2008-07-03, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cruelstein
Klart man gillar KC.

Synd bara att dom lmnade den tidigare mellotron-vemodiga och meditativ-proggressiva stilen till frmn fr modernare mer kliniskt sound.

Den intellektuelle surkarten Fripps fel som skulle styra och stlla med allt och alla: frst kom han ihop sig med Greg Lake (som faktiskt r huvudmannen bakom "Epitaph" och "In the court", iaf melodierna, men det fick han ingen riktig cred. fr), Lake fick nog och lmnade KC fr att bilda ELP med Keith Emerson och Carl Palmer, sedan kom Fripp ihop sig med Ian McDonald och Mike Giles, som lmnade gruppen och bildade duon "McDonald & Giles" (de gjorde en skiva ihop, sedan blev bda sessionmusiker, och MCDonald gick senare med i Foreigner, urk..) drefter kom Fripp ihop sig med Lakes ersttare Gordon Haskell (sng/bas p "Lizard"), och vad jag frstr ogillar Haskell fortf. Fripp. Sedan sparkade Fripp sin vapendragare Peter Sinfield som skrev alla texter 1972. David Cross lmnade KC efter dispyter med Fripp 1974, och Fripp beslt att splittra KC efter "Red" pga "de stora bandens tid var frbi nu var det tid fr sm intelligenta enheter" (= Frippertronics som han utvecklat med Brian Eno).

Fripp r inte som helst intresserad av att ombilda det gamla KC varken med Lake, McDonald, Mel Collins, Mike Giles, Andy McCulloch, Keith Tippett, eller David Cross, John Wetton. Eller som Keith Emerson sade om saken:
" He's not so keen..."
Citera
2008-07-03, 22:17
Medlem
King Crimson youtube-lnkar

King Crimson Hyde park 1969 med Greg Lake:
http://www.youtube.com/watch?v=bcdM1xEiQN0

King Crimson Belgien 1972 med John Wetton, David Cross, Jamie Muir, Bill Bruford:
http://www.youtube.com/watch?v=1-V6OZdvygo

King Crimson samma sttning 1973 (minus Muir som hoppade av och blev buddhist-munk ):
http://www.youtube.com/watch?v=8i6Xs...eature=related

King Crimson 1981 med Adrian Belew, Tony Levin, Bill Bruford:
http://www.youtube.com/watch?v=tZbOdgevxDE

King Crimson 1995 med Belew, Levin, Bruford, Pat Mastelotto, m.fl.
http://www.youtube.com/watch?v=KfuTY601eK4
Senast redigerad av symbolisten 2008-07-03 kl. 22:28.
Citera
2008-07-03, 22:39
Medlem
Nr Tony Levin medverkar blir allt bra. Har i och fr sig bara lyssnat till det matrial dr han faktiskt r med och jag gillar det fett mycket.
Citera
2008-07-03, 22:42
Medlem
Dysterkvistens avatar
Shit, en outtmlig klla av KC-kunskap
Tack fr tipsen.

Och Frippe verkar ju sannerligen vara en man med stark karaktr men svag EQ.
Citera
2008-07-03, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dysterkvisten
Shit, en outtmlig klla av KC-kunskap
Tack fr tipsen.

Och Frippe verkar ju sannerligen vara en man med stark karaktr men svag EQ.

Han har lst fr mycket bcker om ryske mystikern Gurdjeff och hans efterfljare P.D. Ouspensky. Han har utvecklat hela sin Guitar Craft-skola/filosofi utifrn Gurdjeffs esoteriska teorier, den s.k. "The Third Way".
P "Exposure" finns det rst-klipp frn en av Gurdjeffs efterfljare som sger:
"it is impossible to achieve the aim without suffering". Typiska fraser som Fripp lskar. En annan p Discipline omslaget r ju: "Discipline is not an end in itself, only a means to an end".
Citera
2008-07-04, 00:28
Bannlyst
Jag tycker faktiskt Thrak r en jvligt bra skiva. Skivorna efter Thrak dremot gillar jag inte. Annars r som sagt alla skivor mellan ITCOTCK t.o.m. Discipline vldigt bra. Min favoritskiva r nog Lark's Tongues In Aspic eller ITCOTCK.
Citera
2008-08-18, 20:29
Medlem
Lthers avatar
The Great Deceiver r favoritlten fr tillfllet. Skiva fr nog bli Red
Citera
2008-08-19, 01:30
Bannlyst
r beroende av lten Discipline nu, s jvla bra.
Citera
2008-08-19, 12:14
Medlem
General i gtets avatar
Usch. Power metal, inget som uppskattas av mig.
Citera
2008-08-19, 12:26
Medlem
Krellyans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av General i götet

Tror du hamnat lite fel om du anser att King Crimson r power metal

Jag har inte lyssnat s mycket p KC, mer n hos en kompis (och det r vl rtt mycket d, om man tnker efter - men inte lyssnat intensivt). Dock har jag lyssnat en hel del p Emerson Lake & Palmer, och det gillar jag Ska stta mig in i King Crimson inom en snar framtid dock, fr det jag hrt och kommer ihg r goa grejer
Citera
2008-08-19, 17:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av General i götet

Lyssna p King Crimson och tervnd sedan till trden.

Kanske finner du dem svra och konstiga men pst inte att de spelar Power Metal.
Citera
2008-08-19, 19:04
Medlem
fattonys avatar
ooh, en crimson trd

In the Court of the Crimson King
Red
Starless and Bible Black

r favoriterna.

Sg dem i Kpenhamn ngon gng i brjan p milleniumet, var jvligt bra!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in