2008-07-02, 19:30
Medlem
KQEDs avatar
Hoppas verkligen inte a jag r den enda hr som r ett stort fan av King Crimson!

Favorit skiva? Lineup? Lt?

De r underbara!
Citera
2008-07-02, 20:20
Medlem
bemoths avatar
klart som fan att man r ett crimson fan! favorit skivan r, trots dess dliga rykte(pga. ljudkvallan), Earthbound och favorit lten r den versionen av 21st Century Schizoid Man som finns p earthbound.

men om man ska snacka studioalbum s r det nog ganska jmt mellan In the Court of the Crimson King och In the Wake of Poseidon.
Moonchild p itcotck r ju helt underbar
Citera
2008-07-02, 22:40
Medlem
Secunduss avatar
Min favorit r liveplattan USA som ocks var min frsta King Crimson-upplevelse. Ngon gng p mellanstadiet spelade min gymnastiklrare in den p band och gav till mig (somliga lrare r lite coolare n andra). Den distade sngen p 21st Century Schizoid Man var ngot helt nytt fr mig d. Av studioplattorna r jag ganska svag fr Larks Tongues in Aspic och, ven om jag inte lr f mycket medhll, Beat frn 1982.
Senast redigerad av Secundus 2008-07-02 kl. 23:13.
Citera
2008-07-03, 03:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KQED
Hoppas verkligen inte a jag r den enda hr som r ett stort fan av King Crimson!

Favorit skiva? Lineup? Lt?

De r underbara!

Jag r ett stort fan av deras 60- och 70-tal.
Favoriter:
In the Court of the Crimson King (1969)
Lizard (1970)
Larks Tongues in Aspic (1973)
Starless and Bible Black (1974)
Red (1974)

Jag gillar dock inte 80-tals och 90-tals perioderna srskilt jag har svrt fr Adrian Belews sng, de blev fr New Wave-aktiga d.
Greg Lake och John Wetton var bsta sngarna.
Mel Collins var bsta fljtisten/saxofonisten (bde han och Ian McDonald r med i 21st Century Schizoid band) och jag gillar David Cross p fiol.
Men Fripp r en riktig surkart, fr mycket insnad p Gurdjeff/ouspensky och vgrar att terfrena det gamla riktiga KC, sedan lt han Eddie Jobson dubba ver David Cross fiolspel p live'n USA.
Cross' soloalbum "Testing to Destruction" ska vara en hjdare i KC stil har jag hrt.

Om man gillar KC (1973-74 perioden) rekommenderar jag varmt Franska gruppen SHYLOCK (med gitarristen Frederric L'Epee), de var frst en trio, sedan en kvartett. De gjorde endast tv skivor "Gialorques" och "le de fievre".
L'Epee lter vldigt mycket Fripp bde i ton och uttryck.

Sedan ska japanska BI-KYO-RAN st nra KC i soundet.

Belgiska PRESENT med Roger Trigaux (ex-UNIVERS ZERO) r som en balndning mellan KC och UNIVERS ZERO med en mrk desmttad stmning. De tv frsta skivorna "Triskaidekaphobie/Le Poison qui rend fou" (1980/1985) rek. speciellt!
Citera
2008-07-03, 13:54
Medlem
Dysterkvistens avatar
En lrare introducerade mig fr King Crimson, likt en av er dr ovan, och jag har lyssnat p tv album; Red och In The Court of the Crimson King + Lizard (lten).

Starless r fruktansvrt bra; enkel och stmningsfull.

I alla fall s har jag svrt att stta mig in i bandet, p.g.a. deras otaliga line-ups, album och "perioder". Kort sagt; var fan fortstter jag?
Citera
2008-07-03, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dysterkvisten
En lrare introducerade mig fr King Crimson, likt en av er dr ovan, och jag har lyssnat p tv album; Red och In The Court of the Crimson King + Lizard (lten).

Starless r fruktansvrt bra; enkel och stmningsfull.

I alla fall s har jag svrt att stta mig in i bandet, p.g.a. deras otaliga line-ups, album och "perioder". Kort sagt; var fan fortstter jag?

