Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2004-12-27, 15:47
  #1
Medlem
Hej undrar om någon är intresserad av film från asien och kan rekomendera något. Själv har jag sett rätt så mycket så jag kan ju säga några filmer som är riktigt bra!
- The Killer - En klassiskt hongkong film med bra action och bra handling.
- The blue light - Japansk drama film, helt underbar... lämnar en helt tom efter
- Tube - Film från korea, underbart bra, lite svårt att säga vilken genre det är: Action, thriller, drama. har inslag av alla men jag skulle nog säga action.

Skriv gärna om filmer ni har sett och berätta om det är något att se.

Jag har/har sett endel film så ni kan ju fråga så svarar jag
Citera
2004-12-27, 16:52
  #2
Medlem
Det finns ju redan några trådar om asiatisk film, men jag kan väl tipsa om några ändå. Jag utelämnar de vanligaste, som "Phone", "Ring", "Ju-on" och "Kaïro".

Oldboy - Koreanskt våldsamt drama. En man går ut för att köpa en födelsedagspresent åt sin dotter. Han blir nedslagen och vaknar upp inlåst i en lägenhet. Efter några år börjar han förbereda sig på att rymma.

My Sassy Girl - Koreansk romantisk komedi. En ung student skall åka till sin moster för att bli introducerad för en flicka som hon tror skulle passa för honom. På vägen dit stöter han ihop med en annan tjej, som är stupfull. Han bär iväg henne till ett motell. På morgonen vaknar hon, vet inte var hon är och ringer polisen... Mycket rolig film som bygger på en sann historia.

Sex is Zero - Koreansk komedi. En koreansk "American Pie", ungefär. Massor av dåliga skämt om sex, tjejer och sperma. Kul.

Stacy: Attack of the Schoolgirl Zombies - Japansk splatter. Kul att se en gång, men ingen storfilm.

Audition - Japansk skräck. Egentligen räcker det att säga att det är Takashi Miike som regisserat--alla som har lite smak ser då självklart filmen. En medelålders man vill träffa en ny kvinna. Han anordnar en falsk audition för en påhittad film, och möter då en ung kvinna som han blir helt tagen av och inleder ett förhållande med. Men vem är den hemlighetsfulla kvinnan egentligen?

Happiness of the Katakuris - Takashi Miike. "Sound of Music with zombies", skrev någon recensent om filmen, och det stämmer. En familj driver ett hotell långt ute på den japanska landsbygden. Affärerna går dåligt, och när en gäst dör så vill de inte svärtas ned av den skandalen, så de gräver ner kroppen. Några dagar senare dör ännu en gäst...

One Missed Call - Takashi Miike. Rätt så ny skräckfilm i samma stil som "Ringu" och "Dark Water"

Freeze Me - En japanska blir våldtagen av tre män. Ett tag senare (kommer inte ihåg hur lång tid det är, men jag har för mig att det är några år) så återvänder en av männen till kvinnans lägenhet för att våldta henne igen, men nu tänker hon ge igen... Kan väl nästan kallas en japansk "I Spit On Your Grave".

Fighter in the Wind - Koreanskt kamsportsdrama. Delvis sann historia om en korean som under 40-talet i Japan blev den mest kände kampsportsstjärnan. Han utvecklade sin egen form av karate och besegrade alla kampsportsmästare i Japan.

Tetsuo - Japansk sci-fi. Ett imponerande bildspel regisserat av Shinya Tsukamoto. En man märker hur hans kropp mer och mer förvandlas till metall. Filmad med 16mm svartvit film, eftersom Tsukamoto inte hade råd med något annat. Större delen av filmen går i ett hisnande tempo, och den är under en timme lång.

Tetsuo II: The Iron Man - En slags nyinspelning av "Tetsuo", denna gång med större budget och i färg. Tyvärr är det 15-20 minuter för lång, och man förlorar en hel del på att tempot är lägre än i föregångaren.

Snake of June - Japanskt erotiskt drama. Regisserad av Shinya Tsukamoto.

Ichi the Killer - Extremt våldsamt japanskt maffiadrama. Regi Takashi Miike. Se upp för Hong Kong-versionen, som är 15 minuter kortare än den japanska! Det finns en Director's Cut 2DVD som är den version som gäller. Massor av extremvåld, men även en riktigt bra film (om man kan bortse från vissa små detaljer).

Beautiful Girl Hunter: Star of David - Japanskt tortyrdrama. En föräldralös man ärver på sin 18-årsdag sina föräldrars hem. Han börjar forska i sin egen historia och upptäcker att det är något som inte stämmer...han börjar kidnappa unga kvinnor som han spärrar in i källaren och torterar.

Taegukgi - Med reservation för stavningen. Koreanskt krigsdrama. Skulle tippa på att den vinner en Oscar för bästa utländska film.

Three: Extremes - Novellfilm i tre fristående delar filmad av tre regissörer; en från Japan, en från Korea och en från Hong Kong.

Gohatto - Japanskt samurajdrama.

Hana-bi - Japansk polisfilm. Regisserad av Takeshi Kitano.

Violent Cop - Japansk polisfilm. Takeshi Kitano spelar en polis som inte bryr sig om regler, utan använder vilka medel som helst för att sätta fast de skyldiga.

