Citat:
Ursprungligen postat av
Slaeppdeba
Frågar då sökfunktionen endast ger mig massa tjafs användare emellan!
Damen har köpt en ny taklampa från Ikea.
Lampan är ojordad, en brun och en blå kabel.
Våra uttag är jordade och sitter ca 2-3 meter från lampans plats, uppe mot tak men i vägg.
Hur kopplar jag detta korrekt?
Jordad sladd och stickpropp, kopplar bara in blå och brun kabel och isolerar jordkabel och låter den vara "fri" i lampan?
Ojordad sladd och stickpropp?
Eller bara kasta skiten och förbarma sig över att Ikea säljer ojordade lampor. Det är en klass 2 lampa (Två fyrkanter?) så jag tänker att lampan i sig är säker för att koppla in till jordat.
Förklara så enkelt som möjligt så löser jag det som krävs. Tack!
IKEA:s armatur är inte ojordad, den är dubbelisolerad (klass II som du säger) och kräver därför ingen skyddsjord. Det finns inte ens något ställe att koppla in skyddsjord på. Ojordat och dubbelisolerat är två olika saker/klasser.
Skulle IKEA sälja armaturer som kräver skyddsjord med en ojordad anslutning skulle de begå ett grovt lagbrott.
Vad har du för typ av uttag du ska ansluta i?
- DCL?
- Vägguttag?
- Äldre typen av lamputtag?
Låter som det senare på det du beskriver. En ojordad lamppropp kan du inte använda då den inte passar i ett skyddsjordat uttag. Du ska alltså som säger:
Citat:
Jordad sladd och stickpropp, kopplar bara in blå och brun kabel och isolerar jordkabel och låter den vara "fri" i lampan?