Flashback bygger pepparkakshus!
2009-10-22, 20:58
Medlem
Plus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tigersvalentine
Stötte på ett litet problem på jobbet idag som jag inte varit med om förut, skulle komplettera med lite brytare och dimmrar i en lägenhet och ägaren var med och pekade vart han villa ha dimmer och så,
han ville ha dimmer på en trappkoppling så javisst det går ju bra och så monterade jag dit dimmer istället för brytare.
Sen slog jag på strömmen igen och så provade jag att tända med dimmerna och dimmra upp och ner och det gick bra sen skulle jag släcka med den andra brytaren men då gick inte det utan då började lampan lysa på högsta effekt och när man slog av brytaren igen så gick lampan tillbaka till det ljusläget som dimmerna var inställd på, så jag släckte med dimmerna och försökte tänka med bara brytaren istället men det gick inte, det hände ingenting nån som varit med om det här eller och kan berätta vad som är fel? det funkade att tända och släcka innan när det inte fanns nån dimmer utan bara brytare så jag kan inte riktigt förstå vad som hänt :S testade att byta dimmer också men det vart samma fenomen. Brytare och dimmer är av märket Merten om det är till nån hjälp. Tycker själv att Merten är både fult och dåligt men det är ju jag.

Är du säker på att du kopplat rätt, alltså lagt in tändtrådarna på rätt plintar och inte blandat ihop någon av dem med tändtråd-/fasanslutning?
Citera
2009-10-22, 21:10
Medlem
Tigersvalentines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matchen
Hmm, märkligt. Det ända jag kan komma på är om sparkoppling kan kladda till det...

aa jag har funderat på om det kan va det, men är ändå tveksam för det borde ju inte va nån skillnad egentligen? i och för sig kanske dimmern får spelet när det är sparkoppling vad vet jag
Senast redigerad av Tigersvalentine 2009-10-22 kl. 21:13.
Citera
2009-10-22, 21:12
Medlem
Tigersvalentines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plu
Är du säker på att du kopplat rätt, alltså lagt in tändtrådarna på rätt plintar och inte blandat ihop någon av dem med tändtråd-/fasanslutning?

jo jag kopplade ju som det låg innan och det är ju bara lägga lika dant så blir det ju rätt ? am i right?
Citera
2009-10-22, 21:55
Medlem
Matchens avatar
Citat:
jo jag kopplade ju som det låg innan och det är ju bara lägga lika dant så blir det ju rätt ? am i right?

Finns ju en till sparkoppling, en mindre tillåten sådan som går ut på att koppla fas på båda x1orna, nolla på båda x2orna och sen ha tändtrådar från L1orna.

Ritar istället... http://img203.imageshack.us/i/olagligkoppling.jpg/

Om det är så kanske inte dimmern fattar sig på det där med nolla.

Jag är förresten inte säker på att alla dimmer kan hantera "båda ändar" av vanlig trappkoppling. Har hört att en del tex ballar ur om man sätter fas på sinuskurvan och plockar ur mellantrådar ur L1orna.
Citera
2009-10-22, 22:01
Medlem
Plus avatar
Citat:

Nja, det breor ju förstås på om anslutningarna är märkta likadant osv. men i en trappdimmer ska mellantrådarna (dessa två brukar vara samma färg) in på pilarna som pekare inåt. Tändtråden plockar du sedan ut på den anslutning som är märkt (brukar i alla fall) med en pil med ett ~ över.
Citera
2009-10-22, 22:36
Medlem
Tigersvalentines avatar
Citat:
Nja, det breor ju förstås på om anslutningarna är märkta likadant osv. men i en trappdimmer ska mellantrådarna (dessa två brukar vara samma färg) in på pilarna som pekare inåt. Tändtråden plockar du sedan ut på den anslutning som är märkt (brukar i alla fall) med en pil med ett ~ över.

en sån här dimmer är det och den är som jag fattat det gjord för trappkoppling? http://www.lichtchef.de/images/merten/577199.jpg
Senast redigerad av Tigersvalentine 2009-10-22 kl. 22:39.
Citera
2009-10-22, 22:38
Medlem
Tigersvalentines avatar
Citat:
Finns ju en till sparkoppling, en mindre tillåten sådan som går ut på att koppla fas på båda x1orna, nolla på båda x2orna och sen ha tändtrådar från L1orna.

Ritar istället... http://img203.imageshack.us/i/olagligkoppling.jpg/

Om det är så kanske inte dimmern fattar sig på det där med nolla.

Jag är förresten inte säker på att alla dimmer kan hantera "båda ändar" av vanlig trappkoppling. Har hört att en del tex ballar ur om man sätter fas på sinuskurvan och plockar ur mellantrådar ur L1orna.

mm men någon nolla finns inte med, mm jag har hört nåt om att om man gör den vanliga traditionella trappkopplingen med 2 mellan trådar så ska man sätta dimmern sist vilket jag tycker jag låter vettigt, har inte provat så jag vet inte hur det går.
Citera
2009-10-22, 22:40
Medlem
Plus avatar
Citat:
en sån här dimmer är det och den är som jag fattat det gjord för trappkoppling?

De flesta dimmrar nu för tiden är tillverkade som en motsvarighet till 6/1 alltså trapp/1-pol. Har du alla de anslutningar jag nämnde i det tidigare inlägget är det med all säkerhet en trapp/1-pol. En bild på anslutningarna skulle absolut hjälpa till vid identifikationen.
Citera
2009-10-22, 22:42
Medlem
Matchens avatar
Citat:
mm men någon nolla finns inte med, mm jag har hört nåt om att om man gör den vanliga traditionella trappkopplingen med 2 mellan trådar så ska man sätta dimmern sist vilket jag tycker jag låter vettigt, har inte provat så jag vet inte hur det går.

När jag jobbade som "vanlig elektriker" så körde vi alltid med Elko och de gick att sätta var man ville, men jag har som sagt var också förstått det som att en del märken inte klarar av att sitta var som helst.

Bara att mäta och kolla fall det är mellantrådar och tändtråd, eller mellantrådar och fas, du har i dosan.
Citera
2009-10-22, 22:44
Medlem
Tigersvalentines avatar
Citat:
De flesta dimmrar nu för tiden är tillverkade som en motsvarighet till 6/1 alltså trapp/1-pol. Har du alla de anslutningar jag nämnde i det tidigare inlägget är det med all säkerhet en trapp/1-pol. En bild på anslutningarna skulle absolut hjälpa till vid identifikationen.

http://www.lichtchef.de/images/merten/577199.jpg
Citera
2009-10-22, 22:46
Medlem
Tigersvalentines avatar
Citat:
När jag jobbade som "vanlig elektriker" så körde vi alltid med Elko och de gick att sätta var man ville, men jag har som sagt var också förstått det som att en del märken inte klarar av att sitta var som helst.

Bara att mäta och kolla fall det är mellantrådar och tändtråd, eller mellantrådar och fas, du har i dosan.

mm eljo och elko är ju klart bättre tycker jag! aa jag ska ree lite it imorgon men jag kan inte förstå att det blir den funktionen jag tycker det borde bli nåt fel så att säkringen går eller att det lyser hela tiden eller så..
Citera
2009-10-22, 22:46
Medlem
Plus avatar
Citat:
http://www.lichtchef.de/images/merten/577199.jpg

I så fall ska de två mellantrådarna in på anslutningarna markerade med pil och en ~ över. Tändtråd/Fas ska ut/in på pilen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in