Flashback bygger pepparkakshus!
2024-06-18, 20:36
Medlem
Jag har konstgräs på balkonggolvet. Jag skulle dammsuga bort allt skräp som blåser in - löv och sådant. Jag började dammsuga och allt såg bra ut men sen så dog dammsugaren. Den var ganska ny. En helt vanlig dammsugare.
Citera
2024-06-18, 20:49
Medlem
Kan det varit fukt i gräset? Vanlig dammsugare och fukt fungerar inte så bra. Har det regnat så finns det fukt i botten av gräset under några dagar.
Citera
2024-06-18, 21:01
Medlem
https://www.jula.se/catalog/hem-och-...d%20performers

En sån ska du ha för säkerhets skull. Bra pris också 799kr.

Citat:
En grovdammsugare, eller våt- och torrdammsugare som de också kallas, kan användas till nästan alla typer av städuppgifter och klarar av, precis som namnet antyder, att suga upp både våt och torr smuts.
Citera
2024-06-19, 09:38
Medlem
Tack. En sån får det bli. Det är ekonomiskt ohållbart just nu. Två gånger har jag anlitat en flyttfirma att fixa min balkong. 600 kr. per gång.
Citera
2024-06-19, 11:16
Medlem
Men va fan är det inte bara att för hand att plocka löv och liknande? Köpa en dammsugare bara för balkongen.
Citera
2024-06-19, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lovethesong
Men va fan är det inte bara att för hand att plocka löv och liknande? Köpa en dammsugare bara för balkongen.
Jag är lat det erkänner jag...
Citera
2024-06-19, 19:09
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inuit11
Kan det varit fukt i gräset? Vanlig dammsugare och fukt fungerar inte så bra. Har det regnat så finns det fukt i botten av gräset under några dagar.

Citat:
Ursprungligen postat av cybergirl
Jag har konstgräs på balkonggolvet. Jag skulle dammsuga bort allt skräp som blåser in - löv och sådant. Jag började dammsuga och allt såg bra ut men sen så dog dammsugaren. Den var ganska ny. En helt vanlig dammsugare.

Har gjort detta av misstag dvs sugit in en mindre mängd vatten i dammsugaren.

Det som hände var att att det började låta hemsk från motorn med bla smällar och så rök det ur motorn, drog ut sladden direkt ur uttaget.
Var bara slänga skiten gick ej återställa.

Om din dammsugare bara "dog" lugnt och stilla tippar jag på att det är något elfel , tex kabelbrott i stickproppen pga för många böjningar av sladden och inte att den sugit vatten.

prova byt stickproppen , kostar en 20 kr typ ny stickpropp
Citera
2024-06-20, 06:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad

Om din dammsugare bara "dog" lugnt och stilla tippar jag på att det är något elfel , tex kabelbrott i stickproppen pga för många böjningar av sladden och inte att den sugit vatten.

prova byt stickproppen , kostar en 20 kr typ ny stickpropp

Tyvärr är den slängd sedan länge. Lämnade sugaren till en väns make som är något av ett geni när det gäller saker som dessa. Han sa att den var oreperarbar. Jag ser det som en dyr läxa.
Citera
2024-07-02, 17:30
Medlem
vissen_blommas avatar
Byta dimmer!
Knappen till dimmern i badrummet har gett upp. Vi har två glödlampor i badrummet. Köpte ny dimmer och vill nu dubbelkolla var jag sätter de två kablarna. Har en hyfsad gissning men vi få det bekräftat. Vilken färg på kabel på vilken plats?

Första bilden är gamla dimmern.
https://postimg.cc/rzBZHnyW

Andra bilden är kopplingsschema nya dimmern.
https://postimg.cc/qghZjVr4
Senast redigerad av vissen_blomma 2024-07-02 kl. 17:33.
Citera
2024-07-02, 19:38
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vissen_blomma
Byta dimmer!
Knappen till dimmern i badrummet har gett upp. Vi har två glödlampor i badrummet. Köpte ny dimmer och vill nu dubbelkolla var jag sätter de två kablarna. Har en hyfsad gissning men vi få det bekräftat. Vilken färg på kabel på vilken plats?

Första bilden är gamla dimmern.
https://postimg.cc/rzBZHnyW

Andra bilden är kopplingsschema nya dimmern.
https://postimg.cc/qghZjVr4

Svart till vänster och brun på andra eller tredje.

(och snygga till uppskalningen på den svarta för det där har fanimig ingen elektriker gjort)
Citera
2024-07-03, 07:33
Medlem
vissen_blommas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Svart till vänster och brun på andra eller tredje.

(och snygga till uppskalningen på den svarta för det där har fanimig ingen elektriker gjort)
Stod och valde mellan 2 och 3 för den bruna. Men det kanske inte hade spelat någon roll då, såg ut som en brytare på 3 så satte den i 2. Gick fint.
Citera
2024-07-03, 07:53
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vissen_blomma
Stod och valde mellan 2 och 3 för den bruna. Men det kanske inte hade spelat någon roll då, såg ut som en brytare på 3 så satte den i 2. Gick fint.

2 eller 3 spelar som sagt ingen roll, de är båda till för inkommande linje. Att det finns två anslutningar är bara för att möjliggöra trappkoppling.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in