Zatoichi - Nyinspelad hyllning till den gamla filmserien om den blinde svärdsmannen och massören. Takeshi Kitano regisserar och spelar huvudrollen. Med de vanliga komiska inslagen som man alltid förväntar sig i en Kitano-film.

Kikujiros sommar - Japansk dramakomedi. Takeshi Kitano spelar en odugling som får i uppgift att åka med en liten pojke för att hälsa på pojkens mamma under sommarlovet. Kitano spelar bort hela reskassan första dagen, och de tvingas ta sig fram bäst de kan. Resan blir till ett fantastiskt äventyr där de träffar den ena konstiga typen efter den andra.

Guinea Pig: Mermaid in a Manhole - Den enda filmen i serien som är värd att se för att den faktiskt är ganska bra. En konstnär hittar en sjuk sjöjungfru i en kloak. Han tar med henne hem för att måla av henne, men hon blir sämre, och hennes kropp täcks snart av bölder...sen blir det värre.

Men Behind the Sun - Japanskt krigsdrama. En film som handlar om japanernas övergrepp på kinesiska och ryska krigsfångar under andra världskriget. En mycket obehaglig film som bland annat innehåller en riktig obduktion av en liten pojke.

Forts. följer.
Citera
2004-12-27, 16:54
  #3
Medlem
Makehastes avatar
Mycket trevligt initiativ från Caine777:s sida. Jag har sett runt en tredjedel men det är alltid roligt med kvalitativa tips. Det är en djungel där ute.
Citera
2004-12-27, 20:59
  #4
Medlem
Onds avatar
Jag tycker de flesta Guinea Pig-filmerna, samt uppföljarna till Men behind the sun är klart sevärda (den första är iofs bäst).
Citera
2004-12-27, 21:01
  #5
Medlem
P3tters avatar
Nån Guinea Pig vore skoj att se, köpa eller ladda ner?
Citera
2004-12-27, 22:44
  #6
Medlem
haloklins avatar
Sydkoreanen Chang-Dong Lee har gjort tre mycket bra filmer : Green Fish, Peppermint Candy och Oasis.

Sympathy For Mr Vengeance av Chan-Wook Park är mycket bra, den svenska titeln är - tyvärr - Hämnarens resa.

Shunji Iwai har gjort mycket bra, t.e.x. Picnic och All about Lily Chou-Chou.

Pen-Ek Ratanaurangs Last life in the universe - Universums sista dagar - är underbart vacker.

Den japanska tecknade kortfilmen Voices of a distant star är också den mycket vacker.
Citera
2004-12-27, 22:45
  #7
Medlem
haloklins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P3tter
Nån Guinea Pig vore skoj att se, köpa eller ladda ner?

Jag skulle inte köpa dem, ladda ner ett par och se om du gillar dem.
Citera
2004-12-27, 23:04
  #8
Medlem
GucKishs avatar
undrar om nån känner till den här japanska tv-serien som en kompis tipsade mig om för ett par år sedan;

en extremt hårdför polis som använder sitt könsorgan(!!!)i jakten på ledtrådar, han har bland annat sex med misstänkta tills dom ber honom att inte sluta och har nåt slags träningsläger hemma för sin kuk, där han bankar på den med en trähammare för att härda den, sätter på en säck med okokt ris mm.

låter som båg hela grejen, så jag vill bara få det bekräftat eller dementerat.
Citera
2004-12-27, 23:20
  #9
Medlem
Spaders avatar
Battle Royale

Boken är bättre iof (skriven av Koushun Takami)

The Returner (också japansk. Skön rulle som kombinerar många kända "västerländska" actionfilmer. Blanda The Matrix, ET och Terminator. Kasta sen in lite Leon och Mission Impossible 2 och du har The Returner)
Fast den snor i princip allt så känns den ändå orginell på nå vis. Mycket sevärd i min mening

/Spader
Citera
2004-12-27, 23:36
  #10
Medlem
ssXs avatar
ONG-BAK e härligt skön!
Citera
2004-12-28, 09:52
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GucKish
undrar om nån känner till den här japanska tv-serien som en kompis tipsade mig om för ett par år sedan;

en extremt hårdför polis som använder sitt könsorgan(!!!)i jakten på ledtrådar, han har bland annat sex med misstänkta tills dom ber honom att inte sluta och har nåt slags träningsläger hemma för sin kuk, där han bankar på den med en trähammare för att härda den, sätter på en säck med okokt ris mm.

låter som båg hela grejen, så jag vill bara få det bekräftat eller dementerat.
Jodå, den finns. Jag kommer inte ihåg vad den heter, men så fort jag kommer hem och kan kolla i mitt japanska filmlexikon så kan jag ge dig namnet. Det skulle kunna vara en film i Reipuman- ("Rapeman") serien, men jag tror inte det. Jag har för mig att det här var en annan film.
Citera
2004-12-28, 10:26
  #12
Medlem
Ninjans avatar
ok ett par tips då:

"Savior of the soul" Lysande svärdsfighting i ett framtida Tokyo
"Returner" Tidsrese sci -fi med mycket långrockar och slowmotion cool
"Ong Bak" Märklig story men lysande fighter i denna thaiboxings film
"Footloose" Tokdans film med starka Akiro Kurosawa referenser
"Zatoichi" Den blinde svärdsmannen med Beat Takeshi i huvudrollen, brutal
"Lonewolf and cub" Föredrar den ihopklippta amerikaniserade versionen
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback