Flashback bygger pepparkakshus!
2020-05-12, 12:52
Medlem
Håller på att renovera garage.
Behöver dra ner utanpåliggande el.

Kan jag lösa ut jfb och sen ta bort sladdar alternativt klippa av kablar eller behöver jag stänga av inkommande el t min fastighet?
Citera
2020-05-12, 13:52
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lallladin
Håller på att renovera garage.
Behöver dra ner utanpåliggande el.

Kan jag lösa ut jfb och sen ta bort sladdar alternativt klippa av kablar eller behöver jag stänga av inkommande el t min fastighet?

Varför bryta hela fastigheten?

Bryt huvudbrytare/säkringar/dvärgbrytare till garaget och inget annat.

JFB ska du inte ha som brytställe.
Citera
2020-05-12, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Varför bryta hela fastigheten?

Bryt huvudbrytare/säkringar/dvärgbrytare till garaget och inget annat.

JFB ska du inte ha som brytställe.
Har separat för garage. Så de räcker med dra ur alla säkringar t garage och sen kan jag klippa kablarna?
Citera
2020-05-12, 15:02
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lallladin
Har separat för garage. Så de räcker med dra ur alla säkringar t garage och sen kan jag klippa kablarna?

Ja, efter att du kontrollmätt och säkerställt att allt verkligen är strömlöst.
Citera
2020-05-18, 15:34
Medlem
The.Swedes avatar
Någon klok som vet vad detta på min vägg är? https://imgur.com/a/FKXB8a1 har något kretskort i sig.
Citera
2020-05-18, 15:49
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The.Swede
Någon klok som vet vad detta på min vägg är? https://imgur.com/a/FKXB8a1 har något kretskort i sig.

En temperaturgivare.
Citera
2020-05-18, 15:59
Medlem
The.Swedes avatar
Citat:
En temperaturgivare.
afan, tack för svar
Citera
2020-06-09, 22:26
Medlem
elbels avatar
Citat:
En temperaturgivare.

Över en väg gick det tidigare tre kablar hängandes mellan trästolpar,
De låg över varandra med knapp meter avstånd
Dvs inte bredvid varandra i planet utan i våningar

Dessa är borta sen förra året, antar nedgrävda, var det helt säkert el eller kan det varit tele eller annat? 25kV?
Undrar då vi lekte lite oacceptabelt med dem som små...
Detta var i en by på landet med utspridda hus
Citera
2020-06-10, 05:35
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elbel
Över en väg gick det tidigare tre kablar hängandes mellan trästolpar,
De låg över varandra med knapp meter avstånd
Dvs inte bredvid varandra i planet utan i våningar

Dessa är borta sen förra året, antar nedgrävda, var det helt säkert el eller kan det varit tele eller annat? 25kV?
Undrar då vi lekte lite oacceptabelt med dem som små...
Detta var i en by på landet med utspridda hus

Ja, helt säkert el, dock oklart om det var högspänning eller bara vanlig 400 V. Det beror på höjd på stolpar och utseende på isolatorer. Högspänning ligger inte i våningar så heller, så antagligen 400 V.

Förr i världen matades i stort sett alla fastigheter med sådana ledningar och trästolpar.
Ledningarna gick sedan in i fastigheten på en gavel där sedan huvudsäkringar och mätare satt på insidan.
Nu är det mesta nergrävt och mätarna utflyttade men det är fortfarande vanligt ju längre upp i landet man kommer.
Citera
2020-06-14, 22:20
Medlem
elbels avatar
Citat:
Ja, helt säkert el, dock oklart om det var högspänning eller bara vanlig 400 V. Det beror på höjd på stolpar och utseende på isolatorer. Högspänning ligger inte i våningar så heller, så antagligen 400 V.

Förr i världen matades i stort sett alla fastigheter med sådana ledningar och trästolpar.
Ledningarna gick sedan in i fastigheten på en gavel där sedan huvudsäkringar och mätare satt på insidan.
Nu är det mesta nergrävt och mätarna utflyttade men det är fortfarande vanligt ju längre upp i landet man kommer.
Tusen tack då vet jag!!!
Citera
2020-06-19, 21:52
Medlem
Dimpens avatar
Fruktansvärt lång tråd och jag har varken möjlighet eller tid och ork att gå igenom den för att finna svar på min fråga då jag behöver svar ganska snart.

Min fråga är följande:

Jag har i badrummet ett badrumsskåp med 2 lysrör och 2 glimtändare. Lysrören la för ett tag sen av ett efter ett och jag köpte då nya med samma beteckning. Passade givetvis på att byta glimtändare också - även dessa byttes mot motsvarande med samma beteckning på.

Resultat - lysrören vill inte tändas! Jag har försökt allt - inte första gången jag byter lysrör och glimtändare - men för första gången INGET händer när jag aktiverar strömbrytaren.

Ni som vet bättre - vad kan ha gått fel?
Det är djupt irriterande och jag har inte råd med en elektriker för detta så snälla - hjälp mig
Senast redigerad av Dimpen 2020-06-19 kl. 21:55.
Citera
2020-06-19, 22:01
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dimpen
Fruktansvärt lång tråd och jag har varken möjlighet eller tid och ork att gå igenom den för att finna svar på min fråga då jag behöver svar ganska snart.

Min fråga är följande:

Jag har i badrummet ett badrumsskåp med 2 lysrör och 2 glimtändare. Lysrören la för ett tag sen av ett efter ett och jag köpte då nya med samma beteckning. Passade givetvis på att byta glimtändare också - även dessa byttes mot motsvarande med samma beteckning på.

Resultat - lysrören vill inte tändas! Jag har försökt allt - inte första gången jag byter lysrör och glimtändare - men för första gången INGET händer när jag aktiverar strömbrytaren.

Ni som vet bättre - vad kan ha gått fel?
Det är djupt irriterande och jag har inte råd med en elektriker för detta så snälla - hjälp mig
har du kvar dom gamla glimtändarna att testa med? vad står det på glimtändarna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in