Vi flyttade nyligen till ett hus med en liten bastu där det står ett Tylö-aggregat från 1981 (se bild nedan).
Bastun är kopplad på tre säkringar. Elen gjordes om för kanske 15-20 år sedan så den är betydligt nyare än bastuaggregatet i fråga (automatsäkringar). När jag slår på aggregatet så går genast jordfelsbrytaren (säkringarna går inte).
De förra ägarna använde inte bastun alls och jag har läst att när ett aggregat står oanvänt länge kan fukt tränga in i värmerören vilket orsakar jordfel. Försökte drive ut fukten genom att ställa en dammsugare igång med utblåset under men detta hjälpte ej.
Jag har öppnat elpanelen och hittar inget som ser uppenbart felaktigt ut för en lekman. Jag har även plockat bort stenarna och städat aggregatet invändigt.
En underlig sak är att när jag satte igång aggregatet första gången med stenar i gick det i någon minut och gav värme innan jordfel men nu går jordfelsbrytaren direkt.
Tänkte ta in en elektriker så småningom eller byta ut hela aggregatet direkt. Är det någon som vet hur jag kan diagnostisera felet eller eventuellt åtgärda? Kan lägga upp en bild på hur aggregatets elpanel ser ut om det hjälper.
En bekant påstår att ett bastuaggregat inte ska vara kopplat på jordfelsbrytare.
https://ibb.co/jMqsprw