Flashback bygger pepparkakshus!
2024-05-16, 12:03
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sweetcrypto
Glömde fota, den sitter med två skruvar i i väggen och ett runt hål undertill, det var en torktumlare eller torkskåp inkopplad där 15 år sedan om jag uppfattat det korrekt utan "stickpropp". Det känns ändå som att de borde vara möjligt att bygga om en sådan till ett vanligt eluttag

Har det varit torktumlare eller torkskåp anslutet där tidigare så är det naturligtvis inga problem att ansluta en tvättmaskin.

Tänk dock fortfarande på kravet på jordfelsbrytare. Antingen i elcentralen för hela bostaden eller integrerat i vägguttagwt.
Citera
2024-06-05, 11:31
Medlem
Quiltsleeprepeats avatar
Tvärtom, jag drar ofta om enkel el själv i lampor som jag restaurerar. I detta fallet handlade det inte om en klämkoppling, sådana har jag självklart stött på! Här var det alltså bara ett hål som man skulle sticka in trådarna i, och så låste det sig själv på något konstigt sätt. Hade du varit läskunnig hade du förstått det jag skrev.

Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Skruvanslutning på produkter som lamphållare, strömställare, vägguttag etc. är ett utdöende koncept. Klämkopplingar har i väldigt många fall ersatt sedan flera årtionden tillbaka så det förefaller som du väldigt sällan pillar med el.
Citera
2024-06-05, 11:52
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quiltsleeprepeat
Tvärtom, jag drar ofta om enkel el själv i lampor som jag restaurerar. I detta fallet handlade det inte om en klämkoppling, sådana har jag självklart stött på! Här var det alltså bara ett hål som man skulle sticka in trådarna i, och så låste det sig själv på något konstigt sätt.

Om det är ett hål du sticker in tråden i och den "låste det sig själv på något konstigt sätt" så är det självklart en klämkoppling.

Det framgår fortfarande tydligt att du inte är van vid dessa då du inte kan identifiera en dylik.
Citera
2024-06-07, 15:15
Medlem
1. I närheten av porten till äldre lägenhetshus, på utsidan vid ingången, sitter oftast ett lås/nyckelhål inmurat i ytterväggen, vad är detta för lås? Brandlarm?

2. Vad finns bakom luckorna där det står "RÖKLUCKA"? Är det en ventilationskanal? Är dessa kopplat till brandlarm som går automatiskt om man öppnar luckan?
Senast redigerad av medelpunkt 2024-06-07 kl. 15:22.
Citera
2024-06-07, 16:45
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av medelpunkt
1. I närheten av porten till äldre lägenhetshus, på utsidan vid ingången, sitter oftast ett lås/nyckelhål inmurat i ytterväggen, vad är detta för lås? Brandlarm?

2. Vad finns bakom luckorna där det står "RÖKLUCKA"? Är det en ventilationskanal? Är dessa kopplat till brandlarm som går automatiskt om man öppnar luckan?

1. Nyckelskåp där nyckel förvaras till Räddningstjänsten så att de kan komma in i byggnaden. Larm går om de öppnas annars.

2. Elektriskt eller manuellt manöverdon för öppning av rökluckor längst upp i trapphus och/eller hisschakt så att Räddningstjänsten kan vädra ut rökgaser vid behov. Magnetkontakt i lucka larmar om de öppnas annars.
Citera
2024-06-16, 17:03
Medlem
Frågar då sökfunktionen endast ger mig massa tjafs användare emellan!

Damen har köpt en ny taklampa från Ikea.
Lampan är ojordad, en brun och en blå kabel.

Våra uttag är jordade och sitter ca 2-3 meter från lampans plats, uppe mot tak men i vägg.

Hur kopplar jag detta korrekt?

Jordad sladd och stickpropp, kopplar bara in blå och brun kabel och isolerar jordkabel och låter den vara "fri" i lampan?

Ojordad sladd och stickpropp?

Eller bara kasta skiten och förbarma sig över att Ikea säljer ojordade lampor. Det är en klass 2 lampa (Två fyrkanter?) så jag tänker att lampan i sig är säker för att koppla in till jordat.

Förklara så enkelt som möjligt så löser jag det som krävs. Tack!
Citera
2024-06-16, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slaeppdeba

Våra uttag är jordade och sitter ca 2-3 meter från lampans plats, uppe mot tak men i vägg.

