Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-06-26, 22:01
Medlem
Silverturks avatar
Denna tråd handlar om min och moderatswings cykeltur till Stockholm som genomfördes igår, samt diskussioner rörande liknande cykelturer och andras erfarenheter samt ur ren träningssynpunkt. Tidigare tråd:

https://www.flashback.org/showthread.php?t=697522

Till att börja med åkte vi ut mot Getå, för att ta gamla riksvägen upp förbi Stavsjö och Strömsfors, som sedan gick mot Nyköping. Väl i Nyköping åkte vi mot Runtuna. Våran tanke var först att åka förbi Gnesta och sedan mot Södertälje, men då vi först åkte mer än en mil åt fel håll och dessutom kom in på en väg direkt skyltad mot Södertälje följde vi den.

Runt fyra mil efter Nyköping åkte vi förbi Vagnhärad. Ytterligare fyra mil senare hade vi kommit till Södertälje, till Pershagen (Eller vad det hette). Vi tog oss genom Södertälje, åkte över vattnet för att finna väg 225 mot Nynäshamn. Det gick vägen, och sedan följde vi denna till Bremora/Vårsta, där väg 226 svängde av upp mot Stockholm, förbi Tumba och Huddinge. Det var nu bara att följa denna tills det regionala cykelnätet tog vid, och ett mindre helvete började.

Det må vara bra att det är skyltat med exakt antal km och åt vilket håll man ska åka, men på vissa platser verkade skyltningen försvinna helt åt helvete eller peka åt något annat håll. Dessutom hade vi varit dumma och inte lärt oss vad de olika delarna heter och vart de ligger, utan hoppades att kunna följa skyltningar likt "Stockholm C". istället stod det Årsta, Nacka etc, som man har hört om, men absolut inte kan placera på någon karta.

Efter mycket om och men lyckades vi hitta till Götgatan, och via den nådde vi Drottninggatan.

Kan tilläggas att vi var i Tumba kl 16, och vid Drottninggatan kl 19.

Nu var vi alla fall framme, och för att uppnå vårat mål helt åt vi middag på Kladdes Kebab. Sedan bar det iväg hemåt.

Nu visste vi i alla fall vilka vägar vi skulle ta, även om vi återigen tappade bort oss inne i Stockholm, men det löste sig. Vi hann precis ta oss till Tumba Centrum och handla på Willy's innan de stängde. Nu bar det av mot Södertälje igen, vilket nästan gick problemfritt, och därefter var det bara att följa vägen mot Nyköping, vilket som tur var lätt att följa då skyltningen härifrån var god. Vi nådde Vagnhärad strax innan kl 1. Nu började det dock spåra ur för oss. Det började bli kallt - något åt helvete kallt. En smärta började ta sig strax ovanför knäskålarna, som kändes gott i varje tramptag och gjorde att man var tvungen att cykla på ett speciellt sätt för att inte belasta knäna för mycket.

Vad vi trodde var att vi var före på schemat. Vi tänkte att om vi höll runt 20km/h, som vi gjort hela vägen upp i princip, så skulle vi vara hemma runt kl 6 och på så vis ha klarat resan på under ett dygn. Nu gick allt fel istället. Om det var kylan, utmattning eller en kombination av de båda, i vilket fall ett mindre helvete att cykla. 28km från Nyköping hade smärtan och tröttheten tagit till sig något otroligt. Att komma upp i 20km/h på raksträckor var omöjligt, möjligtvis i nedförsbackarna. Denna sträcka tog lite mer än två timmar.

Nu var vi i Nyköping, igen. Vi tog en rast och vilade benen, bara för att märka att de stelnat ihop totalt när vi väl skulle vidare. Man var tvungen att hålla takt hela tiden, för annars kändes det som om musklerna låste sig och vägrade arbeta. Men vi kämpade på ändå. Att vara hemma innan kl 6 var dock något vi kunde glömma. Vi insåg att vi skulle ha tur om vi tog oss hem innan kl 8. Fast det var ändå bara att kämpa på.

Runt kl 5-6, när vi var mitt mellan Nyköping och Norrköping, var benen så slutkörda att vi var tvugna att gå i varenda uppförsbacke och rulla i nedförsbackarna. Man kan enkelt sammanfatta det som att sträckan mellan Nyköping och Norrköping var mer leda och värk än något annat någon av oss upplevt.

Fast vi var bestämda. Vi skulle ta oss tillbaka, på cykel, oavsett vilken tid det skulle ta. Så, klockan 8 var vi tillbaka i Getå och kunde nu glatt (inte bokstavligt) cykla i den obligatoriska motvinden över slätten mot Händelö och våran startposition - Max Hamburgerrestaurang - som vi nådde runt 8:25. 26 timmar efter start.

Här nedan är bilder som togs under resan, så att man kan se att vi verkligen tog oss dit!

