Flashback bygger pepparkakshus!
2024-03-22, 16:55
Medlem
WeAreMotorheads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rautakanki
Fråga om rörelsedetektor och led-ljus. Försökte koppla en ny Schneider Exxact rörelsedetektor med tryckknapp e-nummer 1301078 men LED-spotten tänds inte utan blinkar bara till ibland. Kan det vara att LED-spotten är för 'svag', att rörelsedetektor behöver högre belastning för att tända?

Har det suttit en vanlig strömställare där innan?
I så fall har du kanske missat att den behöver nolla också.
Och den har ingen minsta last angiven så vitt jag kan se.
Citera
2024-03-23, 15:10
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WeAreMotorhead
Har det suttit en vanlig strömställare där innan?
I så fall har du kanske missat att den behöver nolla också.
Och den har ingen minsta last angiven så vitt jag kan se.

Ja, visst kan det vara så enkelt men det minsta man kan begära är ju att frågeställaren tittat på inkopplingsschemat och sett att neutralen är heldragen och inte streckad.
Citera
2024-04-07, 22:11
Medlem
Vi flyttade nyligen till ett hus med en liten bastu där det står ett Tylö-aggregat från 1981 (se bild nedan).

Bastun är kopplad på tre säkringar. Elen gjordes om för kanske 15-20 år sedan så den är betydligt nyare än bastuaggregatet i fråga (automatsäkringar). När jag slår på aggregatet så går genast jordfelsbrytaren (säkringarna går inte).

De förra ägarna använde inte bastun alls och jag har läst att när ett aggregat står oanvänt länge kan fukt tränga in i värmerören vilket orsakar jordfel. Försökte drive ut fukten genom att ställa en dammsugare igång med utblåset under men detta hjälpte ej.

Jag har öppnat elpanelen och hittar inget som ser uppenbart felaktigt ut för en lekman. Jag har även plockat bort stenarna och städat aggregatet invändigt.

En underlig sak är att när jag satte igång aggregatet första gången med stenar i gick det i någon minut och gav värme innan jordfel men nu går jordfelsbrytaren direkt.

Tänkte ta in en elektriker så småningom eller byta ut hela aggregatet direkt. Är det någon som vet hur jag kan diagnostisera felet eller eventuellt åtgärda? Kan lägga upp en bild på hur aggregatets elpanel ser ut om det hjälper.

En bekant påstår att ett bastuaggregat inte ska vara kopplat på jordfelsbrytare.

https://ibb.co/jMqsprw
Senast redigerad av Ghhhj 2024-04-07 kl. 22:13.
Citera
2024-04-29, 19:55
Medlem
Quiltsleeprepeats avatar
Hur faan kopplar man in den här lamphållaren?? Finns inga små skruvar eller något att trycka på som ”klämmer” fast trådarna?

https://www.jula.se/catalog/el-och-b...allare-025412/
Citera
2024-04-30, 06:49
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quiltsleeprepeat
Hur faan kopplar man in den här lamphållaren?? Finns inga små skruvar eller något att trycka på som ”klämmer” fast trådarna?

https://www.jula.se/catalog/el-och-b...allare-025412/

Har du ens lossat på anslutningsdelen?
Citera
2024-05-08, 08:13
Medlem
Quiltsleeprepeats avatar
Haha jaa! Jag har löst det nu. Man skulle bara trycka in trådarna i hålen så låses de fast av sig själv på nåt sätt. Jag har aldrig sett det innan, det brukar ju vara små metallskruvar som klämmer fast trådarna 😂
Senast redigerad av Quiltsleeprepeat 2024-05-08 kl. 08:46.
Citera
2024-05-08, 09:54
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quiltsleeprepeat
Haha jaa! Jag har löst det nu. Man skulle bara trycka in trådarna i hålen så låses de fast av sig själv på nåt sätt. Jag har aldrig sett det innan, det brukar ju vara små metallskruvar som klämmer fast trådarna

Skruvanslutning på produkter som lamphållare, strömställare, vägguttag etc. är ett utdöende koncept. Klämkopplingar har i väldigt många fall ersatt sedan flera årtionden tillbaka så det förefaller som du väldigt sällan pillar med el.
Citera
2024-05-13, 17:47
Medlem
Kan någon förklara för mig hur det kommer sig att det plötsligt brann av en kabel en förlägningskabel?

