27, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snorig
Hade det vart idag hade aldrig olle >möller blivit dömd för dessa två mord; det är många krimologer och annat folk som är hundra på att olle inte gjorde det:
d
som en skrev så tog dom ju en senare HUGO som vart dömd för ett av morden., Olle fick stånga pannan blodig för överhuvudtaget bli trodd, desutom hade dom förbaskat bråttom att fälla honom.

Jag bodde granne med Olle i fjugesta vid Örebro och han var en enstöring, med lite djur. Men på något sätt så var jag ofta där och drack kaffe.

Efter allt olle berättade för mig som jag inte skriver ner här så är jag bomsäker på att han är oskyldig till bägge morden!

Förhören med olle var en fars, dom hade gett sig fan på att fälla honom, vilket dom även sade till honom, planterade ut saker, fick vittnen att ändra
på sig.

Idag går inte sådant i den utsträckning som då var brukligt, man har andra ¨metoder idag, samt internet alla vet vad som försigår bakom kulliserna.

jag flyttade så kontakten försvann. men jag kommer ihåg den som ett ljust minne. Av en oskyldig som ingen trodde på!

i boken Brottsplats Sverige finns en bra beskrivning av hur polisen manipulerade mot Olle.
Citera
2008-06-27, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThisIsTheZodiac

http://www.bokborsen.se/%22%3BMö%3Bl...u4297490_1.htm
130 kr kostar boken. Kanske värt det.
Citera
2008-07-28, 20:07
Medlem
Citat:
d

på sig.

Häftigt att du träffat denne man. Tror du något liknande skulle kunna hända igen? Dve en sådan, vad det verkar, grym förföljelse av en ev oskyldig person.
Citera
2008-07-28, 21:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bolsjevik
Häftigt att du träffat denne man. Tror du något liknande skulle kunna hända igen? Dve en sådan, vad det verkar, grym förföljelse av en ev oskyldig person.

Definitivt! Detta sker oxå fast med andra metoder. Många sitter för brott dom ej gjort. inte bara dom som blir frikända av envetna journalister och olika
folk. Joy Rahman,samt gubben som fälldes för att dottern läst en bok på ett tonårshem, åkte 2 man, tills UPDRAG GRANSKNINGS Hannes Råstam tog tag i saken, finns en uppsjö man kan berätta om som sägs inne på kåken.

Häktad på sagolika skäl som det heter intern!
Citera
2008-07-28, 22:57
Medlem
Julius Moscas avatar
Citat:
Definitivt! Detta sker oxå fast med andra metoder. Många sitter för brott dom ej gjort. inte bara dom som blir frikända av envetna journalister och olika
folk. Joy Rahman,samt gubben som fälldes för att dottern läst en bok på ett tonårshem, åkte 2 man, tills UPDRAG GRANSKNINGS Hannes Råstam tog tag i saken, finns en uppsjö man kan berätta om som sägs inne på kåken.

Ja, den lille mannen med de snälla ögonen har ju dessutom förföljts av otur då han för närvarande sitter häktad för ett nytt mord.
Citera
2008-07-29, 05:23
Medlem
Citat:

kan du inte berätta mer om Olle?
Citera
2008-07-29, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av feffe15
kan du inte berätta mer om Olle?

Instämmer. Tell us more.
Citera
2008-07-29, 18:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Julius Mosca
Ja, den lille mannen med de snälla ögonen har ju dessutom förföljts av otur då han för närvarande sitter häktad för ett nytt mord.

Ja det är riktigt! Men han sitter i ett land där pengarna styr allt! vem vet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in