För att denna tråd inte ska dö undrar jag; Hur många kalorier kan man ha förbrännt under 20 timmars cyklande? Är det någon annan som har gjort detta?

Sista kommentar: MINA KNÄN!! MINA STACKARS KNÄN!!
Citera
2008-06-26, 22:08
Medlem
moderatswings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silverturk
Sista kommentar: MINA KNÄN!! MINA STACKARS KNÄN!!

Var lite orolig ett tag när verken var som ihärdigast över inflammationsrisker men förhoppningsvis är det bara tillfällig utmattning. Att få någon bestående skada till råga på allt vore ju inte det roligaste.

Total tid för mig blev 27 timmar då jag hade en halvtimma till och en halvtimma hem ifrån våran gemensamma startposition.
Citera
2008-06-26, 22:28
Medlem
klos_s avatar
Hur lång var den totala sträckan?

/Mvh Klos
Citera
2008-06-26, 22:41
Medlem
Silverturks avatar
Norrköping - Nyköping 62km
Nyköping - Södertälje 76
Södertälje - Stockholm via Vårsta 42

Allt som allt 18 mil. Då är inte felåkningarna eller stadskörningen inkluderad.

Så, mellan 36-40 mil.
Citera
2008-06-26, 23:02
Bannlyst
Dagens ungdom, vad har gått fel?? cykla 40 mil när det finns taxi..
Citera
2008-06-27, 10:42
Medlem
Denzens avatar
Grymt gjort!, hade varit roligt med en slags live show under tiden så man kunde gottat sig i värmen med en god middag och se er slita i uppförsbackarna xD.

En liten fråga bara. Tränar ni båda mycket kondition normalt ? Måste ju varit extremt jävla jobbigt speciellt när ni inte har några "special" cyklar.
Citera
2008-06-27, 12:47
Medlem
moderatswings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denzen
En liten fråga bara. Tränar ni båda mycket kondition normalt ? Måste ju varit extremt jävla jobbigt speciellt när ni inte har några "special" cyklar.

Tränar lite kondition då och då. Har blivit några cykelturer och löprundor under våren eftersom jag sysslat med att gå ned i vikt.
Annars har jag ingen överdrivet bra kondition eller tränar den speciellt mycket.
Är väl rätt så medel skulle jag säga.
Citera
2008-06-27, 12:52
Medlem
Satanclauss avatar
Fiffan! Grym runda Silverturk, vad blir nästa projekt? Göteborg?
Citera
2008-06-27, 13:47
Medlem
Hej_tjos avatar
Bra gjort av er . Men vad har ni för cyklar då ni far så där långt?
Citera
2008-06-27, 14:21
Medlem
saftad_burks avatar
Hade tänkt att jag skulle cykla till Öland från Borås i sommar, men vet inte ifall jag får tid över. Blir iallafall peppad att genomföra den nu.

Verkar vara en lyckad resa ni hade. Såg ni mycket roliga saker eller? Skulle ni tipsa någon annan om den rundan? Skulle ni kunna tänka er att göra om det?
Och sista frågan: Hur mår knäna?

Choklad på er!
Citera
2008-06-27, 14:30
Medlem
Silverturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saftad_burk
Hade tänkt att jag skulle cykla till Öland från Borås i sommar, men vet inte ifall jag får tid över. Blir iallafall peppad att genomföra den nu.

Verkar vara en lyckad resa ni hade. Såg ni mycket roliga saker eller? Skulle ni tipsa någon annan om den rundan? Skulle ni kunna tänka er att göra om det?
Och sista frågan: Hur mår knäna?

Choklad på er!

Man kunde väl se sig om och njuta av de nya upplevelserna ungefär halva resan. Därefter blev man trött och hängig, och vid det laget var det enbart cyklandet som spelade roll. Att cykla på natten var väl lite halvt "spännande", tills klockan 1 ungefär då all värme från dagen hade försvunnit och det blev överjävligt kallt istället.

Mitt bästa tips blir därför att absolut inte cykla på natten. Låt det ta den tid det tar.

Skulle jag göra en lika lång resa igen skulle jag dela upp den i minst två intervaller, där man antingen har med sig tält eller tar in på något vandrarhem. Alternativt tar tåget hem.

Knäna mår bättre nu i alla fall! Jag har inte lika grava problem att resa mig längre. Händerna har dock inte återhämtat sig. Lillfingret + Ringfingret är fortfarande bortdomnade - på båda händerna.
Citera
2008-06-27, 14:34
Medlem
moderatswings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hej_tjo
Bra gjort av er . Men vad har ni för cyklar då ni far så där långt?

http://i29.tinypic.com/2hxslfn.jpg
http://i27.tinypic.com/2l8k8rd.jpg

Inga billiga grejer det där inte!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in