2008-07-03, 22:15
#13
Citat:
Ursprungligen postat av cruelstein
Klart man gillar KC.
Synd bara att dom lmnade den tidigare mellotron-vemodiga och meditativ-proggressiva stilen till frmn fr modernare mer kliniskt sound.
Synd bara att dom lmnade den tidigare mellotron-vemodiga och meditativ-proggressiva stilen till frmn fr modernare mer kliniskt sound.
Den intellektuelle surkarten Fripps fel som skulle styra och stlla med allt och alla: frst kom han ihop sig med Greg Lake (som faktiskt r huvudmannen bakom "Epitaph" och "In the court", iaf melodierna, men det fick han ingen riktig cred. fr), Lake fick nog och lmnade KC fr att bilda ELP med Keith Emerson och Carl Palmer, sedan kom Fripp ihop sig med Ian McDonald och Mike Giles, som lmnade gruppen och bildade duon "McDonald & Giles" (de gjorde en skiva ihop, sedan blev bda sessionmusiker, och MCDonald gick senare med i Foreigner, urk..) drefter kom Fripp ihop sig med Lakes ersttare Gordon Haskell (sng/bas p "Lizard"), och vad jag frstr ogillar Haskell fortf. Fripp. Sedan sparkade Fripp sin vapendragare Peter Sinfield som skrev alla texter 1972. David Cross lmnade KC efter dispyter med Fripp 1974, och Fripp beslt att splittra KC efter "Red" pga "de stora bandens tid var frbi nu var det tid fr sm intelligenta enheter" (= Frippertronics som han utvecklat med Brian Eno).
Fripp r inte som helst intresserad av att ombilda det gamla KC varken med Lake, McDonald, Mel Collins, Mike Giles, Andy McCulloch, Keith Tippett, eller David Cross, John Wetton. Eller som Keith Emerson sade om saken:
" He's not so keen..."