Den har använts 24/7 under 1 års tid. Var borta i 4 dagar och kom hem på kvällen, startade tv och ps5 precis som vanligt och plötsligt börjar det lukta backelit. Efter 20 minuter stängdes allting av.
Det visar sig att blå kabeln brunnit av i förlägningskablen, på den sida som förgreningskontakten satt inkopplad i.

Har liksom inte kopplat in något nytt.
Citera
2024-05-13, 20:07
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rivdjuret
Kan någon förklara för mig hur det kommer sig att det plötsligt brann av en kabel en förlägningskabel?

Den har använts 24/7 under 1 års tid. Var borta i 4 dagar och kom hem på kvällen, startade tv och ps5 precis som vanligt och plötsligt börjar det lukta backelit. Efter 20 minuter stängdes allting av.
Det visar sig att blå kabeln brunnit av i förlägningskablen, på den sida som förgreningskontakten satt inkopplad i.

Har liksom inte kopplat in något nytt.

Kan vara flera orsaker.
- Dålig anslutning från början
- För hårt dragen avlastning
- Många rörelser som bryter kardel för kardel och som till slut får ledaren att ge sig vid strömspiken som uppstår när TV:n slås på
Citera
2024-05-15, 11:10
Medlem
Antar att detta är den mest lämpade tråden för min fråga....Fräschar upp/vårstädar hos mina mor och far föräldrar och min morfar 90++ bad mig indirekt att fråga om det är möjligt att installera ett vägguttag i badrummet, för närvarande finns det inget uttag utan endast en plastlåda (ser ut som en kopplingsdosa). Så min fråga är om det möjligt att bygga om en sådan till ett vanligt vägguttag (två hål i väggen).

(Bakgrunden är väl att han har varit sjuk ett tag och har problem att stå upp och raka sig utan att ligga utslagen flera timmar efter, så det vore perfekt med ett uttag så han kan använda en elektrisk rakapparat.)
Citera
2024-05-15, 15:12
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sweetcrypto
Antar att detta är den mest lämpade tråden för min fråga....Fräschar upp/vårstädar hos mina mor och far föräldrar och min morfar 90++ bad mig indirekt att fråga om det är möjligt att installera ett vägguttag i badrummet, för närvarande finns det inget uttag utan endast en plastlåda (ser ut som en kopplingsdosa). Så min fråga är om det möjligt att bygga om en sådan till ett vanligt vägguttag (två hål i väggen).

(Bakgrunden är väl att han har varit sjuk ett tag och har problem att stå upp och raka sig utan att ligga utslagen flera timmar efter, så det vore perfekt med ett uttag så han kan använda en elektrisk rakapparat.)

Bygga om en plastlåda låter suspekt. Länka en bild. Finns det kablage i "plastlådan"?

Är det en vanlig apparatdosa och röret till den har förbindelse med elinstallationen i övrigt och dosan inte sitter i en zon där uttag ej får installeras så är det inga problem att installera ett vägguttag. Tänk dock på att det MÅSTE föregås av en jordfelsbrytare.
Citera
2024-05-16, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Bygga om en plastlåda låter suspekt. Länka en bild. Finns det kablage i "plastlådan"?

Är det en vanlig apparatdosa och röret till den har förbindelse med elinstallationen i övrigt och dosan inte sitter i en zon där uttag ej får installeras så är det inga problem att installera ett vägguttag. Tänk dock på att det MÅSTE föregås av en jordfelsbrytare.

Glömde fota, den sitter med två skruvar i i väggen och ett runt hål undertill, det var en torktumlare eller torkskåp inkopplad där 15 år sedan om jag uppfattat det korrekt utan "stickpropp". Det känns ändå som att de borde vara möjligt att bygga om en sådan till ett vanligt eluttag
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in