2010-11-02, 14:47
Medlem
vaccins avatar
Kanske fel tråd, men läste detta: http://www.sweclockers.com/galleri/3...ppfyndet-lagas
Om hur en kille byter kondensator i en lcd-skärm och då kom jag på att jag har en liggande som antagligen är paj pga en halvtaskig kondensator, måste bara fråga innan jag skruvar upp den, är det farligt med dessa kondensatorer?
Citera
2010-11-02, 18:30
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vaccin
är det farligt med dessa kondensatorer?
De kan explodera....om de kopplas in fel eller får överspänning.
Ena sidan av kondensatorn brukar ha en markering för ena benet som visar vad som är + och - på kondensatorn.

Fotnot, elektrolytkondensatorer används mycket i elektronik och är de som min text avser och de blir dåliga med tiden, bl.a inte ovanligt att nätenheten i skärmar och nätaggregat till datorn lägger av pga dåliga elektrolytkondensatorer.
Att de är dåliga brukar synas på att ovansidan buktar ut eller har spruckit.
http://www.thenakedpc.com/dan/Bulgin...s/close-up.jpg
Senast redigerad av Arne.Anka 2010-11-02 kl. 18:36.
Citera
2010-11-02, 18:30
Medlem
DrBums avatar
Citat:
Kanske fel tråd, men läste detta: http://www.sweclockers.com/galleri/3...ppfyndet-lagas
Om hur en kille byter kondensator i en lcd-skärm och då kom jag på att jag har en liggande som antagligen är paj pga en halvtaskig kondensator, måste bara fråga innan jag skruvar upp den, är det farligt med dessa kondensatorer?

Det som är farligt med dom är om dom inte är urladdade, då kan dom ge ifrån sig en stöt.
Annars, nej, inga problem alls.

Bara man vet vad för konding som man ska ersätta med så är det bara att köra på!
Citera
2010-11-03, 12:47
Medlem
beerbucks avatar
Fråga:
Håller på att fräsa in rör i ett rum och kommer också att dra kablar i dessa, från hallen kommer det fas, nolla och jord, dessa kommer att gå ner i en kronbrytare (en ska bryta taket, den andra resten av uttagen) vilka extra kablar ska jag dra vidare, dom kommer gå i samma rör till nästa kopplingsdosa och sen dela på sig.
tacksam för svar!

beerbuck
Citera
2010-11-03, 20:09
Medlem
beerbucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beerbuck
Fråga:
Håller på att fräsa in rör i ett rum och kommer också att dra kablar i dessa, från hallen kommer det fas, nolla och jord, dessa kommer att gå ner i en kronbrytare (en ska bryta taket, den andra resten av uttagen) vilka extra kablar ska jag dra vidare, dom kommer gå i samma rör till nästa kopplingsdosa och sen dela på sig.
tacksam för svar!

beerbuck
klart o betalt!!! fick mej en redig kyss när jag tjyvkopplade ihop den gulgröna med den brunsvarta sen började väggen brinna men men jag hade en spann vatten till hands som jag skickade på så nu lyser det!!!
Citera
2010-11-03, 23:35
Medlem
DrBums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beerbuck
klart o betalt!!! fick mej en redig kyss när jag tjyvkopplade ihop den gulgröna med den brunsvarta sen började väggen brinna men men jag hade en spann vatten till hands som jag skickade på så nu lyser det!!!

Hur mycket trollar du nu...?

Ren jävla idioti...
Citera
2010-11-04, 08:31
Medlem
beerbucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrBum
Hur mycket trollar du nu...?

Ren jävla idioti...
Nej men snälla??? läs mitt inlägg ovanför, jag fick inget svar på min fråga så jag löste det i en annan tråd och trollar? nej men tydligen har jag för låg humor för en del.
Citera
2010-11-04, 15:45
Medlem
vaccins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrBum
Det som är farligt med dom är om dom inte är urladdade, då kan dom ge ifrån sig en stöt.

Öppnade upp och hittade två som såg trasiga ut, brevid finns en som det står 400V på vilket låter lite läskigt enligt mig (vet att inte spänningen dödar men men) Hur vet jag att denna är urladdad? Kortsluta den med en skruvmejsel?
Citera
2010-11-04, 23:39
Medlem
Cykeltutas avatar
på tal om kondningar... hur mäter man upp huruvida en kondensator är kass?
Citera
2010-11-05, 00:21
Medlem
Henkii_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekonomen111
Det får du absolut - Effekt! Tänkte inte ha 0,5 sekunders fördröjning utan snarare 0.1sek per spot, vilket kommer se riktigt snyggt ut i min hall. Ultimat vore ju om det gick att släcka slingan baklänges.

Jag tror inte heller att det går att lösa utan någon sorts modul, var mest tips på någon enkel sådan jag ville ha. Kan tänka mig betala runt 1000-1500kr för detta - mer än så känns inte riktigt värt men man vet aldrig
Ja det är inga problem, det är bara att använda dig utav ett PLC-system(http://sv.wikipedia.org/wiki/Programmerbart_styrsystem), det är en liten modul som du ansulter till dina spottar. Med en sån kan man göra många roliga saker
Senast redigerad av Henkii_ 2010-11-05 kl. 00:25.
Citera
2010-11-05, 00:23
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cykeltuta
på tal om kondningar... hur mäter man upp huruvida en kondensator är kass?
Vissa multimetrar kan mäta kapacitans, "alla" multimetrar kan ohmmäta kondensatorn för att se om den är kortsluten.
Citera
2010-11-05, 17:30
Bannlyst
Citat:
Öppnade upp och hittade två som såg trasiga ut, brevid finns en som det står 400V på vilket låter lite läskigt enligt mig (vet att inte spänningen dödar men men) Hur vet jag att denna är urladdad? Kortsluta den med en skruvmejsel?

Har inte läst hela ditt ärende, men ska du ladda ur en konding bör du göra det med en resistor (eller tex en lampa).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in