Jag rekommenderar att du lyssnar in dig p den frsta perioden frst; dvs den som strcker sig frn "In the Court" till "Earthbound" (live 1972), sedan gr du vidare frn "Larks Tongues" till "USA".
Sedan kan du ge dig p "Discipline" till "3 of a Perfect Pair".
Period 1 kan man kalla symfonisk, med kopplingar till grupper som Beatles, Moody Blues, Gracious, Cressida, period 2 (1973-74) r mer experimentell och mrkare, och mer Bela Bartok och gamelan influerad. Kopplingar dr har du till Shylock, Period 3 r mer new-wave katig med kopplingar till Frank Zappa (Belew).
Citera
2008-07-03, 17:41
Medlem
Bra att frst Fripp som musiker (hans musikestetik)

Sedan fr att frst Robert Fripp och han soloverk kan jag rekommendera att man lyssnar in sig p de tv frsta skivorna han gjorde med Brian Eno:
"No Pussyfooting" (1973) och "Seventh Star" (1976) dr han utvecklade Frippertronics ett system av band-loopar av gitarrljud som spelas in och spleas upp s det blir en hypnotiskt atmosfriskt drone-ljud (ingen ny teknik eg. diverse elektro-akustiska kompositrer hll p med liknande experiment redan p 50-talet).

Sedan r Fripps soloalbum "Exposure" (1979) bra d den bde kopplar till han samarbete med sngaren Peter Hammill i Van der Graaf Generator (fripp medverkar p deras skiva "Pawn Hearts" (1971)), King Crimson-Red perioden och hans New wave utflykter, som han smarabeten med The Roches och Peter Gabriel, likas Frippertronics stycken.
Citera
2008-07-03, 19:16
Medlem
Jimi HendriXxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av symbolisten

Sedan r Fripps soloalbum "Exposure" (1979) bra d den bde kopplar till han samarbete med sngaren Peter Hammill i Van der Graaf Generator (fripp medverkar p deras skiva "Pawn Hearts" (1971)), King Crimson-Red perioden och hans New wave utflykter, som han smarabeten med The Roches och Peter Gabriel, likas Frippertronics stycken.
In the Court of the Crimson King och In the Wake of Poseidon r mina favoriter.

lskar ocks Peter Gabriel i tidiga Genesis som t.ex. "From Genesis to revelation", "Trespass" och "Foxtrot", tack fr infon symbolisten.
Hade ingen aning om detta, visste bara att Genesis anvnde sig av ngot instrument som de kpt av King Crimson. Minns inte vad det var fr slags instrument dock, nn som vet?
Citera
2008-07-03, 19:58
Medlem
Shalashaskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jimi HendriXx
visste bara att Genesis anvnde sig av ngot instrument som de kpt av King Crimson. Minns inte vad det var fr slags instrument dock, nn som vet?
Det borde ha varit en Mellotron om jag inte minns fel.

Jag r lskar King Crimson!
Alla skivor fram till och med Discipline finner jag obligatoriska.
Deras bsta lt anser jag r den som finns p deras i vrigt svagaste skiva nmligen titelspret Islands.
Citera
2008-07-03, 20:07
Medlem
KC r underbara. Eller var - gillar INTE den moderna upplagan och deras THRAK och VRROOMM och fan vet allt. Och det vill inte sga lite frn en som lskar Grateful Dead och andra band som improviserar och jammar....

ITCOTKC r s fullstndigt magnifik att jag fr trar i gonen bara jag tnker p titelspret.
Citera
2008-07-03, 20:17
Bannlyst
Klart man gillar KC.

Synd bara att dom lmnade den tidigare mellotron-vemodiga och meditativ-proggressiva stilen till frmn fr modernare mer kliniskt sound.
Citera
2008-07-03, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jimi HendriXx
In the Court of the Crimson King och In the Wake of Poseidon r mina favoriter.

lskar ocks Peter Gabriel i tidiga Genesis som t.ex. "From Genesis to revelation", "Trespass" och "Foxtrot", tack fr infon symbolisten.
Hade ingen aning om detta, visste bara att Genesis anvnde sig av ngot instrument som de kpt av King Crimson. Minns inte vad det var fr slags instrument dock, nn som vet?

En Mellotron kanske?? En klaviatur med inspelade band-slingor med strk, kr, brass-ljud. KC anvnde mellotron flitigt 1969-74.
Fripp mste ha haft kontakt med fretaget som konstruerade dem, (jag vet att en av medlemmarna i Moody Blues, keyboadisten?, jobbade en tid p detta fretag), eftersom jag vet att varit med och skapat en av brass ljuden. Detta enligt en kompis som har en Mellotron Mark 5 som har en roterande ljudslinag vanligtvis kte band-slingan upp och sedan dog ljudet nr det tog stopp, inte s med Mark 5 modellen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in