Jordad sladd och stickpropp, kopplar bara in blå och brun kabel och isolerar jordkabel och låter den vara "fri" i lampan?

Eller bara kasta skiten och förbarma sig över att Ikea säljer ojordade lampor. Det är en klass 2 lampa (Två fyrkanter?) så jag tänker att lampan i sig är säker för att koppla in till jordat.

Bruden köpte fel kopplingkabel till lampan? Ikea brukar sälja dom separat för en tjuga. Finns både jordade och ojordade.
EDIT: "Artikeln heter "Koppla" (lamppropp med kabel, jordad vit: 20:-)."
Senast redigerad av busy-signal 2024-06-16 kl. 17:15.
Citera
2024-06-16, 17:19
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:

IKEA:s armatur är inte ojordad, den är dubbelisolerad (klass II som du säger) och kräver därför ingen skyddsjord. Det finns inte ens något ställe att koppla in skyddsjord på. Ojordat och dubbelisolerat är två olika saker/klasser.

Skulle IKEA sälja armaturer som kräver skyddsjord med en ojordad anslutning skulle de begå ett grovt lagbrott.

Vad har du för typ av uttag du ska ansluta i?
- DCL?
- Vägguttag?
- Äldre typen av lamputtag?

Låter som det senare på det du beskriver. En ojordad lamppropp kan du inte använda då den inte passar i ett skyddsjordat uttag. Du ska alltså som säger:

Citat:
Citera
2024-06-16, 17:22
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
Bruden köpte fel kopplingkabel till lampan? Ikea brukar sälja dom separat för en tjuga. Finns både jordade och ojordade.
EDIT: "Artikeln heter "Koppla" (lamppropp med kabel, jordad vit: 20:-)."

Artikeln du beskriver är till för en armatur som monteras dikt ett takuttag.

Naturligtvis fungerar den inte alls i det här fallet när frågeställaren har uttaget 2-3 meter bort.
Citera
2024-06-16, 17:28
Medlem
Citat:
IKEA:s armatur är inte ojordad, den är dubbelisolerad (klass II som du säger) och kräver därför ingen skyddsjord. Det finns inte ens något ställe att koppla in skyddsjord på. Ojordat och dubbelisolerat är två olika saker/klasser.

Skulle IKEA sälja armaturer som kräver skyddsjord med en ojordad anslutning skulle de begå ett grovt lagbrott.

Vad har du för typ av uttag du ska ansluta i?
- DCL?
- Vägguttag?
- Äldre typen av lamputtag?

Låter som det senare på det du beskriver. En ojordad lamppropp kan du inte använda då den inte passar i ett skyddsjordat uttag. Du ska alltså som säger:

Tack för snabbt svar!

Uttaget i väggen är ett sådant här:
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/i...oDvZg&usqp=CAU

Läst mig lite till det du säger också angående klass 2 och förväntade mig inte annat än att det skulle vara ok för Ikea att sälja så. Men där tar min kunskapsnivå slut så bättre att fråga!
Citera
2024-06-16, 17:38
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Tack för snabbt svar!

Uttaget i väggen är ett sådant här:
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/i...oDvZg&usqp=CAU

Läst mig lite till det du säger också angående klass 2 och förväntade mig inte annat än att det skulle vara ok för Ikea att sälja så. Men där tar min kunskapsnivå slut så bättre att fråga!

Helt rätt att fråga hellre än att riskera något. Sedan kan du få många korkade svar här i elforumet men det kan jag garantera att du inte får av mig.

Uttaget är som jag trodde den äldre typen av lamputtag och nu vet du hur du ska göra.

Lycka till!
Citera
2024-06-16, 17:51
Medlem
Citat:
Helt rätt att fråga hellre än att riskera något. Sedan kan du få många korkade svar här i elforumet men det kan jag garantera att du inte får av mig.

Uttaget är som jag trodde den äldre typen av lamputtag och nu vet du hur du ska göra.

Lycka till!

Snyggt! Då var inte köpet av jordad kabel idag förgäves och jag kan köra på det jag påbörjat.

Blev fundersam när jag väl var i farten att börja koppla, hjärnspöken, så som du säger bättre att fråga.

Tack!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in