2010-11-05, 17:48
Bannlyst
Hej.

Jag vill ha ett uttag i badrummet. Dosa finns. Men centralen i lägenheten är ej bestyckad med JFB.
Alternativ 1 är att sätta in ett uttag med inbyggd JFB.

Men ponera att man vill sätta in JFB i centralen för den gruppen, finns det sådana för de gamla sorternas central med porslinssäkringar?
Citera
2010-11-05, 19:03
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K-B.Hickorysnorre
Hej.

Jag vill ha ett uttag i badrummet. Dosa finns. Men centralen i lägenheten är ej bestyckad med JFB.
Alternativ 1 är att sätta in ett uttag med inbyggd JFB.

Men ponera att man vill sätta in JFB i centralen för den gruppen, finns det sådana för de gamla sorternas central med porslinssäkringar?
nej, men varför inte sätta in en JFB för hela lägenheten?
Citera
2010-11-05, 19:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av stillton
nej, men varför inte sätta in en JFB för hela lägenheten?

Ja, hur gör man det då i en gammal central?
Citera
2010-11-05, 20:28
Medlem
TheChosenKurtzs avatar
Koppla in den mellan huvudbrytaren och säkringarna, fast kanske lugnast att anlita elektriker för det.
Citera
2010-11-05, 20:47
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Ja, hur gör man det då i en gammal central?
rent praktiskt så sätter du den helt enkelt i en liten separat kapsling bredvid din befintliga central. inkopplingen blir på samma sätt som det vore i en ny central.
Citera
2010-11-05, 23:07
Bannlyst
Citat:
rent praktiskt så sätter du den helt enkelt i en liten separat kapsling bredvid din befintliga central. inkopplingen blir på samma sätt som det vore i en ny central.

Givetvis. Tänkte mer på hur man gör det fint.

Följdfrågra: Man ska väl göra all koppling i en TN-S central med 6mm2, men gäller det även om man sätter in ex trafo, timer etc moduler och kopplar med?
Senast redigerad av K-B.Hickorysnorre 2010-11-05 kl. 23:09.
Citera
2010-11-05, 23:12
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Givetvis. Tänkte mer på hur man gör det fint.

Följdfrågra: Man ska väl göra all koppling i en TNC-S central med 6mm2, men gäller det även om man sätter in ex trafo, timer etc moduler och kopplar med?
ja, det blir en kapsling bredvid.. inte vet jag hur det blir fint.. eller varför det skulle bli fult..

trafo, timer osv sätter du ju efter en gruppsäkring, då är det den säkringens utlösningsvillkor som gäller.
Citera
2010-11-05, 23:32
Bannlyst
Citat:
ja, det blir en kapsling bredvid.. inte vet jag hur det blir fint.. eller varför det skulle bli fult..

trafo, timer osv sätter du ju efter en gruppsäkring, då är det den säkringens utlösningsvillkor som gäller.
Ja just. Men fattar ändå inte. Ska man dra ut en utanpåliggande och sedan tillbaka?
Senast redigerad av K-B.Hickorysnorre 2010-11-05 kl. 23:36.
Citera
2010-11-05, 23:48
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Ja just. Men fattar ändå inte. Ska man dra ut en utanpåliggande och sedan tillbaka?
du sätter upp en kapsling dikt mot din nuvarande central. typ en sån här: http://www.biltema.no/sv/Bygg/El/Fas...elsbrytare-mm/
som skydd och ihopbuntning av trådarna kan man dra dom genom en bit vp-rör, eller en skarvmuff. det blir inget utanpåliggande, eftersom trådarna fortfarande ligger skyddade bakom kapslingar, även om det är två separata kapslingar.
Citera
2010-11-06, 00:24
Bannlyst
Citat:
du sätter upp en kapsling dikt mot din nuvarande central. typ en sån här: http://www.biltema.no/sv/Bygg/El/Fas...elsbrytare-mm/
som skydd och ihopbuntning av trådarna kan man dra dom genom en bit vp-rör, eller en skarvmuff. det blir inget utanpåliggande, eftersom trådarna fortfarande ligger skyddade bakom kapslingar, även om det är två separata kapslingar.

Aha, tackar.
Ska man dra 6mm2 till och från JFB då? Blir en tjock muff...
Citera
2010-11-06, 00:26
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Aha, tackar.
Ska man dra 6mm2 till och från JFB då? Blir en tjock muff...
ja, 20mm tror jag räcker.
Citera
2010-11-06, 00:30
Bannlyst
Citat:
ja, 20mm tror jag räcker.

Nej men satan, 8 gånger 6mm2, eller ska man frångå något?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in